Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-26, 18:29
Medlem
Norrgott.
Citera
2025-08-26, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Smör är äkta vara och ett måste i matlagning och mycket bättre på mackan än Lätta och andra likvärdiga kemikalier. Jag tar ganska lite smör på mackan istället för de där låg-fett-produkterna som bara smakar vatten och kemikalier.

Min favorit är Tine’s norska smör. Det har fin färg och fyllig smak.
ICA’s eget, tillverkat i Danmark, låter jag helst bli. Smakar ingenting, tycker jag.

Bregott köper jag aldrig, ingen bra smak.

Vad säger ni; vilket smör tycker ni bäst om?

Till smörgås - Bregott eller Bregott Mellan, eftersom att jag saknar tålamod till smöra med stenhårt "smör".
Lättare att bygga upp lager med Bregott Mellan också
Bregott är väl också det “smör” som är närmast likt riktigt smör?

Om inte Bregott finns hemma mikrar jag vanligt smör lite snabbt eller tar fram osthyveln och hyvlar smöret. I perioder har jag haft smör ståendes i smörbytta så att det inte stelnar.
Citera
2025-08-26, 18:53
Medlem
MyJustices avatar
Valio Osaltat .
Är van med osaltat smör nu , kan inte gå tillbaks till saltat .
bregott är nåt annat nu än förr inte bra alls
med de behöll trademarken och emballagen vilket jag tycker är fusk
Citera
2025-08-26, 18:59
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Brukar köra Valios smör. Ibland Arla. Beror på pris. Hyvla med osthyvel att ha på diverse tugg.
Exakt
Citera
2025-08-26, 19:38
Medlem
Sinraths avatar
Brynt smör har varit godast men kommer bara i mindre förpackningar och kostar en del mer. Det blir därav bara en grej man tar ibland.
Citera
2025-08-26, 19:46
Medlem
Sladdarens avatar
Ghee ifrån smör och SMÖR , det står smör på asken eller paketet kommer det oftast i. Den som blandar ihop Bregott med Smör är grundlurad totalt

https://www.norrmejerier.se/bilder/p...ellan/0526.jpg
Citera
2025-08-26, 20:02
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Varför ringer du inte aftonbladet och säger att dom ljuger?

Vart säger Aftonbladet att det är smör?
Citera
2025-08-26, 20:04
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0moral
Jag sällan bröd hemma men när jag gör det så brukar jag vispa ihop smör, rapsolja och salt. Det smakar bättre än Bregott.

Någon som vet hur de gör det fluffiga goda smöret som man ibland får på restaurang ibland? Det kan ha en lite gräddig karaktär så kanske är det det och smör som vispats?

Ta rumstempererat smör.
Smält ungefär en femtedel av det.
Häll ihop och vispa för glatta livet tills det blir vitt och fluffigt. Är nog smidigast med elvispen.

Går även bra att frysa in och/eller göra kryddsmör på.

Lycka till!
Citera
2025-08-26, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Samtidigt så ser du i tråden att många inte uppskattar rent smör på mackan, eftersom att det smakar skit. Smör passar som smaksättare till stekt mat.

Och jag gissar att 75% av de som vill ha ”riktigt smör” eg inte käkar mackor med smör på.

Det finns ju en anledning till att Bregott och liknande sorter säljer bäst.

Anledningen är att det är bekvämare att använda (applicera) Bregott, inte att det skulle smaka bättre. Äter gärna hyvlat smör på smörgås men det är lite meckigare. Helst ska man väl låta smör stå i skafferiet så det blir bredbart, lär ju inte hinna härskna innan man fått i sig ett litet 500g-paket.

Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Smör och andra mättade fetter slutade jag med för många år sen.

På smörgåsen har jag ProActiv (hette tidigare Becel ProActiv) med växtsteroler som verkar kolesterolsänkande. Eller så mosar jag en avokado och har istället.

Det är som jag brukar säga, MarcoStar har alltid fel
Citera
2025-08-26, 20:35
Medlem
Lurpak Smör:

https://www.lurpak.com/da/produkter/...et-smoer-200g/
Citera
2025-08-26, 21:06
Medlem
Kottsmors avatar
Smör är bäst

Coops matfettblandning med smör och raps till macka funkar bra, även om jag nu börjat blanda egen med mjuknat smör, svensk rapsolja och salt.

Neutral olja till den mesta matlagningen, ibland en klick smör för smaken.

Arla är dock mafiosa pisshuvuden som vi borde bojkotta

Detsamma med deras bluffprodukt "smör&raps" på flaska med smörjolja, sojalecithin och emulgeringsmedel och aromer. Skit dvs.

Smörgåsmargarin kan jag i värsta fall gå med på, men får direkt taggarna utåt när någon lågutbildad kallar det "smör"

Mvh
Citera
2025-08-26, 21:25
Medlem
Creaturs avatar
Jag brukar köpa ett franskt lyxsmör "La Baratte de Cremier" (https://hemfrangarden.se/products/franskt-smor), som jag sen mixar ihop med ett paket Lätt och lagom. Det blir jättegott. Man kan krydda med lite kanel om man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in