2025-08-26, 16:42
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Herr we go again, ”fördela de rikas pengar”.
Har du barn eller haft barn? Tycker du att de lärde sig ansvar om de bara ”fick” saker?

Hela problemet vi har är ju att välfärdssamhällena ihop med den korrupta humanismen som vuxit fram, en enorm grupp människor som är lata och styrda av lättja.
Man bara ”får” saker.. så jävla trött på det där.

Nej, lösningen är inte att sprida ut andras kapital. Det är att göra sig av med onödiga människor. Multikriminella, mentalsjuka, lata människor, korrupta människor m.m.
Samhällena kollapsar för att dessa idag långt överstiger antalet som faktiskt gör saker och ting för att förbättra sin omgivning.

mentalsjuka människor som kanske inte klarar av att ta hand om sig själva anser du att vi ska göra oss av med. Ska vi dränka dem eller är de värda en kostnaden av en kula i bakhuvudet?

Du verkar inte riktigt frisk ju.

Ska jag tolka det som att du är för att vi "avlivar" den stora folkmassan som inte kan få jobb när arbetslösheten ligger på över 50%

Eller hur har du tänkt lösa det?
Citera
2025-08-26, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Det blir nog ungefär samma som när Internet kom och allt blev annorlunda. Först hade vi en fas då det blåstes upp en fet jävla bubbla och visionärer som Jonas Birgersson berättade om allt fantastiskt Internet skulle leda till. I den fasen är vi nu men det är AI och Sam Altman istället för Internet och Birgersson.

Sen kraschar bubblan när det visar sig att visionärerna är för tidigt ute och det kommer ta tid innan det allt de pratat om blir verklighet, och att alla företag inte är värdefulla bara för de håller på med AI. Så vi får nog en motsvarighet till Dotcom-kraschen fast för AI-relaterade bolag, förmodligen ganska snart tror jag.

Sen när en hel massa företag rensats bort kommer de som överlever snart implementera ungefär den verklighet visionärerna pratade om, precis som hände när Internet mognade. Detta kommer så klart skaka om arbetsmarknaden rejält och en massa arbetsuppgifter kommer försvinna - precis som Internet fick en massa tidigare jobb att försvinna.

Till exempel hade vi i varje stad i Sverige en liten bit in på 2000-talet flera stora resebyråer dit man gick för att prata med en kontorist som hjälpte en att boka och betala en resa man ville åka på - dessa jobb är i princip helt utraderade idag. Tusentals jobb på hundratals kontor ofta på de bästa adresserna mitt i städerna - borta!

På samma sätt kommer AI rensa upp en massa främst trista repetitiva jobb vi har människor till idag. Men precis som tidigare kommer det komma nya jobb, andra jobb. Eller får vi gå tillbaka till gamla jobb och bli hantverkare. Eller börja värdesätta kulturarbete igen. Kvinnor kan alltid försörja sig genom världens äldsta jobb så hälften av befolkningen behöver inte oroa sig alls! Det ordnar sig ska ni se.
Bra sammanfattat!
Citera
2025-08-26, 17:04
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
För att de finns en stor övertro på vad AI kan göra och vad människor faktiskt gör. Inte så att AI är inkompetent, men det behövs människor som styr allt och som får AI att jobba. Det kommer försvinna jobb som går ut på att utföra repetitiva sysslor på dator, men det kommer uppstå nya jobb som går ut på att använda AI på olika sätt.

Det blir obegripligt när du skriver att det "finns en stor övertro" på AI. Vad är det du pratar om och hur är spaningarna fel?

Vad är det för jobb som kommer uppstå? Problemet är att de som ska använda AIn redan är anställda på företaget. Därför uppstår det inte så mycket jobb. En väldigt liten del nu i början av den period vi är inne i nu kommer att behöva vara en koppling mellan AI och företag. Det beror endast på den enorma inkompetensen hos företagarna. Men när de har lärt sig eller när de ungdomar som växer upp idag startar företag så kommer de att ha den kompetensen från skolan. Då kommer de som idag bygger AI-agenter inte heller att behövas.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Även i Sverige blir det helt automatiserade receptioner på sjukhus, du anmäler dig själv när du kommer och identifierar dig med Bank-Id. Vilka som anmält sig syns sedan på personalens skärmar. Men det är inte AI, bara datorprogram.

Ja det är det som går under automationen. Så vi bör egentligen skriva mer korrekt att det är AI och automationen som kommer ta över jobben.

Men jag tror inte vi är speciellt långt ifrån att ha även i Sverige receptioner där vi faktiskt möter en AI som talar till oss och kan avgöra olika saker när vi anmäler oss i receptionen. Samt att den bygger på en AI-modell när vi kommunicerar med den.

Vi är nog faktiskt inte så långt ifrån att det är en AI-modell som kommunicerar med en AI-modell när ett besök bokas hos sjukan, frisören, bordsbokning etc. Google har för flera år sen redan visat prov på detta där besök har bokats och den som tog emot bokningen inte hade kunnat gissa att det var en AI som bokade besöket.
Citera
2025-08-26, 17:47
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
USA har sin lägsta arbetslöshet genom tiderna just nu.

Min egen känsla är att AI-bubblan är ganska nära att spricka. 95% av alla AI-projekt hittills saknar lönsamhet enligt forskning från MIT:
https://fortune.com/2025/08/18/mit-r...s-failing-cfo/

Läste att i Indien har största IT-firman precis sparkat 15000 indier som annars satt i telefon och svarade på frågor. Detta efter att jag suttit i paypals helpdesk-chat som gav 5 olika svar på samma fråga och säkert var AI. Så några 100.000 indier kommer att få sparken, och sedan slutar folk använda paypal eftersom AI inte fungerar som helpdesk och sedan anställs indierna igen.

AI är en fluga. Jag är bombsäker.
Håller med. AI är makalöst överreklamerat. ChatGPT funkar till enklare kodning men man märker snabbt vilken idiot man pratar med. Det kommer alltid behövas gott om folk som kvalitetssäkrar det som AI skapar. I princip allt behöver handpåläggning.

Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Herr we go again, ”fördela de rikas pengar”.
Har du barn eller haft barn? Tycker du att de lärde sig ansvar om de bara ”fick” saker?

Hela problemet vi har är ju att välfärdssamhällena ihop med den korrupta humanismen som vuxit fram, en enorm grupp människor som är lata och styrda av lättja.
Man bara ”får” saker.. så jävla trött på det där.

Nej, lösningen är inte att sprida ut andras kapital. Det är att göra sig av med onödiga människor. Multikriminella, mentalsjuka, lata människor, korrupta människor m.m.
Samhällena kollapsar för att dessa idag långt överstiger antalet som faktiskt gör saker och ting för att förbättra sin omgivning.
Rika är synnerligen onödiga människor i så fall, eftersom deras frånfälle skulle kunna frigöra mycket resurser. Värdet av att göra sig av med en rik människa är alltså långt högre än värdet av att eliminera en latmask. Entreprenörer behövs inte. Det är den onödigaste av alla människotyper. Deras "kreativitet", som egentligen bara är en jakt på tillgångar, skapar inte mervärde för någon.

Det som behövs är ett globalt ägandetak. Enskilda människor ska inte kunna äga mer än motsvarande ett värde på ca 50 miljoner kronor. En sådan gräns skulle frigöra stora resurser. Folk skulle fortfarande ha incitament till att arbeta hårt och skapa en förmögenhet men utan att det tar orimliga proportioner. Sen måste inskränkningarna slå mot fattiga också. Barnafödande förbjuds för alla som vägrar arbeta eller inte klarar av att arbeta i sådan utsträckning att man själva kan försörja sin avkomma. Alla får sin släng av sleven, och 99 % av befolkningen får högre levnadsstandard i takt med att vi blir färre på jorden. Vi har idag kunskapen som krävs för att genomföra denna omställning utan att kommunismen slutar lika olyckligt som i skräckexemplet Nordkorea.
Citera
2025-08-26, 18:17
Medlem
Tervulls avatar
Tror inte ett skit på AI:s förträfflighet. Det är bara lögner. Elbilarna skulle ersätta bensin och diesel bilarna och se hur det gick. Rent åt helvete rent ut sagt. Elbilen är ju inget som folk vill ha. Ni kommer allt få fortsätta jobba och slava för staten tills ni stupar, oroa er icke!
Citera
2025-08-26, 18:35
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det stora problemet är att vi är flera miljarder för många människor i världen för den framtid som väntar ganska snart.

En ekonomisk kollaps skulle till stora delar kunna förhindras om man omfördelar de rikas resurser. Något de inte kommer vilja. Men samtidigt så kommer de inte att kunna tjäna pengar om inte massan har några pengar att spendera.

Jag misstänker dock att det kommer bli strid om resurserna. I demokratiska länder så kommer helt enkelt massan att rösta för att mer eller mindre konfiskera de riskas förmögenheter och ägande.

I länder som Ryzzland och Kina så tror jag att stora delar av befolkningen kommer att "avrättas".

I USA kan Republikanerna vara inne på sin sista presidentperiod för alltid.

Detta måste vara det mest urbota korkade jag har läst på flashback.
Citera
2025-08-26, 18:39
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GtfoFfs
Kolossal arbetslöshet senaste 25 åren? Jag vet inte hur otroligt många människor jag känner, och på rak arm kan jag inte komma på en enda som varit arbetslös en längre period. Visst finns dom, men det är få och oftast av en anledning
Nu talar vi inte om dina akademikerkompisar utan om invandrare och människor utan högskoleutbildning. Arbetslösheten har legat och studsat mellan 7-12% senaste 25 åren.

https://www.ekonomifakta.se/sakomrad...t_1212507.html

Tro’t eller ej men vit medelklass i villa som jobbar på kontor är inte normen i Sverige. Att ni tror att ni är normen eftersom ni inte känner någon i er egen filterbubbla som inte har villa-Volvo-universitetsubildning beror på att ni lever i en enklav. Ute i verkligheten har de senaste 25 åren sett helt annorlunda ut än vad perioden 1975-2000 gjorde.
Citera
2025-08-26, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Nu talar vi inte om dina akademikerkompisar utan om invandrare och människor utan högskoleutbildning. Arbetslösheten har legat och studsat mellan 7-12% senaste 25 åren.

https://www.ekonomifakta.se/sakomrad...t_1212507.html

Tro’t eller ej men vit medelklass i villa som jobbar på kontor är inte normen i Sverige. Att ni tror att ni är normen eftersom ni inte känner någon i er egen filterbubbla som inte har villa-Volvo-universitetsubildning beror på att ni lever i en enklav. Ute i verkligheten har de senaste 25 åren sett helt annorlunda ut än vad perioden 1975-2000 gjorde.

Även arbetslösheten bland akadmiker är på väg upp. Enligt Akademikernas akassa är antalet arbetslösa akademiker på den högsta nivån sen 2006. Det är tuffa tider för många.
Citera
2025-08-26, 18:42
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topflax
Detta måste vara det mest urbota korkade jag har läst på flashback.

Det kanske du tycker för att du är korkad?

Men har du något argument eller för det du skriver?
Citera
2025-08-26, 18:51
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det kanske du tycker för att du är korkad?

Men har du något argument eller för det du skriver?

Ungefär som argumenten du kom med helt off. Länka gärna till information så någon kan ta dig på allvar.
Citera
2025-08-26, 19:07
Medlem
EnCartes avatar
Jag ser det så här, I takt med att man automatiserat, har människor fått det bättre, då kostnaden för produkter har sjunkit. När man har pengar över, finns det ett sug efter andra produkter, som man inte kunde drömma om att köpa tidigare vilket leder till nya jobb, för att producera dessa.

Jag anser att samma kommer att ske med AI. Sen hur mycket vi kan konsumera, är en annan fråga, men toppen är definitivt inte nådd, speciellt inte i hela världen.

Sen diskuterar man även arbetslösheten här i Sverige. Men jag menar att det handlar om andra mekanismer. Att man lägger ut jobb till låglöneländer och tar hit massa människor som förmodligen inte kommer att skapa så mycket utom att vara medel och överklassens tjänstehjon.

Att befolkningen minskar lite var inget problem. Tvärtom skulle det lett till att man haft högre löner, billiga bostäder och företagen hade exporterat ännu mer jobb, men tagit hit vinsterna. Vilket skulle betyda ett ännu högre BNP, här och även utomlands.

Istället har man valt att ha en jätteinvandring, bostadsbrist och drivit ekonomin med privatlån, som någonstans läcker ut som konsumtion till Kina och här. Man lånar av framtiden. Men allt är ohållbart och enligt mig kommer de etniska konflikterna bara att öka, då vissa grupper alltid kommer att vara längst ned i samhället och skillnaderna utseendemässigt är förstås tydliga, men även kulturella.

Det finns inga vi som gäller alla längre, som i det nationalistiska Kina eller som alla industrinationer startade som. De är vi och vi och vi och jag och jag och du och ni. Inte heller har man någon vision om framtiden eller vart man vill styra landet. Tvärtom är det skräckscenarion om klimat, miljö och AI som är det förhärskande. Det här kommer inte att sluta väl.
Citera
2025-08-26, 19:08
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CastorpHans
Även arbetslösheten bland akadmiker är på väg upp. Enligt Akademikernas akassa är antalet arbetslösa akademiker på den högsta nivån sen 2006. Det är tuffa tider för många.
En sak vi dessutom ska ha med oss i minne gällande de senaste 25 åren är att en stor del av arbetslösheten har gömts i statistiken med diverse olika AMS-åtgärder och Kunskapslyft. Personer inskrivna på sådana åtgärder räknas som sysselsatta och ingår därför inte i statistiken över öppet arbetslösa, trots att de inte är självförsörjande utan lever på Svuxa eller CSN. Så är arbetslösheten exempelvis 9% vid ett givet tillfälle så innebär det inte att övriga 91% har jobb. Jag läste någonstans att av tio svenskar så försörjer fyra av dessa både sig själva och de övriga sex.

Det är så det ser ut. Det här är ett enormt problem men det är samtidigt glädjande att nästa stora kull ut i arbetslösheten är sådana som GtfoFfs och hans klick av välbesuttna bekanta som har haft en riktigt gottig räkmacka att glida på senaste årtiondena. Nu är det slut på sötebrödsdagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in