2025-08-22, 23:20
Medlem
Hardstekts avatar
Jag fick den här låten rekommenderad. Den är någon form av roots reggae och helt sjukt bra.

Jag har försökt googla något om artisten. Men hittar inget.

Låten:

https://www.youtube.com/watch?v=wgD1gixRaI4
Citera
2025-08-22, 23:31
Medlem
Hardstekts avatar
En annan låt som jag har fått rekommenderad, där jag inte hittar ett skit om bandet.

HALSMANDLAR av benedikt,aevestaden
https://www.youtube.com/watch?v=pGd3HcUz5P0
Citera
2025-08-22, 23:39
Medlem
kackelstinas avatar
Försök få den att rekommendera låtar av Mr Bond.
Citera
2025-08-23, 00:16
Medlem
kalkryggars avatar
Låter ju skit och väldigt låg kvalitet. Typiskt AI skräp.
Citera
2025-08-23, 02:13
Medlem
bithaxs avatar
Spotify är nog redan rätt förstört av AI genererat innehåll. Det blir rundgång i algoritmen. Massor av bottar laddar upp genererade låtar och lyssnar på varandras musik för att tjäna pengar.

Skulle säga att spotify as we know it is pretty doomed om dom inte bannar all ai genererad musik. Men vad händer när Tailor Swift börjar använda AI för att producera sin musik? Kommer bli kaos.
Senast redigerad av bithax 2025-08-23 kl. 02:20.
Citera
2025-08-23, 06:17
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Jag fick den här låten rekommenderad. Den är någon form av roots reggae och helt sjukt bra.

Jag har försökt googla något om artisten. Men hittar inget.

Låten:

https://www.youtube.com/watch?v=wgD1gixRaI4

Den här AI-artisten verkar lura många att det är en riktig person, i alla fall om man ska tro på kommentarerna under videorna. Men även många av kommentarerna känns AI-genererade.

Hursom, det är kul att artisten släppt typ 30 låtar på en månad med videos där det är storpublik och inget är lipsyncat. Helt uppenbart fejk.

Men ja, gemene man lär falla för det här och snart tar AI-musiken över helt på digitala plattformar.
Citera
2025-08-23, 06:33
Medlem
BenDaviss avatar
Fan, jag lyssnade på två låtar med snubben och nu är min youtube-algoritm full av AI-musik från alla möjliga påhittade artister.

Fan vad internet suger kuk nuförtiden.
Citera
2025-08-23, 06:56
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
Inte så stor skillnad på det som spelas på tex P3 och mix Megapol och ai-musik.
Citera
2025-08-23, 08:09
Medlem
Det är en jäklans massa AI låtar /artister på SPotify numera.

Detta är bara något negativt på alla sätt.
Riktiga artister kommer inte fram.
Fel folk tjänar pengar.
slutkunden /lyssnaren blir lurad på någon.

Att man på 5 sec kan göra en låt och lägga upp på en fejk artist eller riktig artist känns hel fel.
Oftast hör man att det inte riktigt hänger ihop riktigt.
Det som är stora varnings flaggor är ju hur det låter. Hur omslagen är gjorda.
För många låtar på kort tid.
Ingen info om artister eller väldigt sparsmak. Går inte hitta någon info om artisterna alls på andra ställen.

De är verkligen i alla musikstilar. Så njä.. Jag tillhör nog de som lyssnar på allt gammalt skåpmat och försöker hålla sökningar rena från skit. Blir väl snart tillbaka till MP3 då man får 100% valmöjlighet över sin musik.
Citera
2025-08-23, 09:26
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Spotify är nog redan rätt förstört av AI genererat innehåll. Det blir rundgång i algoritmen. Massor av bottar laddar upp genererade låtar och lyssnar på varandras musik för att tjäna pengar.

Skulle säga att spotify as we know it is pretty doomed om dom inte bannar all ai genererad musik. Men vad händer när Tailor Swift börjar använda AI för att producera sin musik? Kommer bli kaos.
Det där var en intressant vinkel jag inte tänkt på innan, speciellt första stycket.
Jag har aldrig använt mig av spotify, och det var väl bara en tidsfråga innan det skulle spåra ur fullständigt. Och om det du säger stämmer, så blir det dessutom väldigt tydligt hur det enbart handlar om att tjäna pengar. De är inte intresserade av att vi vanliga dödliga ska få tillgång till den musik vi vill höra.

Det där spåret i ditt första stycke skulle jag gärna se fler spinna vidare på som diskussion här i tråden. Det låter intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av swec_fullmoon
Blir väl snart tillbaka till MP3 då man får 100% valmöjlighet över sin musik.
Det uppmuntrar jag dig verkligen att göra!
Jag har aldrig gått ifrån mp3, och det är så galet skönt att kunna ha makten över musiken själv. Inget skit som letar sig in utan min vetskap, ingen risk att musiken plockas bort av rättighetsskäl eller andra orsaker etc etc.

Jag ser faktiskt bara fördelar med det, gentemot att förlita sig på streaming.
Citera
2025-08-23, 17:26
Moderator
MondoBizarros avatar
Musik --> Streamingtjänster och mediaföretag
/Moderator
Citera
2025-08-24, 20:56
Medlem
Spotify har varit fullt av AI-genererat skräp i princip sen pandemin. Om de inte inser att folk inte vill lyssna på den här smörjan skjuter de sig själva i foten. Det borde för övrigt vara busenkelt att sortera AI-skräp för de som vill ha det och sortera bort det för de som inte vill ha det. Det är ju bara att kolla varifrån det kommer, skivbolagen eller "gängkriminella".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in