2025-08-24, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Så det funkar bara om det är privat?
Räcker det inte med skattepengar?
Medger att jag inte är värst duktig på ämnet.
Jag bara refererar till vad du skriver och till verkligheten.

Idag betalas skattepengar till profitjägare med bankkonton utomlands för utrustning till sjukhus och till vårdcentraler samt för läkemedel.

Om du får din vilja fram så upphör det, och sjukhusen och vårdcentralerna är tomma på sjukvårdsutrustning (och allt annat också för den delen), och inga läkemedel eller motsv som används i sjukvården finns. Helt tomt.

Här tänker jag mig att du och alla andra med hjärtat till vänster jublar och slår frivolter av glädje, när ni tänker på att profitjägarna med bankkontot i utlandet inte får inbetalda skattepengar dit.
Att sjukvården helt upphör i Sverige är väl en mindre detalj för er?

För nog är du väl införstådd med att ingen sjukvård är en konsekvens av det du önskar?
Citera
2025-08-24, 15:55
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Nej jag är inte V, jag har röstat på SD sen 04. Däremot så är jag smart nog att fatta att om man sätter barn i fängelse så blir det inte rehabiliterat.

Beror på finkan.
Det behöver ju inte vara en tortyrfinka.
Men korta straff rehabiliterar inte heller.
Citera
2025-08-24, 15:57
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Beror på finkan.
Det behöver ju inte vara en tortyrfinka.
Men korta straff rehabiliterar inte heller.

Varför tycker du fängelse är bättre än utvisning?
Citera
2025-08-24, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Du behagar skämtar. BMW sjukvård? De privata ger trabant eftersom de gör vinst på de skattepengar de INTE använder.

Ni moderater och er ursäkt till intelligens.
I verkligheten så levererade privat vinstdrivande sektor BMW och Audi 1990.

Och offentlig sektor (där inga vinster finns) levererade Trabanten. (Som man upphörde med efter sammangåendet).

I verkligheten hade den onda vinstdrivande privata sektor öppnat sina plånböcker och investerat i egenskapsförbättringar och ökad funktionshöjd och förbilligad produktion av BMW och Audi.

Offentlig sektor gjorde inga egenskapsförbättringar, ökad funktionshöjd eller förbilligad produktion.

Rimligen kommer din offentliga sjukvård där ingen vinst finns att vara på Trabantnivå. Inga förbättringar av utrustningen kommer göras och inga nya bättre läkemedel kommer utvecklas. Helt i enlighet med hur offentlig sektor fungerar. (Eller inte fungerar kanske är mer korrekt).

Lite grovt kan man säga att om du får din vilja fram har vi ingen sjukvård i Sverige.
Citera
2025-08-24, 16:05
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ok så V vill sänka straffmyndighetsåldern, förlänga voltorna och utvisa utländska kriminella på livstid?
Det vore fint av V.
Hoppas det stämmer också.
Är det definitionen av att inte dyrka kriminella eller vad svamlar du om? Du är en typisk sådan som stödjer partier som huserar flest kriminella.
Citera
2025-08-24, 16:07
Medlem
Studsbolls avatar
Det beror på vilken ståndpunkt man själv har beroende på klasstillhörighet. Om man är arbetare utan utbildning och medellös är det mycket som verkar rätt och riktigt med Vänsterpariet. De hade absolut kunnat haft den roll sosseriet hade förr innan de slutade vara ett arbetarparti utöver sitt namn. Problemet är att de gått vilse i identitetsfrågan och invandringspolitiken. Från början var det bara en vettig form av grundläggande feminism, men sedan blev bokstavshandikappet totalt liksom kravet på "solidaritet" med hela världens pack som borde få komma hit. Vänsterpartiet har blivit ett tomteparti som ingalunda företräder arbetarklassen; de röda fanorna är utbytta mot regnbågsflaggor och kampen mot kapitalet är utbytt mot kampen mot den vite mannen. Det betyder att de är värdelösa för arbetarklassen och är man något annat än medellös är de så klart inte ett alternativ ändå.
Citera
2025-08-24, 16:07
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Är det definitionen av att inte dyrka kriminella eller vad svamlar du om? Du är en typisk sådan som stödjer partier som huserar flest kriminella.

Jag tror att de flesta V inte förstår allvaret i brottsligheten.
Citera
2025-08-24, 16:09
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
I verkligheten så levererade privat vinstdrivande sektor BMW och Audi 1990.

Och offentlig sektor (där inga vinster finns) levererade Trabanten. (Som man upphörde med efter sammangåendet).

I verkligheten hade den onda vinstdrivande privata sektor öppnat sina plånböcker och investerat i egenskapsförbättringar och ökad funktionshöjd och förbilligad produktion av BMW och Audi.

Offentlig sektor gjorde inga egenskapsförbättringar, ökad funktionshöjd eller förbilligad produktion.

Rimligen kommer din offentliga sjukvård där ingen vinst finns att vara på Trabantnivå. Inga förbättringar av utrustningen kommer göras och inga nya bättre läkemedel kommer utvecklas. Helt i enlighet med hur offentlig sektor fungerar. (Eller inte fungerar kanske är mer korrekt).

Lite grovt kan man säga att om du får din vilja fram har vi ingen sjukvård i Sverige.

Du fattar inte vad du pratar om.
Citera
2025-08-24, 16:10
Medlem
NEJ!

Aldrig haft och kommer aldrig att ha det.
Citera
2025-08-24, 16:25
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
NEJ!

Aldrig haft och kommer aldrig att ha det.

Vad får dig att tycka detta?
Citera
2025-08-24, 16:52
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Nej är det korta svaret.

Allt V gör är marxism och ett sätt att döda skaparglädje, sammanhållning, ekonomisk tillväxt och nationella identiteter som inte är blatte-identiteter.

Det värsta med V är att man samlar många av de värsta människorna som finns under ett paraply (resten tar Centern hand om). Den grupp som man däremot borde representera, och den grupp som är svagast i samhället - dvs de som hamnat helt fel, haft föräldrar som hamnat ännu mer fel, de som är sjuka, skadade, handikappade osv OCH är riktiga svenskar - denna grupp blir istället förbisedd när man nu iklär sig en jävla palestinasjal i vårat rikes lokaler!!! Om Vänstern verkligen var ett renodlat parti för de som hör till detta landet och även vill uppnå ett mer balanserat samhälle så skulle jag kunna tänka mig att låta dem existera.

Marxism är en samhällsteori, politisk filosofi och ekonomi som utgår från Karl Marx och Friedrich Engels idéer. Grunden i marxismen är idén om klasskampen, en kamp mellan arbetarklassen (proletariatet) och ägarklassen (kapitalisterna/bourgeoisin), som enligt teorin kommer att leda till en revolution. Denna revolution ska resultera i ett klasslöst och kommunistiskt samhälle där resurserna fördelas rättvist och arbetarklassen äger produktionsmedlen.

Ja, trist om det ska behöva vara en KAMP.
Fredlig förhandling vore bättre.
Citera
2025-08-24, 16:53
Medlem
Citat:
Hur mycket man än hatar detta efterblivna, orealistiska, vimsiga virrpanneparti så måste man ändå medge att NÅGOT, åtminstone EN sak kanske de trots allt har rätt i.

Jag kan hålla med V om att abort ska vara en mänsklig rättighet samt att man inte får ta hur mycket pengar som helst för mat och hyra.
Det jag inte kan hålla med V om är worshippandet av och daltandet med våldsamma kriminella.
Jag kan heller inte hålla med V om att vilka ideologier och religioner som helst ska få finnas i Sverige.

Jag menar, så gott som varenda människa har rätt i något och fel i något.
Jag skulle gärna ha en dialog med vänsterpartister men detta har genom åren varit totalt omöjligt eftersom dessa inte vill ha en dialog med icke-vänsterpartister.

Ni andra icke-Vänsterpartister, kommer ni på något som V har rätt i ?
För min del får ni gärna även skriva ner saker som V har fel i.
Hoppas moderatorerna är med på detta.
De tycker att religiösa friskolor e fel. Det håller jag med om. SD hade också den åsikten innan näringslivet tog SD i örat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in