Citat:
Ursprungligen postat av
Profeten-Allan
Haft en sommarjobb inom sjukvården. Haft en kollega som jag inte gillat, en sjuksköterska. Vet att inte chefen heller är förtjust i henne som jag förstått det. Denna sjuksköterska har snackat en del skit om chefen och jag tycker hon bidrar med negativ energi.
Gör min sista dag på torsdag. Tänkte passa på att tacka chefen för tiden och förtroendet, samt lovorda chefen. Tänkte även passa på att totalt snacka ner denna sjuksköterskan och berätta allt hon sagt om chefen och andra kollegor.
Kommer det landa rätt eller bör jag undvika det? Tänker för min skull.
Kan chefen känna sig kränkt över att jag berättar sanningen om vad denna sopa till kollega sagt om chefen?
Jag håller med tidigare kommentarer. Det kommer att slå tillbaka på dig själv. Du kommer att få rykte om dig som en person med samarbetsproblem. Och rykten går fort även mellan olika arbetsplatser.
Personer som snackar skit om kollegor och chefer finns på alla arbetsplatser. Jobbar man nära en sådan är den bästa taktiken att inte alls kommentera det som den skitpratande säger.
Ignorera och försök föra in samtalet på något annat.
Sådana här personer mår inte bra. Skitsnacket kan ha olika orsaker, t ex hög stress.
”Personalärenden” är chefens sak att hantera, inte din sak.
Det är nog så att chefen redan vet om, hur det snackas om henne/ honom själv.
Alltså: låt det vara, det riskerar annars att slå tillbaka på på dig själv.
M v h
RFT (f d parterapeut och familjerådgivare)