2025-08-25, 03:02
Medlem
Hej

Min far har sannolikt barn med annan kvinna utanför sitt äktenskap (min mor).

Barnet (eller barnen) i den andra relationen är okända för oss alla i min fars ordinarie familj. Inget är bekräftat, men jag såg en sms-konversation som tyder om annan familj på sidan.

Men, vad händer med eventuellt arv, om det finns fler barn?
Citera
2025-08-25, 03:30
Medlem
Det delas mellan bröstarvingarna.
Citera
2025-08-25, 03:44
Medlem
Onanikrems avatar
Särkullsbarnen (dina halvsyskon) har rätta att få ut sitt arv efter fadern direkt. Kan kosta din mor en slant att lösa ut dem. Finns testamente kan han reducera deras arv till 25%. Men de går aldrig lottlösa.
Citera
2025-08-25, 04:38
Medlem
Vill din far göra särkullbarnet arvslöst / minska hens arv kan det fixas genom betungande gåvor (långt) innan han dör. Alternativt lägga tillgångarna i luxemburgsk livförsäkring med din mor som förmånstagare el. dyl.

Görs inget kan särkullbarnet krävs ut sitt arv när din far där så att mor din får lösa ut honom.
Citera
2025-08-25, 05:39
Medlem
NyaHenriksss avatar
Börja med att ringa skatteverket och kolla om han har fler barn.
Citera
2025-08-25, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Särkullsbarnen (dina halvsyskon) har rätta att få ut sitt arv efter fadern direkt. Kan kosta din mor en slant att lösa ut dem. Finns testamente kan han reducera deras arv till 25%. Men de går aldrig lottlösa.

25% av det de skulle fått om testamente inte funnits?
Citera
2025-08-25, 06:17
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
25% av det de skulle fått om testamente inte funnits?
Nej. eller ja, Lite enkelt förklarat. Om dina föräldrar är gifta och din far har ett barn sedan förut ärver det barnet 50% av vad din far har. Säg dina förändrar har ett hus för 2miljoner. då är en million arvet efter din far. 500k till honom och 500 till dig. Din del fryses tills din mor går bort medan ditt halvsyskon har rätt att få ut det direkt.

Om din far väljer att testamentera bort arv (till dig eller någon annan) så kommer du eller din halvbror alltid att få 25% av fadersarvet.

Citerar Familjejurist.se. för jag ids inte skriva det själv. https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/trygga-min-framtid/hur-mycket-kan-man-testamentera-bort/

Exempel. Anna har två barn, Bert och Carin. Barnens arvslott är 50 %. Detta betyder att deras laglott är hälften av 50 %, dvs 25 %. Detta betyder att barnen har rätt till minst 25 % av arvet efter Anna. Anna kan alltså inte ge bort eller testamentera bort 100 % av sin egendom till t.ex. endast Bert eller endast Carin. Däremot är det möjligt för Anna att ge bort 75 % av sin egendom till det ena barnet. Resterande 25 % kommer då att tillfalla det andra barn.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-08-25 kl. 06:28.
Citera
2025-08-25, 09:02
Medlem
Merwinnas avatar
Om det inte finns testamente, har alla biologiska barn samma rätt. Om det finns testamente, har de ändå rätt att kräva ut sin laglott. Om du har en sådan relation med din far att du vågar, skulle du kunna prata med din pappa om det och be honom skriva ett testamente där han testamenterar allt till dig och dina helsyskon. Då kan dina halvsyskon ändå kräva ut sin laglott, men det förutsätter a) att de vet om det och b) att deras klandrande av testamentet kommer in i tid. Hur eller hur, så får de bara ut hälften av vad de annars skulle ha fått, om de klandrar.

...men jag vet att det är svårt att ta upp ett sådant ämne, det kan så lätt landa som "jag hoppas att du snart ska dö så att jag kommer åt arvet"... Detta är en vanlig fråga anars, så du skulle kunna hitta någon tidning där någon frågat juridikspalten exakt samma, och så lämna det uppslaget uppe någonstans där din pappa kan se det... bara av en händelse, liksom. Nu vet vi i och för sig inte vad din pappa vill, han kanske VILL att hans andra barn ska ha lika mycket som ni... och då är det inget ni kan göra. Det är hans pengar.

Själv tycker jag att det är fel att utomäktenskapliga barn ska ha samma rätt som äktenskapliga, om det inte finns ett testamente som uttrycker att det är den biologiska förälderns önskan. För många tänker inte på detta, skjuter upp testamentskrivningen - eller vet i värsta fall inte ens om att det utomäktenskapliga barnet existerar. Barnets mor berättar för barnet vem pappan är först när han gått bort... och sedan dyker barnet upp på bouppteckningen och alla får en chock. Men - detta är PK-Sverige...
Citera
2025-08-25, 12:00
Bannlyst
Frågan är om faderskapet ens är bekräftat?
Citera
2025-08-25, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
Hej

Min far har sannolikt barn med annan kvinna utanför sitt äktenskap (min mor).

Barnet (eller barnen) i den andra relationen är okända för oss alla i min fars ordinarie familj. Inget är bekräftat, men jag såg en sms-konversation som tyder om annan familj på sidan.

Men, vad händer med eventuellt arv, om det finns fler barn?
Man har alltid rätt till sina 25% oavsett hur man än försöker göra dom arvlösa.

För din del är det surt kan jag tänka mig. Dina halvsyskon kommer nu och ska ha sin del av kakan, fy fan.

Hur känns det?
Citera
2025-08-25, 17:49
Medlem
Adelsdams avatar
Jag antar att din pappa fortfarande lever? Be honom skriva ett testamente.
Citera
2025-08-25, 18:03
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kataskopos
Vill din far göra särkullbarnet arvslöst / minska hens arv kan det fixas genom betungande gåvor (långt) innan han dör. Alternativt lägga tillgångarna i luxemburgsk livförsäkring med din mor som förmånstagare el. dyl.

Görs inget kan särkullbarnet krävs ut sitt arv när din far där så att mor din får lösa ut honom.
Glöm inte att det måste framgå klart i gåvobrevet att gåvan inte ingår i arvsskiftet,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in