2025-08-23, 19:24
Medlem
Barntorpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Och dessa utrikes födda har rätt till att få personal som pratar deras modersmål (eller tolk).

Svenskar å andra sidan får finna sig när dom möts av personal som inte kan svenska då nån rättighet till kontakt på sitt modersmål inte finns för dom som har svenska som modersmål.
Helt okej enligt argaangelica och andra vänsterkvinnor (oavsett kön). Detta eftersom svenskar tillhör majoritetsgruppen och därför inte har några sådana rättigheter.
Citera
2025-08-23, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Det är bra att personalen kan flera språk, om nu Darius 89 år från Iran bor på äldreboendet eller Ahmad 86 från Irak så underlättar det ju typ om det anställs personal som kan persiska eller arabiska, tycker du inte det? Tror du att alla på boenden är svennar? Många äldre som är utrikes födda har slitit ut sig efter ett hårt arbetsliv och har blivit gamla och hamnat på äldreboende eller har nu hemtjänst.

Javisst!
Men det verkar inte alls prioriteras att det finns svenskar.
Citera
2025-08-23, 20:24
Medlem
Citat:
Skulle nog påstå att SFI's största brist är elevernas intresse/motivation att lära sig vad som lärs ut.

Uppenbarligen. Eftersom inga krav ställs och de därmed får jobb som borde kräva att man kan svenska.
Citera
2025-08-23, 20:42
Medlem
Citat:
Snarare att invandrare utan svenskkunskap anvisades jobbet av AF och kommunen högg dom med glada miner då dom är billigare att anställa än svenska sökande som inte kommer med en väska full av lönebidrag och liknande, och det ser dessutom bra ut i deras siffror över integration och arbetslöshet bland invandrare.
Fy fan...
Riskerar människors liv, genom ''siffror'' och ''visa'' att man har rätt rent politiskt.

Att man tar till sådana åtgärder, bara för att ''bevisa något''. Om det är sant det du skriver och det låter faktiskt rimligt. Skulle inte förvåna mig att det var så.
Citera
2025-08-23, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Läste i går om två fall om språksvårigheter som drabbar de äldre på våra boenden.

1. I det ena var det en i personalen som inte vågade ringa 112 p g a rädsla för att inte kunna kommunicera.

2. I det andra, hade en vikarie missförstått ett larm p g a språksvårigheter och åkte hem medan den gamle blev liggande på golvet.
Snälla, länka till det du har läst.
Citera
2025-08-23, 22:13
Medlem
Citat:
Det är ju "män" som står för det. Språkutmaningar har funnits i alla tider, ibland så är det dialekter som ställer till det och ibland brytning på olika språk, finländare bryter ofta när dom pratar andra språk även ryssar. Valet handlar om , vill boende och hemtjänst ha personal eller inte? Svenne vill ju inte ha jobben.

Du pratar skit.

1. Många uskor är svenskor. Ja det blir fler och fler invandrare, men så ser det ut i samhället i stort.
Så det är en myt att inte svenne vill jobba där. Däremot har det de senaste åren skett en trend där varken invandrade ungdomar eller svenska vill utbilda sig till det. Så de som blir uskor eller vårdbiträden är oftast lågutbildade migranter som inte kan bli så mycket annat än det.

2. Det är direkt patientfarligt att ha anställa som inte klarar av svenskan. Utöver det otrevligt och otryggt för både patienter och närstående. Det är ett hån mot de äldre att de ska få behöva utsättas för det efter allt sitt slit. (Samtidigt har de ju röstat gör det) men ändå.

3. Jag är blivande sjuksköterska. Jag hade en praktik på ett äldreboende där det jobbade individer med usel svenska. En dag när jag och två sjuksköterskor satt och åt lunch så ringde den ena sjuksköterskans telefon, det var från en avlägsen del på boendet. Ett huckle ringde och sa att en äldre dam svimmat och vad sjuksköterskan komma. När jag och min handledare kom fram så visade det sug på 5 sekunder att den äldre inte svimmat utan det var hjärtstopp. Hlr påbörjades där jag höll på som fan, sen kom ambulans och läkare. Patienten konstaterades död. Pga av att uskan eller vårdbiträdet var otydligt och inte beskrev situationen ordentligt så promenerade vi lugnt till platsen istället för att springa i ilfart. Kunde kommit dit 10 min snabbare.

Bra med olika språk och avsaknad av grundläggande medicinska kunskaper.

4. Det finns anställda invandrare som gör ett bra jobb också.
Senast redigerad av Profeten-Allan 2025-08-23 kl. 22:19.
Citera
2025-08-23, 22:14
Medlem
najah-al-shammaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Snälla, länka till det du har läst.

Rimlig begäran, även om google snabbt hade hjälpt dig att hitta källor till exoticspices läsning.

Citat:
1. I det ena var det en i personalen som inte vågade ringa 112 p g a rädsla för att inte kunna kommunicera.

Skulle kunna röra sig om:
Citat:
flera fall där insatserna inte har utförts som de ska på grund av bristande språkkunskaper. Det värsta exemplet handlar om personal som inte vågade ringa 112 när en brukare var sjuk, eftersom de var rädda att inte kunna kommunicera med larmpersonalen.

https://arbetet.se/2018/06/12/stora-...aldreomsorgen/

Citat:
2. I det andra, hade en vikarie missförstått ett larm p g a språksvårigheter och åkte hem medan den gamle blev liggande på golvet.

Skulle kunna röra sig om:
Citat:
Strax efter klockan åtta en januarikväll förra året ramlar en äldre person i sitt hem i trakten av Nyköping. Personen slår i huvudet och larmar hemtjänsten. I en timme blir brukaren liggande på golvet.

Det visar sig att den vikarie som borde ha åkt dit inte har förstått vilken telefon som är larmtelefon och därför inte har nåtts av larmet. Den anställda har inte svenska som modersmål och enligt Nyköpings kommun, som senare gör en lex Sarah-anmälan, är bristande språkkunskaper en orsak till att larmet inte besvarades i tid.

https://arbetet.se/2018/06/12/stora-...aldreomsorgen/
Citera
2025-08-23, 22:22
Medlem
Citat:
Det är ju "män" som står för det. Språkutmaningar har funnits i alla tider, ibland så är det dialekter som ställer till det och ibland brytning på olika språk, finländare bryter ofta när dom pratar andra språk även ryssar. Valet handlar om , vill boende och hemtjänst ha personal eller inte? Svenne vill ju inte ha jobben.

Våldtäkterna mot äldre i sjukvården/äldrevården/hemtjänsten står män med flyktingbakgrund för. Oftast Afghanistan. Det fanns dock en svensk man som jobbade där och mördade äldre. Men annars är det samma GM.

Stölderna begås av både kvinnor och män. Etnicitet där är oklar, men jag skulle inte bli förvånad om majoriteten där också har invandrarbakgrund. Dock finns säkert en och annan svenne också. Ofta nått wt med låg moral.
Senast redigerad av Profeten-Allan 2025-08-23 kl. 22:30.
Citera
2025-08-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
Rimlig begäran, även om google snabbt hade hjälpt dig att hitta källor till exoticspices läsning.
Tack!

Att någon annan här ska behöva googla fram det någon påstår påminner en hel del om hur det verkar fungera inom vård och omsorg med personal som inte kan svenska. Tack och lov riskerar man inte liv här om man är inkompetent.
Citera
2025-08-23, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08man55
Vilket äldreboende i Västerås var det?

Jag är till 99% säker på att det är "Östermalm äldreboende"
Citera
2025-08-23, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojjandredd
Jag är till 99% säker på att det är "Östermalm äldreboende"

Fel av mig "öster mälarstrand" ska det vara...
Citera
2025-08-23, 23:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Profeten-Allan
Du pratar skit.

1. Många uskor är svenskor. Ja det blir fler och fler invandrare, men så ser det ut i samhället i stort.
Så det är en myt att inte svenne vill jobba där. Däremot har det de senaste åren skett en trend där varken invandrade ungdomar eller svenska vill utbilda sig till det. Så de som blir uskor eller vårdbiträden är oftast lågutbildade migranter som inte kan bli så mycket annat än det.

2. Det är direkt patientfarligt att ha anställa som inte klarar av svenskan. Utöver det otrevligt och otryggt för både patienter och närstående. Det är ett hån mot de äldre att de ska få behöva utsättas för det efter allt sitt slit. (Samtidigt har de ju röstat gör det) men ändå.

3. Jag är blivande sjuksköterska. Jag hade en praktik på ett äldreboende där det jobbade individer med usel svenska. En dag när jag och två sjuksköterskor satt och åt lunch så ringde den ena sjuksköterskans telefon, det var från en avlägsen del på boendet. Ett huckle ringde och sa att en äldre dam svimmat och vad sjuksköterskan komma. När jag och min handledare kom fram så visade det sug på 5 sekunder att den äldre inte svimmat utan det var hjärtstopp. Hlr påbörjades där jag höll på som fan, sen kom ambulans och läkare. Patienten konstaterades död. Pga av att uskan eller vårdbiträdet var otydligt och inte beskrev situationen ordentligt så promenerade vi lugnt till platsen istället för att springa i ilfart. Kunde kommit dit 10 min snabbare.

Bra med olika språk och avsaknad av grundläggande medicinska kunskaper.

4. Det finns anställda invandrare som gör ett bra jobb också.
I fall 3 tycker jag att ni som sjuksköterskor har handlat fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in