• 4
  • 5
2025-08-26, 13:23
Medlem
Det är möjligen så att det beror på vad man har för glas i glasögonen. Alla är inte samma. Det finns nog de som enklare blir repiga och flammiga av olika medel -- diskmedel eller olika rengörings- och spritlösningar. Är det mer plastglas är nog inte spritlösningar det bästa.

Jag har funderat på ultraljudstvätt. Men jag är lite fundersam på vad vibrationerna gör med bågarna och skruvarna. Inte direkt dess påverkan på själva glasen.

Vanligt vatten fungerar nog helt enkelt bäst. Det kommer helt enkelt alltid att bli fett på glasen. Från huden, från fingrar och annat. Du tar av och på glasen. Du rör vid dem. De justeras lite. Du kommer åt dem när di kliar dig i ansikten. Fixar med håret osv.

Vatten, Saliv och en ände av bomullsskjortan har fungerat för mig i årtionden. Behövs inga speciella dukar eller extra rengörings-medel. Glasögon blir helt enkelt smutsiga. Bara att leva med.
Citera
2025-08-26, 19:29
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrZF
Diskmedel är det SÄMSTA för glas.

Du får en hinna. Som. Aldrig. Går. Bort.

Bästa är ljummet vatten (30-35c) och sen torka.

Om du har fetare fläckar än så..

Vad fan har du gjort?

Alltså. Man måste ju ha vatten också. Mycket vatten. Det är så man putsar fönster så jag förstår inte varför det inte skulle funka?

Hinna? Vad pratar du om?
Citera
2025-08-26, 20:11
Medlem
Diskmedel, gnugga försiktigt mellan fingrarna. Men sedan måste diskmedlet sköljas av på så vis att inga eller väldigt få vattendroppar är kvar på glaset, så att du slipper torka dem. Då blir det inte heller några vattenfläckar.
Citera
2025-08-26, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Optikern sålde på mig något storts glas som skulle vara lättare att torka av. Har inte märkt något av det. Får torka av skiten hela jävla dagarna. Även fast jag torkar och sprutar med medel och sånt så är det irriterande feta fläckar kvar på glasögonen. Blir det så för er andra? Om ni känner igen er. Vad kan man göra åt det? Vad har ni för medel? Hjälp mig.
Var har du köpt dem? Mina solglasögon är väldigt svåra att få rena. Det är solglasögon med styrka i alltså.

Jag tror inte man ska använda diskmedel. Glaset förstörs?
Citera
2025-08-26, 21:21
Medlem
Rumpkorvens avatar
Linser kanske är enda alternativet?
Citera
2025-08-26, 22:44
Medlem
Jag har samma problem. Jag tror jag kommer åt med fingrarna när man trycker upp glasögonen eftersom dom glider ner då och då. Sen tar mina ögonfransar i ibland.

Riktigt störande med dessa fläckar. Förstår precis hur du känner.

Jag brukar köra med små fuktade våtservetter köpta hos optikern.
Citera
2025-08-26, 23:13
Medlem
Adelsdams avatar
Diskmedel eller handdesinfektion fungerar bra för att rengöra mina glasögon.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in