• 4
  • 5
2025-08-24, 22:23
Medlem
Saddam Hussein köpte flera tusen mercedes och delade ut dem hejvilt. Likaså Al-saud dynastin som fortsatt bara köper S-class och delar ut till sitt hov.
Medan shahen av iran brukade köpa BMW och Citroen har jag för mig.
Det har blivit så att tyska bilar är en kulturell statusmarkör i mellanöstern.

Ingen känner till volvo och hyundai ( därför att Daewoo dominerar i gulfen). Men alla känner till BMW.
Blir därför inte förvånad om invandrare i sverige köper en BMW när de upplevt att de gjort klassresan från nyanländ till medelklass. Även fast de bor kvar i Tensta

För oss svenskar är det huset och dess geo-läge som är vår kulturella statusmarkör. Bilar är sekundära
Citera
2025-08-24, 22:29
Medlem
Korv-Bajss avatar
Det här är vad vetenskapen säger:
https://osf.io/uy7ph_v1/download/
Citera
2025-08-24, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Det är det enda bilmärke alla kan stava till. De som klarade sjätte klass kan även stava till Audi.

När jag var liten trodde jag det hette BMB
Citera
2025-08-24, 22:32
Medlem
Jag har alltid haft något emot BMW. Det är något med designen jag inte gillar. 80-talarna var inte vackra precis med sin märkliga framåtlutande grill.

90-talarna var lite bättre. Speciellt 530-serien (Tror jag den hette, typ 535 var respektabel designmässigt).

Sen blev det inte bättre av att man hörde att BMW hade usel kvalitet. Men jag ska erkänna att jag tyvärr bara kört 1 BMW i hela mitt liv.

Men köpa någon? Nej, det kommer jag aldrig att göra. Varför skulle jag.

Senaste åren har ju märkets design spårat ur fullständigt, och då menar jag så klart deras sjuka behandling av frontmärket, som nu mer liknar Belgian Blue än något som minner om BMW.
Senast redigerad av Ionia 2025-08-24 kl. 22:36.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in