2025-08-21, 08:38
Medlem
Black.Panthers avatar
Att journalister kan slå i aktieboken hos svenska företag ( gå eller väl mest om man har mer än 500 aktier i ett företag) kan jag förstå, men kan de ta reda på vilka utländska aktier jag äger i en kf konto?
Citera
2025-08-21, 08:41
Medlem
Du betalar väl källskatt på ditt utländska innehav?
Citera
2025-08-21, 08:42
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du betalar väl källskatt på ditt utländska innehav?

Ja? Kan man se vilka aktier man äger genom.det?
Citera
2025-08-21, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Ja. Normalt gäller sekretess, men TF skyddar källan i detta fall (den har meddelarfrihet).
Citera
2025-08-21, 11:15
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:

Bara de som har utdelningar som du fått in på kontot, samt därmed leder till källskatt.
Citera
2025-08-21, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Bara de som har utdelningar som du fått in på kontot, samt därmed leder till källskatt.
Hur tänker du att någon utomstående skulle kunna ta reda på vilka aktier du äger utifrån det? Det är ju inte du själv som betalar in någon källskatt för utdelningar för innehav som ägs i en KF utan försäkringsbolaget (som också är den egentlige ägaren av aktierna du har i en KF). Försäkringsbolaget i sin tur drar motsvarande summa av dig när utdelningen betalas ut, men det är ju som vilken transaktion som helst som ingen utomstående kan ta del av.

Nu kommer ju KF bli lite mindre "hemligt" än vad det varit innan då försäkringsbolagen ska börja skicka in underlag till Skatteverket på värdet som en KF uppgår till i samband med att 150000 kr ska bli skattefria på ISK/KF. Dock är det vad jag förstått enbart det totala värdet och inte några uppgifter om innehav.
Citera
2025-08-21, 12:59
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Som tidigare påpekats äger du inte aktierna i ditt KF konto utan det gör försäkringsbolaget (Läs Kapitalförsäkring).

T.ex är det Avanza pension som står som ägare om du äger aktier i en KF hos Avanza.
Citera
2025-08-21, 13:46
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Hur tänker du att någon utomstående skulle kunna ta reda på vilka aktier du äger utifrån det? Det är ju inte du själv som betalar in någon källskatt för utdelningar för innehav som ägs i en KF utan försäkringsbolaget (som också är den egentlige ägaren av aktierna du har i en KF). Försäkringsbolaget i sin tur drar motsvarande summa av dig när utdelningen betalas ut, men det är ju som vilken transaktion som helst som ingen utomstående kan ta del av.

Nu kommer ju KF bli lite mindre "hemligt" än vad det varit innan då försäkringsbolagen ska börja skicka in underlag till Skatteverket på värdet som en KF uppgår till i samband med att 150000 kr ska bli skattefria på ISK/KF. Dock är det vad jag förstått enbart det totala värdet och inte några uppgifter om innehav.

Jag har aldrig sagt att någon kan det, men någon annan skrev att någon kan, vilket jag inte vet. Men iom att någon annan vet så skrev jag bara att det i såfall endast gäller en del av innehavet, iom att källskatt endast gör på utdelningar, vid tidpunkten de delar ut..

Om någon sa att ingen kan ha insyn i det och en annan säger att de kan, tänker jag att nog ingen av dem vet, utan de tar för givet saker som de inte vet. Om jag skulle gissa skulle jag dock gissa att de inte har någon insyn. Jag har ingen aning om tex Avanza redovisar sina insättningar till folks KF där det står vilka aktier det gäller.. skulle någon komma med fakta, amen tjena grabbar, fattar ni inte att avanza måste redovisa sina insättningar mellan olika konton och var pengarna kommer ifrån, pga penningtvättslag eller name any other globalist 1984 total control BS skulle jag tänka, vem blir förvånad..
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2025-08-21 kl. 13:53.
Citera
2025-08-21, 14:29
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Som tidigare påpekats äger du inte aktierna i ditt KF konto utan det gör försäkringsbolaget (Läs Kapitalförsäkring).

T.ex är det Avanza pension som står som ägare om du äger aktier i en KF hos Avanza.

Allt det där vet vi redan, men frågan kvarstår hur kan journalister se att jag äger tobaksbolag i min kf?
Citera
2025-08-21, 14:40
Moderator
Fear2bes avatar
Antalet aktier är irrelevant för 500 aktier kan betyda mindre än 1000 kr om det är en riktigt billig aktie. Om du är en PEP, är verksam i ett företag där du är delägare eller har en riktigt stor portfölj så blir innehaven publika. Vanligtvis ska journalister inte se mer än det du frivilligt delar med dig av.
Citera
2025-08-21, 16:16
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Antalet aktier är irrelevant för 500 aktier kan betyda mindre än 1000 kr om det är en riktigt billig aktie. Om du är en PEP, är verksam i ett företag där du är delägare eller har en riktigt stor portfölj så blir innehaven publika. Vanligtvis ska journalister inte se mer än det du frivilligt delar med dig av.

Nej, har man 500 aktier i ett bolag syns man i aktieboken. Det är dock inte vad jag frågar om.
Citera
2025-08-21, 16:40
Medlem
Citat:
Allt det där vet vi redan, men frågan kvarstår hur kan journalister se att jag äger tobaksbolag i min kf?

Det finns flera sätt.

Någon på försäkringsbolaget bryter mot sekretessen och berättar för journalisten att du i din kf är exponerad mot tobaksbolag.

Du kanske har ett kalkylark där du listar dina innehav, men du har glömt att lösenordskydda det så alla kan kolla in det.

Journalisten kommer över ditt lösenord till din bank och loggar in och ser vilka innehav du har.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in