2025-08-22, 17:04
Medlem
Kollar på en specifik nyare Porsche (<2år & <2000mil) där utbudet begagnat är extremt dåligt här i sverige. I tyskland däremot finns det betydligt fler att välja på. Priserna verkar vara ungefär samma.

Men hur skall man tänka? Om jag importerar den och sen vill sälja den om några år så kommer ju andra scrolla förbi den på samma sätt som jag gör när det står 'svensksåld NEJ'.

Spelar det någon roll att den kommer till sverige tidigt och har rullat få mil?
Har själva betydelsen av svensåld ändrats och jag kanske inte skall oroa mig eller tvärtom är det bara idioti att importera från tyskland?
Citera
2025-08-23, 08:25
Medlem
Tigerkakans avatar
Fråga Porsche entusiaster på Facebook

Säkert ett lite lägre värde när du säljer den senare men som du själv upptäckt urvalet är dåligt i Sverige så det kanske väger upp.
Köper man Porsche är inte kostnaden i värdeminskning något problem det är mer om det händer något då det är sinnessjuka kostnader i reparation .

Köp i Tyskland är annars extremt tryggt hos bilhandlare och köpskyddet för konsumenter är minst lika bra eller bättre första året.
Just Porsche kan ha förlängd garanti som bra kolla upp då den kan följa med eller nästan ett krav de ska ha
Citera
2025-08-23, 08:44
Medlem
Absolut ingen skillnad alls, köpte en nästan ny bmw M3 cab i Berlin, hade den i 5 år, euron låg lågt, blev mycket billigare o hämta från tyskland än att köpa här hemma. Tyskarna gillar däremot mycket extra utrustning, bilen var späckad med det mesta.

När jag sålde den 5 år efter fick jag först plocka bort annonsen från blocket, blev bokstavligen ner ringd av 78 st samt 94 mail, samtliga ville pruta, jag hämta den direkt för 100-tusen lägre pris.

Gjorde om annons, plocka bort nummer enbart mail svar, bilen blev såld kort efter och det är bilen jag tappat absolut minst i värde på, dvs den höll sitt värde bäst av alla bilar jag ägt.

I tyskland är det förbjudet att mixtra med mätare och dölja om bilen varit krockad, handlar du från en återförsäljare vet du att du har dessa garantier, vi vet i sverige finns inte likande garantier.
Citera
2025-08-23, 15:43
Medlem
IceEyess avatar
Är dokumentationen och historiken bevarad och korrekt så är det väl inga bekymmer, vilket förvisso även gäller svensksålda bilar.

När det gäller äldre amerikanska bilar så verkar det inte vara av någon större betydelse i fall bilen är såld i Texas eller Hudiksvall.
Citera
2025-08-26, 10:43
Medlem
Varför scrollar du förbi om det står att den inte är svensksåld? Det är ingen skillnad att köpa en bil som är såld i Tyskland jämfört med i Sverige idag. Det är bara vissa svenskars inställning till import som gör att synen på import är som den är i vissa sammanhang.

Jag har själv importerat 2 bilar från Tyskland. Inga som helst problem, och de såldes utan problem också.

Ser inte varför det skulle bli ett problem den dagen du vill sälja? Du säger själv att utbudet av svensksålda är tunt. Då kommer antagligen framtida köpare också behöva överväga import.
Citera
Idag, 16:00
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Absolut ingen skillnad alls, köpte en nästan ny bmw M3 cab i Berlin, hade den i 5 år, euron låg lågt, blev mycket billigare o hämta från tyskland än att köpa här hemma. Tyskarna gillar däremot mycket extra utrustning, bilen var späckad med det mesta.

När jag sålde den 5 år efter fick jag först plocka bort annonsen från blocket, blev bokstavligen ner ringd av 78 st samt 94 mail, samtliga ville pruta, jag hämta den direkt för 100-tusen lägre pris.

Gjorde om annons, plocka bort nummer enbart mail svar, bilen blev såld kort efter och det är bilen jag tappat absolut minst i värde på, dvs den höll sitt värde bäst av alla bilar jag ägt.

I tyskland är det förbjudet att mixtra med mätare och dölja om bilen varit krockad, handlar du från en återförsäljare vet du att du har dessa garantier, vi vet i sverige finns inte likande garantier.

Vill man ha en fin tysk bil, men inte själv vågare eller orkar köra igenom administrationen med import och tillfälliga plåtar, så finns det företag som hämtar hem ditt önskade objekt åt dig. De kan till och med "varna" dig om bilen du vill ha inte är något de rekommenderar.
Citera
Idag, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Vill man ha en fin tysk bil, men inte själv vågare eller orkar köra igenom administrationen med import och tillfälliga plåtar, så finns det företag som hämtar hem ditt önskade objekt åt dig. De kan till och med "varna" dig om bilen du vill ha inte är något de rekommenderar.
Fast jag köpte från Bmw Berlin, dom var extremt schysta, kom in direkt på morgonen, ta med ditt pass så skickar vi en person som fixar exportplåtarna, Jag kom in när dom öppna, dom visa mig bilen, sedan skicka dom iväg personen för plåtarna, dom fråga om det var något speciellt jag ville se/göra i Berlin det kommer ta fram till kl 15-16 innan allt är klart för att hämta bilen, man ringde taxi som körde mig till en bra del av stan vi kunde springa o shoppa o äta gott, sedan ringde dom vid kl15 bilen är är klar.

Det var mycket enkelt o trevligt, man gav instruktioner hur o vad jag skulle göra i sverige för att alla garantier skulle fortsätta gälla, vad jag skulle skicka in när svenska plåtarna o bilens typ besiktning var gjord.

Skulle inte euron vara så hög skulle jag åkt o hämta även nästa bil därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in