2025-08-23, 06:14
Medlem
JustAnotherLamers avatar
Jag känner flera som daytradat bitcoins på Localbitcoins och sen på Localcoinswap..
Det är ju i sverige lagligt att handla med bitcoins om man deklarerar och betalar skatt.
Men då man daytradar så handlar man ju från privatpersoner och säljer till privatpersoner.
Så min fråga är när man daytradar bitcoins och använder swish och svenska bank konton och gör överföringar till privatpersoner på localcoinswap kan det ge problem med banken?
Då flera säger att deras bank id tagits bort dom har blivit av av med bank kontot och får inte öppna nytt med enda besked att det man är misstänkt för penning tvätt penning häleri..
Jag undrar om det är vanligt att svenska bank konton blir frysta och bank id blockeras eller tas bort om man daytradar bitcoins på tex localcoinswap där man bara köper säljer från privatpersoner..
Citera
2025-08-23, 06:26
Medlem
NyaHenriksss avatar
Jag ringde min bank och dom sa att upp till 100st swish på totalt 100000kr per månad är safe, inga frågor.
Men det är nog olika från bank till bank samt kund och kund.
Man har ju hört folk som blivit utfrågade för nån tusenlappar.
Citera
2025-08-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustAnotherLamer
Jag känner flera som daytradat bitcoins på Localbitcoins och sen på Localcoinswap..
Det är ju i sverige lagligt att handla med bitcoins om man deklarerar och betalar skatt.
Men då man daytradar så handlar man ju från privatpersoner och säljer till privatpersoner.
Så min fråga är när man daytradar bitcoins och använder swish och svenska bank konton och gör överföringar till privatpersoner på localcoinswap kan det ge problem med banken?
Då flera säger att deras bank id tagits bort dom har blivit av av med bank kontot och får inte öppna nytt med enda besked att det man är misstänkt för penning tvätt penning häleri..
Jag undrar om det är vanligt att svenska bank konton blir frysta och bank id blockeras eller tas bort om man daytradar bitcoins på tex localcoinswap där man bara köper säljer från privatpersoner..

Ja det är mycket vanligt.
Citera
2025-08-23, 13:04
Medlem
JustAnotherLamers avatar
Jag frågar mest för någon som säger dom är så sak kunniga säger att jag har fel för det är lagligt att köpa o sälja bitcoins om man skattar.
Men jag påstår att det är skillnad på lagen och bankens rutiner..
Att handlar man bitcoins från bitcoinsidor så är det nästan ok men handlar man från privat personer så klassar dom det som penning tvätt och penning häleri och fryser konton och bank id.
Så jag har en övertygelse att svenska banker vill motarbeta att svenskar skall kunna köpa sälja bitcoins från privat personer och därför skickar ut transaktions förfrågningar och även skickar förfrågan om man köpt eller sålt bitcoins.
Jag har väl under 5 år fått dom frågorna från banken vid 5 tillfällen och alltid sagt att jag vet inte ens vad bitcoins är för något
Av vad jag hörde så slutade många day traders att använde svenska banker när de tradar bitcoins och föredrar Revolut och banker i Asien...
Men jag kanske har helt fel det är därför jag frågar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Ja det är mycket vanligt.
Citera
2025-08-23, 14:03
Medlem
Citat:
Jag frågar mest för någon som säger dom är så sak kunniga säger att jag har fel för det är lagligt att köpa o sälja bitcoins om man skattar.
Men jag påstår att det är skillnad på lagen och bankens rutiner..

Ja det är skillnad, det handlar helt enkelt om att banken inte vill ha dom här transaktionerna eftersom de bedöms av myndigheter vara riskfyllda och då måste banken övervaka dom extra och det kostar pengar. Så att bara få bort dom är en vinst.
Överföringar mellan privatpersoner är värre eftersom alla då körs inom swish, och det är enklare för bankerna att se nätverk som är problematiska.
T ex om du säljer bitcoins till någon och får betalt med swish, då kanske den här personen sen säljer dessa till en person som använder sig av ett bankkonto som har tagit emot pengar från ett bedrägeri. Då kommer du tyvärr bli inblandad i detta. Och då kan det bli så för att vara säkra så stänger banken av dig också. Hellre fälla än fria.
Citera
2025-08-23, 17:40
Medlem
JustAnotherLamers avatar
Mitt nordea släcktes för 2 år sedan och mitt bank id och mina bankkort avslutades och jag fick ett brev om misstänkt penning tvätt penning häleri.
Jag hade kanske 1 år innan fått förfrågan om 3 transaktioner via swish som va från vänner som jag dagligen umgicks med som oxså bor i thailand som mig..
Typ de swishat och bett mig och handla åt dom eller swishat och lånat mig pengar typ...
Varav jag förklarade dom 3 transaktionerna med tillräckligt info för att visa att det är människor jag känner mer en väl som inte är kriminella..
Men det va frågor om jag handlar med bitcoins jag svara bara jag vet inte ens vad bitcoins är men jag brukade i bland handla bits från localbitcoins för kanske 1200 kr mew swish och sälja til thai bank för 1300 eller 1400 kr
Mest bara för o slippa ta ut på bankomat med svenska kortet då nordea tog 55 kr för utalands uttag sen tog thai banken 210 baht uttags avgift så 1 uttag här med norde3a kort kostade mig i princip 120 kronor
Genom köpa sälja bits ingen uttags avgift o kunde tjäna 100 eller 200 vid varje tillfälle

Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Ja det är skillnad, det handlar helt enkelt om att banken inte vill ha dom här transaktionerna eftersom de bedöms av myndigheter vara riskfyllda och då måste banken övervaka dom extra och det kostar pengar. Så att bara få bort dom är en vinst.
Överföringar mellan privatpersoner är värre eftersom alla då körs inom swish, och det är enklare för bankerna att se nätverk som är problematiska.
T ex om du säljer bitcoins till någon och får betalt med swish, då kanske den här personen sen säljer dessa till en person som använder sig av ett bankkonto som har tagit emot pengar från ett bedrägeri. Då kommer du tyvärr bli inblandad i detta. Och då kan det bli så för att vara säkra så stänger banken av dig också. Hellre fälla än fria.
Citera
2025-08-23, 22:50
Medlem
Citat:

Ingen vet, det är AI, handelsmönster.. 1 miljon variabler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in