2025-08-22, 16:32
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Jag tycker att mycket av Pride och HBT+ är fjanterier om att dansa samba och vifta med gummikukar etc. Men om vi ska bortse från fjanterierna, så finns det vissa som menar att det behövs sådana här parader. Deras argument går ut på att uppvisningar av sexuella minoriteter synliggör och normaliserar dessa. Enligt logiken som de har, så leder normaliseringen i sin tur till ökad acceptans och mindre förekomst av våldsbrott mot HBT-folk.

Å ena sidan så kan jag tänka mig att det kan finnas en viss avtrubbningseffekt, där homofober med flera helt enkelt inte orkar hata när de ser dessa parader och HBT+ på TV m.m. Det blir så vanligt att de vänjer sig, även om de kanske inte tycker om det. I ett samhälle där det offentliga ofta arrangerar dessa festivaler så vittnar också det offentligas inblandning om att den som utövar våld mot HBT+ inte bara attackerar dessa utan också gör sig till en fiende mot systemet (som stödjer HBT+).

Å andra sidan tror jag mycket av de mer extrema uttrycken under pridefiranden kan förstärka hatet och skapa hat hos folk som tidigare varit neutrala. Folk som exempelvis blottar sina könsorgan i närheten av barn, urinerar offentligt som en del av sina "spex" tror jag beter sig på ett sätt som annars hade klassats som förargelseväckande beteende. Här menar jag att dessa extremister inom regnbågsrörelsen spelar sina fiender i händerna, men jag tror att deras avsikt är att köra avtrubbningstakten fullt ut.

"Om folk inte ens vågar slå mig när jag gör helikoptern så vågar de inte slå en mer normal transa heller"

Så tror jag att de resonerar, eller så håller de på med offentlig blottning helt enkelt för att de har sexuella tändningsmönster kring det och inte någon djupare politisk strategi.

Finns det undersökningar som har gjorts på sambandet mellan öppenhet kring HBT+ och våld mot dessa? Exempelvis jämförelser över tid i samma land, det skulle vara intressant att veta hur det ser ut i Ryssland efter att man förbjöd HBT-yttringar i offentlig miljö, men eftersom Ryssland är ett land med ofria medier så tror jag att det blir svårt att få en rättvisande bild.

Har det gjorts undersökningar i Sverige?
Citera
2025-08-22, 16:35
Medlem
VAr har du fått det här ifrån, att det är nåt som brukar ske i Pride-parader?

"Folk som exempelvis blottar sina könsorgan i närheten av barn, urinerar offentligt som en del av sina "spex" tror jag beter sig på ett sätt som annars hade klassats som förargelseväckande beteende. Här menar jag att dessa extremister inom regnbågsrörelsen spelar sina fiender i händerna, men jag tror att deras avsikt är att köra avtrubbningstakten fullt ut.

"Om folk inte ens vågar slå mig när jag gör helikoptern så vågar de inte slå en mer normal transa heller""

Och en fråga, enbart på första sidan av dina tidigare inlägg, finns 11 trådstarter om HBTQ, RFSL, trans och liknande. Varför denna besatthet? Är du själv bög/trans? Annars, varför lägger man så mycket energi på att bry sig om andras liv och sexualitet?
Senast redigerad av PatricHbg 2025-08-22 kl. 16:39.
Citera
2025-08-22, 16:36
Medlem
BOMB-CPs avatar
Har det någonsin varit ett problem, har bögtranshoror fått mer stryk än någon annan?

Ont: Deras organisation lär snarare leda till att folk blir förbannade och i ett svag stund när bägaren rinner över utdelar bögstryk.
Citera
2025-08-22, 16:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Jag tycker att mycket av Pride och HBT+ är fjanterier om att dansa samba och vifta med gummikukar etc. Men om vi ska bortse från fjanterierna, så finns det vissa som menar att det behövs sådana här parader. Deras argument går ut på att uppvisningar av sexuella minoriteter synliggör och normaliserar dessa. Enligt logiken som de har, så leder normaliseringen i sin tur till ökad acceptans och mindre förekomst av våldsbrott mot HBT-folk.

Å ena sidan så kan jag tänka mig att det kan finnas en viss avtrubbningseffekt, där homofober med flera helt enkelt inte orkar hata när de ser dessa parader och HBT+ på TV m.m. Det blir så vanligt att de vänjer sig, även om de kanske inte tycker om det. I ett samhälle där det offentliga ofta arrangerar dessa festivaler så vittnar också det offentligas inblandning om att den som utövar våld mot HBT+ inte bara attackerar dessa utan också gör sig till en fiende mot systemet (som stödjer HBT+).

Å andra sidan tror jag mycket av de mer extrema uttrycken under pridefiranden kan förstärka hatet och skapa hat hos folk som tidigare varit neutrala. Folk som exempelvis blottar sina könsorgan i närheten av barn, urinerar offentligt som en del av sina "spex" tror jag beter sig på ett sätt som annars hade klassats som förargelseväckande beteende. Här menar jag att dessa extremister inom regnbågsrörelsen spelar sina fiender i händerna, men jag tror att deras avsikt är att köra avtrubbningstakten fullt ut.

"Om folk inte ens vågar slå mig när jag gör helikoptern så vågar de inte slå en mer normal transa heller"

Så tror jag att de resonerar, eller så håller de på med offentlig blottning helt enkelt för att de har sexuella tändningsmönster kring det och inte någon djupare politisk strategi.

Finns det undersökningar som har gjorts på sambandet mellan öppenhet kring HBT+ och våld mot dessa? Exempelvis jämförelser över tid i samma land, det skulle vara intressant att veta hur det ser ut i Ryssland efter att man förbjöd HBT-yttringar i offentlig miljö, men eftersom Ryssland är ett land med ofria medier så tror jag att det blir svårt att få en rättvisande bild.

Du resonerar verkligen konstigt och du verkar besatt.

Pridetåg har naturligtvis mest effekt där det finns mer förtryck.

Sedan får du visa mig bild på han som gör helikoptern.

Det som verkligen minskat både hat och våld är den generella inställningen, att homos är som andra, de är faktiskt väldigt accepterade i Sverige. De flesta hatar inte homos eller ens tänker på dem speciellt mycket. De är bara vanliga människor, någon kan dyka upp på jobbet t ex.
Citera
2025-08-22, 16:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

"Folk som exempelvis blottar sina könsorgan i närheten av barn, urinerar offentligt som en del av sina "spex" tror jag beter sig på ett sätt som annars hade klassats som förargelseväckande beteende. Här menar jag att dessa extremister inom regnbågsrörelsen spelar sina fiender i händerna, men jag tror att deras avsikt är att köra avtrubbningstakten fullt ut.

"Om folk inte ens vågar slå mig när jag gör helikoptern så vågar de inte slå en mer normal transa heller""

Och en fråga, enbart på första sidan av dina tidigare inlägg, finns 11 trådstarter om HBTQ, RFSL, trans och liknande. Varför denna besatthet? Är du själv bög/trans? Annars, varför lägger man så mycket energi på att bry sig om andras liv och sexualitet?

Fattade du ens trådstarten eller drar du nån korspostning bara?

Ont. Ja, jag tror våldet minskat. Som allt annat, okunskap som skapar extrema fördomar.
Citera
2025-08-22, 16:56
Medlem
Citat:

Det hade nog en positiv effekt i början. På 90-talet. När det blev mer allmänt accepterat med homosexualitet så upphörde sådant som att "knacka bög" som tidigare förekommit. Så det kan ha haft sin poäng på den tiden.

Men numera är det så uttjatat och sönderältat att det snarare ökar folks motvilja mot homosexualitet. Nästan alla är otroligt trötta på godhetssignalerande fjantar som skall hålla tal på bebisspråk om hur "självklart" det är för dem med Pride och att all kritik mot evenemanget bara "visar hur mycket det behövs" osv. osv. i all oändlighet.

Jag tror att HBTQ-rörelsen uppnådde alla sina mål för ganska många år sedan. Och att de sedan dess är lite som ett vandrande lik från Mona Sahlins tid som den äldre generationen fortsätter släpa runt för att visa hur "frigjorda" och "fördomsfria" de är. Medan den yngre generationen allt mera ser det hela som ett osmakligt skämt och ett slöseri med skattepengar.
Citera
2025-08-22, 17:18
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Det är svårt att göra sådana undersökningar eller åtminstone vanskligt att dra entydiga slutsatser av resultaten från tillgänglig statistik.
Det beteende från dessa sexuella minoriteter som gör att våldet mot dem blir minimalt är ju att de går tillbaka till garderoberna.
Då får ju böghatarna som de vill och inga offer att identifiera eller att angripa.
I Saudarabien sker ju inget brottsligt våld mot bögar överhuvudtaget t ex - ja inte ens om man mördar en bög.
Å så vill vi ju inte ha det, intoleransen skall in i garderoberna istället.
--------
Så priset att komma ut ur garderoben är ju att utsätta sig för ökade våldsrisker.
Priset för att visa upp sig med en gummikuk är ju ökad risk för att bli angripen av en intolerant moralpolis.
På sikt kanske det blir en förändring, men jag tror nog att prydheten och hatet mot bögar är så jävla djupt rotad som en hällristning så svaret på rubrikens fråga är nog ett "nej" på kort och medellång sikt.
Citera
2025-08-22, 17:37
Medlem
Citat:

Märkte själv att hans trådar verkligen fokuserar på en viss typ av människor och jag förstår inte riktigt varför. Personer får såklart ha sina intressen men att bara hata andra är ett patetiskt sätt att beriva sin tid kan jag tycka. Men men, to each their own.

TS: Det är ju svårt att isolera en specifik sak som orsak för att acceptans växer för folk som väljer att älska på sitt sätt. Genom åren har ju acceptansen växt och samhället blivit bättre. Jämför med 50 år sedan när folk ringde in sig som "homosexuella" för att det klassades som en sjukdom bara för att visa hur löjligt det var. Sedan dess har man slutat bry sig om att män kysser andra män. Vad har det ens med en själv att göra? Låt folk leva sitt liv som de vill så länge de inte skadar andra? Och nej, att du ogillar att transpersoner finns är inte det. Man kan inte "ta skada" av att en annan person helt enkelt existerar. Det är bara fånigt och sorgligt beteende som visar på att man verkligen inte är fullt utvecklad.

Paraderna är till för att fler ska våga komma ut som vad det nu är. Än idag finns folk som tycker det är läskigt att erkänna att de gillar samma kön, är trans eller bara lite queer. Sex är fortfarande lite tabu och många väljer att "play it safe" så de slipper bli stämplade. Finns även de som helt enkelt inte vet eller som är så pass indoktrinerade i att ngt är "fel" med de så de väljer att hata istället för de är mentalt så skadade att det är enda sättet hjärnan kan hantera det.

Där kommer acceptansen och dialogen in. Om vi inte låter folk vara tydliga med att man får vara precis som man vill så blir det problem som sedan kan välla ut i andra delar av livet. Olyckliga par, barnmisshandel, psykisk ohälsa, etc. Inget man vill spä på utan bäst att låta folk vara sig själva och att våga dra ifrån normer så de inte känner sig fängslade och måste leva ett helt liv med en massa skit som de bara tryckt ner.

Huruvida en enskilt grej som Prideparaden hjälper eller inte är väldigt svårt att visa på men bara en sådan sak som statistik på antalet deltagare tyder ju på att fler och fler är med vilket gör att fler och fler vågar vara sig själva och det i sin tur lär göra samhället bättre i längden. Ren hypotes då jag inte är så insatt men man kan ju dra paralleller till annat i samhället där tidigare problematiska områden blivit bättre.
Citera
2025-08-22, 18:12
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Sedan får du visa mig bild på han som gör helikoptern.
En snabb sökning gav att under ett pridefirande i Stockholm så var det en man som offentligt stod och urinerade på en kvinna (Fria tider).
Citat:
Så man såg det som en teaterupplevelse att en manlig elev kissade på en kvinnlig?
– Ja, vi har haft diskussioner med polisen, men det har inte gjorts någon polisanmälan, nej.

Jag har själv sett bilder på en gubbe med läderbögskläder som stod och pissade på en annan gubbe. Det är inget jag direkt ser som något stort problem, men jag kan förstå att vissa tar illa vid sig av det.

En historia berättar om en man som tyckte att en homofil med urinfetisch förstörde glädjen med Pride (Medium).
Citat:
How Excessive Urine Ruined My First Pride Parade
[...]
He was so excited, in fact, that he just started urinating. No warning. We weren’t told anything before it happened. He just had his penis out and he was urinating…in public. On the feet of the people around us. On some of the keepsakes that had been dropped on the pavement throughout the event.
[...]
He had just peed on some stuff and now some random young man was picking them up off of the ground, and sniffing them. It also appeared from what I could catch that he was putting some of that urine-soaked stuff in his mouth. I was absolutely disgusted, horrified, and troubled by what I had just witnessed. I was also deeply embarrassed.

Citat:
Dessa frågor är intressanta, och jag tycker att de diskuteras för lite. Jag tycker också att man måste uppmärksamma vissa extremister inom rörelsen som är problematiska.
Citera
2025-08-22, 18:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
En snabb sökning gav att under ett pridefirande i Stockholm så var det en man som offentligt stod och urinerade på en kvinna (Fria tider).

Jaha, men nu var det inte det jag efterfrågade. Det där verkar ju helt heterosexuellt.
Citera
2025-08-22, 22:53
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jaha, men nu var det inte det jag efterfrågade. Det där verkar ju helt heterosexuellt.
Är det heterosexuellt att pissa på folk?
Citera
2025-08-22, 22:58
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Är det heterosexuellt att pissa på folk?

Om en kille pissar på en tjej så fattar jag inte hur du får det till bög.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in