• 1
  • 2
2025-08-22, 12:30
Medlem
Alltså det är en väldigt svår fråga om man nu tänker sig att ALLA minnen försvinner. Väljer du att förlora alla gammla minnen börjar du isåfall om på stadiet som nyfödd utan möjlighet att klara av någonting själv och måste lära dig allt igen, Det som är ''du'' just nu dör alltså helt och en ny identitet skapas men efter många år med återlärning kan den nya ''du'' nog bli nästan helt funktionell som människa igen.
Att förlora möjligheten att skapa nya minnen gör dig dock totalt låst i sinnet och du kommer aldrig klara dig självständigt igen, Aldrig kunna gå vidare på någon plan i livet, Totalt låst i nuet men du som individ finns då förevigt kvar och låst i den positionen men endå inte dig själv då du inte kommer kunna hålla minnen som gör dig funktionell till vardagen.
Visst du kan säkert laga mat som du redan vet om och handla saker som du skriver ner men du kommer inte minnas vad du åt eller vad du handlat. Kommer ständigt behöva skriva ner kom ihåg lappar och liknande. Antar minnet blir låst på det sista du hade i tanken så t.ex hade du planerat att göra något särskilt den dagen kommer du varje morgon vakna upp och tro att du ska göra det den dagen och gå igenom den rutin du hade planerat och det fortsätter hela tiden.
Citera
2025-08-25, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Inte alls! Tänk dig dem som har massor med dåliga minnen, skulle vara skönt för dem att inte ha kvar några.

Men dina nya minnen blir ju dina gamla minnen direkt från det ögonblicket då de inte längre är nya?

Så vad menar du? Du verkar inte riktigt ha tänkt igenom ditt resonemang?
Citera
2025-08-25, 13:20
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Vad skulle du välja? Jag skulle nog välja det förstnämnda då jag inte har så mycket bra minnen.

Att förlora tillgången till inlagrade (episodiska) minnen är ett men som går att leva vidare med på ett fungerande vis.

Att inte kunna lagra in nya minnen är kraftigt handikappande och omöjliggör ett fungerande liv. Det innebär en ofta kontinuerlig skräckupplevelse av att vara fängslad i nuet.
Citera
2025-08-25, 13:22
Medlem
Galejans avatar
Jag skulle välja att skapa nya. Livet levs nu och i framtiden, inte i gårdagen. Jag tycker att det är ganska tragiskt med människor som lever i det förgångna.
Citera
2025-08-25, 13:30
Medlem
Ghastens avatar
Nya hade jag valt. Glömma allt skit som hänt. Ja tyvärr alla glada minnen med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in