Citat:
Om vi går tillbaks till ämnet, dvs utvisning/avvisning av utländska stöldligor, så handlar ju detta om ligor vars enda syfte med att befinna sig i Sverige är att utföra stölder och inbrott. Ofta har dom ingen relation/koppling till Sverige ö.h.t. Denna grupp har ju relativt enkelt kunnat utvisas/avvisas även tidigare, så jag har ändå svårt att se hur den nuvarande regeringen fått lagändringen "att ge resultat". Men vi kan lämna det!
Jag tycker också att "hårdare tag" är ett ganska vitt begrepp, som blivit något slags varumärke som endast högerregeringen/partierna har rätt till. Men alla som följt debatten och den politiska utvecklingen borde ju se/förstå att i princip alla partier gått mot "hårdare tag". Att den socialdemokratiska regeringen genomförde lagändringen kring utvisningar är bara ett exempel. Det var ju t ex den socialdemokratiska regeringen som skrotade ungdomsrabatten (januari 2022) och under sin regeringstid så höjde man straffen för omkring 70 brott. Det kan jämföras med den nuvarande regeringen, som sist jag kollade, hade höjt straffen för runt 14 brott.
Jag tycker också att "hårdare tag" är ett ganska vitt begrepp, som blivit något slags varumärke som endast högerregeringen/partierna har rätt till. Men alla som följt debatten och den politiska utvecklingen borde ju se/förstå att i princip alla partier gått mot "hårdare tag". Att den socialdemokratiska regeringen genomförde lagändringen kring utvisningar är bara ett exempel. Det var ju t ex den socialdemokratiska regeringen som skrotade ungdomsrabatten (januari 2022) och under sin regeringstid så höjde man straffen för omkring 70 brott. Det kan jämföras med den nuvarande regeringen, som sist jag kollade, hade höjt straffen för runt 14 brott.
Ligorna hade i praktiken kunnat utvisas tidigare, så skillnaden ligger nog mindre i själva lagtexten och mer i hur mycket resurser och fokus som har lagts på att faktiskt göra det.
Polisen skriver ju själva i sitt pressmeddelande att den stora minskningen i stölder beror på deras mer intensiva arbete med att verkställa utvisnings och avvisningsbeslut.
“hårdare tag” inte är exklusivt för högern. Det har väl dock blivit så att folk förknippar uttrycket med högern pga alla debatter som detta har lyfts i samt alla motstridigheter som kommit från vänstersidan just gällande "hårdare tag" och att dom inte tycker att det hjälper i praktiken. Då syftar jag väl mest på V och MP som jag personligen tycker figurerar som fotkedjor för S i de mesta.
Som du säger, S-regeringen tog bort ungdomsrabatten, höjde straff för en lång rad brott och klubbade utvisningslagstiftningen 2022. Och alla har gått mot samma linje, dvs mot hårdare tag.
Jag skulle väl däremot vilja säga att det har tagit lång tid för S att komma fram till detta som har diskuteras från högerns sida under i stort sett alla år som S suttit i regeringen. Jag följer själv debatterna ganska slaviskt med undantag för senaste året kanske. Men min syn på det här är att detta har drivits på i många år av högersidan såklart med ganska mycket folkligt stöd (även från socialdemokraternas egna väljare och även inom det egna partiet), Detta har juh varit en av nyckelfrågorna de 2 senaste valen. Socialdemokraterna har varit varit ganska motstridiga kring detta under en lång tid men har varit mer el mindre tvungna att ändra sin linje.