Citat:
Ursprungligen postat av
argaangelica
Det är ju "män" som står för det. Språkutmaningar har funnits i alla tider, ibland så är det dialekter som ställer till det och ibland brytning på olika språk, finländare bryter ofta när dom pratar andra språk även ryssar. Valet handlar om , vill boende och hemtjänst ha personal eller inte? Svenne vill ju inte ha jobben.
Du pratar skit.
1. Många uskor är svenskor. Ja det blir fler och fler invandrare, men så ser det ut i samhället i stort.
Så det är en myt att inte svenne vill jobba där. Däremot har det de senaste åren skett en trend där varken invandrade ungdomar eller svenska vill utbilda sig till det. Så de som blir uskor eller vårdbiträden är oftast lågutbildade migranter som inte kan bli så mycket annat än det.
2. Det är direkt patientfarligt att ha anställa som inte klarar av svenskan. Utöver det otrevligt och otryggt för både patienter och närstående. Det är ett hån mot de äldre att de ska få behöva utsättas för det efter allt sitt slit. (Samtidigt har de ju röstat gör det) men ändå.
3. Jag är blivande sjuksköterska. Jag hade en praktik på ett äldreboende där det jobbade individer med usel svenska. En dag när jag och två sjuksköterskor satt och åt lunch så ringde den ena sjuksköterskans telefon, det var från en avlägsen del på boendet. Ett huckle ringde och sa att en äldre dam svimmat och vad sjuksköterskan komma. När jag och min handledare kom fram så visade det sug på 5 sekunder att den äldre inte svimmat utan det var hjärtstopp. Hlr påbörjades där jag höll på som fan, sen kom ambulans och läkare. Patienten konstaterades död. Pga av att uskan eller vårdbiträdet var otydligt och inte beskrev situationen ordentligt så promenerade vi lugnt till platsen istället för att springa i ilfart. Kunde kommit dit 10 min snabbare.
Bra med olika språk och avsaknad av grundläggande medicinska kunskaper.
4. Det finns anställda invandrare som gör ett bra jobb också.