• 5
  • 6
2025-08-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Om vi går tillbaks till ämnet, dvs utvisning/avvisning av utländska stöldligor, så handlar ju detta om ligor vars enda syfte med att befinna sig i Sverige är att utföra stölder och inbrott. Ofta har dom ingen relation/koppling till Sverige ö.h.t. Denna grupp har ju relativt enkelt kunnat utvisas/avvisas även tidigare, så jag har ändå svårt att se hur den nuvarande regeringen fått lagändringen "att ge resultat". Men vi kan lämna det!

Jag tycker också att "hårdare tag" är ett ganska vitt begrepp, som blivit något slags varumärke som endast högerregeringen/partierna har rätt till. Men alla som följt debatten och den politiska utvecklingen borde ju se/förstå att i princip alla partier gått mot "hårdare tag". Att den socialdemokratiska regeringen genomförde lagändringen kring utvisningar är bara ett exempel. Det var ju t ex den socialdemokratiska regeringen som skrotade ungdomsrabatten (januari 2022) och under sin regeringstid så höjde man straffen för omkring 70 brott. Det kan jämföras med den nuvarande regeringen, som sist jag kollade, hade höjt straffen för runt 14 brott.

Ligorna hade i praktiken kunnat utvisas tidigare, så skillnaden ligger nog mindre i själva lagtexten och mer i hur mycket resurser och fokus som har lagts på att faktiskt göra det.
Polisen skriver ju själva i sitt pressmeddelande att den stora minskningen i stölder beror på deras mer intensiva arbete med att verkställa utvisnings och avvisningsbeslut.

“hårdare tag” inte är exklusivt för högern. Det har väl dock blivit så att folk förknippar uttrycket med högern pga alla debatter som detta har lyfts i samt alla motstridigheter som kommit från vänstersidan just gällande "hårdare tag" och att dom inte tycker att det hjälper i praktiken. Då syftar jag väl mest på V och MP som jag personligen tycker figurerar som fotkedjor för S i de mesta.

Som du säger, S-regeringen tog bort ungdomsrabatten, höjde straff för en lång rad brott och klubbade utvisningslagstiftningen 2022. Och alla har gått mot samma linje, dvs mot hårdare tag.
Jag skulle väl däremot vilja säga att det har tagit lång tid för S att komma fram till detta som har diskuteras från högerns sida under i stort sett alla år som S suttit i regeringen. Jag följer själv debatterna ganska slaviskt med undantag för senaste året kanske. Men min syn på det här är att detta har drivits på i många år av högersidan såklart med ganska mycket folkligt stöd (även från socialdemokraternas egna väljare och även inom det egna partiet), Detta har juh varit en av nyckelfrågorna de 2 senaste valen. Socialdemokraterna har varit varit ganska motstridiga kring detta under en lång tid men har varit mer el mindre tvungna att ändra sin linje.
Citera
2025-08-22, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Och jag som tyckte att Morgan Johansson var en inaktiv patetisk pajas!

Oavsett källa till förbättringarna så känn det bättre i Sverige senaste 2 åren.

Ja så kan det vara men det kan bero på vad som beslutades tidigare. Och när det gäller stora förändringar så brukar partierna vara överrens. Undantag i bland V, MP och SD. och i bland de andra partierna. Men man kallar S och M för statsbärande, så de brukar vara överrens vid större beslut. Varför är det så? Därför man inte vill att de andra ska ändra allt när de får makten. Då blir det lätt kaos.

Sverige, på gott och ont, är historiskt ett samförståndsland.
Citera
2025-08-22, 11:35
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja så kan det vara men det kan bero på vad som beslutades tidigare. Och när det gäller stora förändringar så brukar partierna vara överrens. Undantag i bland V, MP och SD. och i bland de andra partierna. Men man kallar S och M för statsbärande, så de brukar vara överrens vid större beslut. Varför är det så? Därför man inte vill att de andra ska ändra allt när de får makten. Då blir det lätt kaos.

Sverige, på gott och ont, är historiskt ett samförståndsland.
Återstår bara att försöka förstå hur vi kunde få 90% samförstånd, utom SD, kring "Vi låter invandrare fylla Sverige, även om brotten och fattigdomen ökar oavbrutet".
Citera
2025-08-22, 11:48
Medlem
Fy fan vad lite regeringen bryr sig om sina medborgare som tar hit kriminallitet
Citera
2025-08-22, 11:59
Medlem
Citat:
Återstår bara att försöka förstå hur vi kunde få 90% samförstånd, utom SD, kring "Vi låter invandrare fylla Sverige, även om brotten och fattigdomen ökar oavbrutet".

Att brotten ökar per capita är en myt. Antalet brott är ungefär lika som det var för 20 år sedan. Däremot har vissa brott minskat andra ökat. Fattigdom beror väl på hur man räknar. BNP per capita har gått upp senaste 25åren. Vid krisen 2008 dåligt, Flyktingkrisen och covid dåligt. Annars OK. Det kunde ha varit bättre. Skillnaderna mellan fattig och rik har blivit större.

Jag är nervös för Bedrägerierna. Det är en extrem ökning sedan 2012 men det är en global trend. Det kan förstöra Sverige. Gängmorden verkar börja minska.

Födelsetalen är för låga. Vi är dåliga/usla på integrera våra invandrare. Fel invandrare stannar. De utbildade lämnar Sverige. Vi är näst sämst i Europa på behålla dem.
Citera
2025-08-22, 12:02
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Att brotten ökar per capita är en myt. Antalet brott är ungefär lika som det var för 20 år sedan. Däremot har vissa brott minskat andra ökat. Fattigdom beror väl på hur man räknar. BNP per capita har gått upp senaste 25åren. Vid krisen 2008 dåligt, Flyktingkrisen och covid dåligt. Annars OK. Det kunde ha varit bättre. Skillnaderna mellan fattig och rik har blivit större.

Jag är nervös för Bedrägerierna. Det är en extrem ökning sedan 2012 men det är en global trend. Det kan förstöra Sverige. Gängmorden verkar börja minska.

Födelsetalen är för låga. Vi är dåliga/usla på integrera våra invandrare. Fel invandrare stannar. De utbildade lämnar Sverige. Vi är näst sämst i Europa på behålla dem.
Apropå myter så sprider du själv en. Så här en siffra som kan glädja dig. Sverige har tredje minst brain drain i världen.
https://www.theglobaleconomy.com/ran...n_drain_index/
Citera
2025-08-22, 12:07
Medlem
Citat:
Apropå myter så sprider du själv en. Så här en siffra som kan glädja dig. Sverige har tredje minst brain drain i världen.
https://www.theglobaleconomy.com/ran...n_drain_index/

Här är artikeln från svd https://www.svd.se/a/rPQ9GR/sveriges...llet-miljarder

"Sverige är nästan sämst i Europa på att ta tillvara på utländska talanger. Bara Grekland är sämre."

Så vem som har rätt får vi väl se. Men det vore ju bättre om utbildade lämnade och utbildade stannade.

Någon får väl titta på vilka metoder de använt och se vem som har rätt.
Citera
2025-08-22, 12:13
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Här är artikeln från svd https://www.svd.se/a/rPQ9GR/sveriges...llet-miljarder

"Sverige är nästan sämst i Europa på att ta tillvara på utländska talanger. Bara Grekland är sämre."

Så vem som har rätt får vi väl se. Men det vore ju bättre om utbildade lämnade och utbildade stannade.

Någon får väl titta på vilka metoder de använt och se vem som har rätt.
Det kan vara sant, de som kommer till Sverige och får en utbildning tjänar mer i t.ex USA så de drar. Det borde de inte gjort, Sverige är så mycket bättre att ha familj i. jag kan inte riktigt se vad vi skulle göra där för att behålla dem, utom att höja lönerna för de bästa. men det är väldigt osvenskt och inte lätt att få igenom. Det är vår svenskhet som gör att talanger försvinner. Men inte svenska talanger!
Citera
2025-08-22, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven5678
Eller låt bli att släppa in fanskapen från början, utöka gränskontrollen och kräv orsak att beträda svensk mark, förebild Australien. Utöka och ge mer befogenheter till Tullverket

Ja, det dröjer för länge med att skaffa fram resurser. Å andra sidan finns det alltid kryphål i de svenska skogarna för den som vill ta sig in osedd. Minering kanske
Citera
2025-08-22, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag kommer ihåg för drygt tio år sedan när lokalpolisen - minns inte var det var nu - gick ut och varnade för att det kunde komma en våg av bostadsinbrott, på grund av att de hade noterat att en tiggarliga anlänt. Och dessa två fenomen sammanföll alltid i deras erfaenhet. Det blev ett ramaskri i media! Detta fick man nämligen inte säga då; man skulle låtsas att tiggeriet inte var organiserat, utan att det var enskilda fattiga individer som reste till Sverige för att tigga, för att de inte hade något annat val...

Ja precis. Innan man såg verkligheten som var så svår att förutse🙄
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in