2025-08-23, 14:11
Medlem
missbildadApa99s avatar
Hur mycket av vår psykiska ohälsa beror på att vi missbrukar internet? Jag kan tänka mig att internet utgör en stor del av det som orsakar våra psykiska besvär. En del lider naturligtvis mer än andra, jag till exempel, har väl någon psykiatrisk diagnos som gör det svårare att få kontakt med människor i det verkliga livet och har mer eller mindre valt att isolera mig från resten av samhället. Vilket jag nu inser leder bara till ännu mer psykiska besvär, då jag saknar mänsklig kontakt, och jag går miste om ett mänskligt behov.

Tänk bara på hur många steg bort ifrån vårt sanna och naturliga tillstånd vi kommit på grund av teknikens utveckling. Själv har jag växt upp med detta och kan tänka mig att dator missbruk har lett till en hel del olika former av trauman och dysfunktionella beteendemönster som jag inte själv har kunnat åtgärda då jag inte kunnat inse detta.

Har kastat bort en hel del av mitt liv på att spela dator spel och skrolla på internet. Man hamnar i ett slags 'trance' där tiden bara rinner iväg.

På internet kan man se folk som gör roliga saker socialt och man får den här känslan av att se men inte röra, jag får inte träffa en snygg tjej, jag får inte ha ett gäng kompisar att skratta med och göra intressanta grejer med, men de får det.

Att diskutera, hur kan en mentalt instabil loner hitta lyckan i detta asociala samhälle vi lever i?
Citera
2025-08-23, 14:13
Medlem
missbildadApa99s avatar
så klart kan man även se folk i verkliga livet som har kul osv och är happy
men
...jag lever inte i det verkliga livet...
Citera
2025-08-23, 14:29
Steg 1 är att sluta jämföra dig med andra.

Steg 2 är att ha fasta tider för när du får använda internet. Kan vara att du beslutar dig för en timme om dagen på förmiddagen samt en timme om dagen på eftermiddagen. Du måste helt enkelt successivt trappa ned på internetanvändningen och framför allt av den skadliga typen. Beroende på hur god ekonomi du har kan du sen köpa diverse saker att pyssla med, böcker, pussel, byggsatser och så vidare. Låna böcker på bibblan är en utmärkt idé om din ekonomi är ansträngd.

När du väl använder internet ska detta göras måttligt och med sunt förnuft. Sluta t. ex med porr, våldsspel och så vidare om du använder dig av detta. Förkovra dig hellre med poddavsnitt i något ämne du gillar eller läs t. ex vetenskaps- eller historiemagasin.

Steg 3 är att så smått börja hitta ett nätverk när du mår lite bättre. Ett bra förslag är att höra av dig till diverse föreningar, gärna inom idrott och se om du kan börja i en nybörjargrupp.

Lycka till och ta hand om dig
Citera
2025-08-23, 14:35
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missbildadApa99
så klart kan man även se folk i verkliga livet som har kul osv och är happy
men
...jag lever inte i det verkliga livet...

Men då får du sätta dig ner och lista vad det är du vill göra och hur du vill leva. Gör en plan över hur det ska gå till och sen utför du planen. Hur enkelt som helst.

Om du har någon diagnos så planerar du utefter den. I värsta fall om du behöver så tar du hjälp av någon för att komma runt diagnosen när du planerar. Eller så tar du hjälp av en professionell som kan hjälpa dig att ta hänsyn till din diagnos när du planerar.

Som sagt, hur enkelt som helst. Det enda du behöver göra är att faktiskt sätta dig ner och göra jobbet med planen. Sen när planen är gjord så behöver du göra jobbet med att utföra den.

Men kan andra så kan du.
Citera
2025-08-23, 14:36
Teknologin är inte anpassad för människor…

Man kan använda internet för mycket och förlora men man kan också använda internet med teknologi lagom och vinna.

Teknologin som nu framförs kommer inte ifrån människor. Den kommer ifrån fallna änglar samt Nephilim (demoner) (ljusfenomen)

Vi håller på att bli raderade. Det är inget mänskligt med teknologin som nu utbreder sig, detta kommer att gå snabbt.
Citera
2025-08-23, 14:39
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

På internet kan man se folk som gör roliga saker socialt och man får den här känslan av att se men inte röra, jag får inte träffa en snygg tjej, jag får inte ha ett gäng kompisar att skratta med och göra intressanta grejer med, men de får det.

Att diskutera, hur kan en mentalt instabil loner hitta lyckan i detta asociala samhälle vi lever i?

Det finns många tecken på att mentalt instabila ensamvargar inte behöver känna sig utanför på samma sätt än när internet inte fanns .

Det finns alldeles för lite diskuterat omkring det. Personer med div. psykologiska svårigheter har aldrig haft det lätt , fast då ska man rakt inte jämföra sig själv med alla överlyckliga leende posörer som flashar sitt perfekta liv offentligt. För det är en klockren illusion. Tillrättalagt , överdrivet och verklighetsfrånvänt. Tyvärr många som köper ytan . Sluta med det. Bara sluta
Senast redigerad av Upplyften 2025-08-23 kl. 14:41.
Citera
2025-08-23, 15:00
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Steg 1 tror jag är
a. en djup insíkt i vad som orsakar problemen,
b. vilka problemen är.
c. kanske även en insikt om sitt tillkortakommande för att hantera problematiken själv och
d. en önskan att bli fri från problemen genom att sluta med internet (hur man nu definierar det)
Steg 2 är att man tror att det finns en lösning man är villig att leta efter med all kraft och
Steg 3 Beredskap att efterleva denna lösning utan att trixa med egna varianter eller bara köra lite på känn för att se om det funkar
--------------------
Du verkar vara på 1a+b+c kanske?
I så fall en lovande start
Citera
2025-08-23, 15:21
Medlem
McCarthy01s avatar
Jag tror att om 10 år kommer det ses som utdaterat att ständigt vara uppkopplad. Vi ser redan nu början på en skärmdetox/nedkopplingstrend som även en del unga börjat anamma. På Youtube finns numer en massa klipp där folk som lagt ner sociala medier eller provat att börja avveckla skärmlivet och leva mer i verkligheten, och det är en logisk följd av att människors skärmtillvaro gått totalt överstyr. Ju fler som vaknar upp ur dvalan, ju fler kommer att börja ifrågasätta varför de spenderat merparten av sina liv framför en skärm och gått miste om allt som händer runtom dem.

Även jag har varit internetberoende, men det har berott på att jag skaffade internet så sent som 2007, när de flesta andra hade haft det länge. Därför kände jag mig på efterkälken och ville "ta igen", och så utvecklade jag ett beroende, som jag nu mer och mer brutit. Lite som att vakna ur en långvarig psykos och börjar undra vad man egentligen slängt bort all tid på under många år.

Ja, den ökade psykiska ohälsan och skärmberoenden lär ha ett tydligt samband. När vi hela tiden söker dopaminkickar i form av egentligen meningslös underhållning på nätet, så blir till sist inget annat roligt eller meningsfullt. Och folk vet inte var de ska göra av "dötiden" de har när de inte glor ner i mobilen.
Senast redigerad av McCarthy01 2025-08-23 kl. 15:24.
Citera
2025-08-23, 15:40
Medlem
EnflygandeKos avatar
Läste precis en bok om hur millenias / gen z blivit den "deprimerade" generationen . Mycket beror på all skärmtid/smartphones/ sociala medier osv. Intressant men skrämmande.
Citera
2025-08-23, 17:30
Medlem
pn222jws avatar
Samhället har blivit hårdare, men för den som klarar sig kommer belöningar... en förbättrad värld vid slutet av regnbågen. Steg 1 - Naturupplevelser, lugn och frisk luft. Skogen, himlen, djuren och avkopplingen. Steg 2 - Våga prata med medmänniskor, återkoppla till gamla bortglömda kompisar och äldre släktingar. Det kommer ta tid, javisst, men det har du förmodligen. "There's nothing to fear but fear itself" som en amerikansk president sa. Internet möjliggör en asocial livsstil men det är individens ansvar. Om andra aktiviteter kan bli lika lockande ordnar det sig. Reklam och marknadsföring lockar med att allting blir enklare och lättare, men det är svårt att köpa lycka.
Senast redigerad av pn222jw 2025-08-23 kl. 17:33.
Citera
2025-08-24, 00:20
Medlem
Det är svårt att veta. Tillhörighet är ju viktigt. Du kan ju börja fråga dig själv vilken grupp du vill tillhöra, vilka gemensamma saker du vill dela med den gruppen. Jag ser människor som en kolgrill. Lägger du ett kol ensamt vid sidan brinner det inte. Det behöver vara i sitt sammanhang med resterande kol i grillen.

Problemet är ju att teknologin gör oss uppkopplade 24/7, för mycket dopamin frigörs av det. Var nog mycket skönare när man kunde gå till jobbet utan att få telefonsamtal från frugan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in