Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2025-08-24, 22:23
Medlem
mearshimers avatar
Saddam Hussein köpte flera tusen mercedes och delade ut dem hejvilt. Likaså Al-saud dynastin som fortsatt bara köper S-class och delar ut till sitt hov.
Medan shahen av iran brukade köpa BMW och Citroen har jag för mig.
Det har blivit så att tyska bilar är en kulturell statusmarkör i mellanöstern.

Ingen känner till volvo och hyundai ( därför att Daewoo dominerar i gulfen). Men alla känner till BMW.
Blir därför inte förvånad om invandrare i sverige köper en BMW när de upplevt att de gjort klassresan från nyanländ till medelklass. Även fast de bor kvar i Tensta

För oss svenskar är det huset och dess geo-läge som är vår kulturella statusmarkör. Bilar är sekundära
Citera
2025-08-24, 22:29
Medlem
Korv-Bajss avatar
Det här är vad vetenskapen säger:
https://osf.io/uy7ph_v1/download/
Citera
2025-08-24, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Det är det enda bilmärke alla kan stava till. De som klarade sjätte klass kan även stava till Audi.

När jag var liten trodde jag det hette BMB
Citera
2025-08-24, 22:32
Medlem
Jag har alltid haft något emot BMW. Det är något med designen jag inte gillar. 80-talarna var inte vackra precis med sin märkliga framåtlutande grill.

90-talarna var lite bättre. Speciellt 530-serien (Tror jag den hette, typ 535 var respektabel designmässigt).

Sen blev det inte bättre av att man hörde att BMW hade usel kvalitet. Men jag ska erkänna att jag tyvärr bara kört 1 BMW i hela mitt liv.

Men köpa någon? Nej, det kommer jag aldrig att göra. Varför skulle jag.

Senaste åren har ju märkets design spårat ur fullständigt, och då menar jag så klart deras sjuka behandling av frontmärket, som nu mer liknar Belgian Blue än något som minner om BMW.
Senast redigerad av Ionia 2025-08-24 kl. 22:36.
Citera
2025-11-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Jag har alltid haft något emot BMW. Det är något med designen jag inte gillar. 80-talarna var inte vackra precis med sin märkliga framåtlutande grill.

90-talarna var lite bättre. Speciellt 530-serien (Tror jag den hette, typ 535 var respektabel designmässigt).

Sen blev det inte bättre av att man hörde att BMW hade usel kvalitet. Men jag ska erkänna att jag tyvärr bara kört 1 BMW i hela mitt liv.

Men köpa någon? Nej, det kommer jag aldrig att göra. Varför skulle jag.

Senaste åren har ju märkets design spårat ur fullständigt, och då menar jag så klart deras sjuka behandling av frontmärket, som nu mer liknar Belgian Blue än något som minner om BMW.

Bmw, när du älskar att köra!

Ta du och provkör en så förstår du.
Citera
2025-11-07, 07:03
Medlem
Veckans klubbas avatar
Det finns något bögklubbsaktigt över BMW. Läderbög typ.Träffas på bastuklubb och knulla varandra i skithålet. Man ska köra amerikanskt. Inga bögar kör jänkare.
Citera
2025-11-08, 02:30
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Jo, hade jag bott i stockholms innerstad och haft jobbet nära, så vete 17 om jag ens ägt en bil, ett problem mindre. Skulle hyrt en de gånger jag behövt åka längre.

Men jag kan ju se bland folk i min bekantskapskrets, finns de som fastnat i en statuskarusell, skuldsatta långt över huvudet. De har en del månad kvar i slutet på pengarna. Medan jag med samma inkomst bor i ett sjönära hus med stort garage osv.. snöskoter, båt, fyrhjuling, skuldfri och bor för i stort sett bara elräkning å sophämtning. Kan resa många gånger per år, många hotelnätter å restauranger. Kan sluta jobba för lön när jag blir 60. Medan de kommer vara kvar i lånekarusellen å vara skuldsatta även när de blir 70.

Vad häftigt! Jag skriver ned det i anteckningsboken att du har sjönära tomt och bara betalar för elen och sophämtningen.

För övrigt håller jag med dig men utan dem hade sverige inte gått lika bra.
Citera
2025-11-08, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
För övrigt håller jag med dig men utan dem hade sverige inte gått lika bra.
Ett land lever inte av att "stryka skjortor åt varann". Jag bidrar handgripligen till att landet drar in 150 miljoner kronor per dygn, året runt. Det gör många av dem också, men så mycket liv utöver sina prylar har de inte. I mitt fall går mycket av slantarna till SJ, resor, hotel, restauranger, lite nöjen osv.. Medan de sitter hemma, glor på TVn medan deras Audi, BMW, eller Mercedes faller i värde.
Citera
2025-11-17, 15:22
Medlem
Bmw säljer över 2.4 miljoner bilar per år. Inte bara invandrare som är smarta och köper Bmw!

Svenka avundsjukan är stark. ( jantelagen)
Citera
2025-11-17, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
De associerar den med hög status. Och att visa att man har status är extremt viktigt för många av dem. Såväl för sina egna egon som för att imponera på sina sina landsmän (och svenskar tror de). Och därtill minst lika viktigt, för att kunna skicka hem bilder till sina släktingar i hemlandet och visa att de lyckats i sitt nya land och därmed få deras beundrande.
Status är nog orsaken. Fast det passar inte riktigt i Sverige. BMW är inget som sticker ut, enormt många är tjänstebilar. Samma klass som Volvo eller MB som man sitter i i bilköer på väg till kneget. Vill man markera status i Sverige så behövs det mer, Ferrari eller så.
Citera
2025-11-17, 20:27
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Status är nog orsaken. Fast det passar inte riktigt i Sverige. BMW är inget som sticker ut, enormt många är tjänstebilar. Samma klass som Volvo eller MB som man sitter i i bilköer på väg till kneget. Vill man markera status i Sverige så behövs det mer, Ferrari eller så.

Jo det stämmer, men det vet ju inte de. Många invandrare har öht inte en susning om hur svenskar ser på olika saker och utgår från att det samma som i deras kultur, det är ju därför de agerar som de gör.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in