2025-08-21, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Fattar inte vad fan ni gafflar om i tråden, 95% av alla företag jag jobbat på har haft släpande lön, dvs att första lönen kommer månaden efter man börjat. Det har gällt alla typer av anställning: tim, t.v. och prov i alla branscher jag varit verksam i.

Då har du haft usla anställningar, för inget kollektivavtal har "släpande" lön, förutom vid timanställning.
Citera
2025-08-21, 10:03
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då har du haft usla anställningar, för inget kollektivavtal har "släpande" lön, förutom vid timanställning.

Haft kollektivavtal med Unionen, IF Metall samt Byggnads, samtliga har gett fast månadslön på t.v. anställning, samtliga har haft släpande lön.
Citera
2025-08-21, 10:13
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Lustigt att ni två så smarta personer på era höga hästar som "framgångsrika" företagare inte klarar av att läsa och förstå en trådskapning.
Det TS tar upp är som timanställd. Inte tillsvidareanställd.
Så här skrev TS
"Jag har aldrig riktigt förstått hur ungdomar i Sverige förväntas att brösta den första månaden på sin arbetskarriär obetalt."

Är väl för katten ingen arbetskarriär som timanställd och det framgår heller inte.

Är man klok i huvudet så börjar man på ett företag med kollektivavtal och exempelvis IF Metall eller Unionen har båda regler för att man får lön första månaden man arbetar.

Jag är väl för katten inte företagare. Jag har jobbat som chef och då anställer man även nya medarbetare och vi har alltid haft ordning och reda och riktiga jobb där folk får betalt redan första månaden enligt kollektivavtalen vi har.

Så varför ditt gnälliga inlägg, tror du inte TS kan svara själv eller?
Citera
2025-08-21, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag har aldrig riktigt förstått hur ungdomar i Sverige förväntas att brösta den första månaden på sin arbetskarriär obetalt. Till skillnad från USA där man får betalt antingen var sjunde eller var fjortonde dag, så är det ju så pass delikat att om man börjar jobba den 1a september på ett nytt jobb, så får man inte se de pengarna förrän 55 dagar senare (25e oktober).

Hur har samhället tänkt att det ska vara hållbart? Jag antar att i princip alla var tvungna att låna av sina föräldrar eller att ta sms lån för att brösta den första torra månaden. Eller förväntas man att jobba extra på sidan av gymnasiet? Patetiskt i sådant fall. Ju äldre jag blir desto fler hål ser jag i hur det är uppbyggt här.
Det är inte "Sverige" som bestämmer det. Du har en dålig arbetsgivare och/eller ett dåligt kollektivavtal. Detta får ni ta upp med facket om ni är missnöjda. Regeringen jobbar inte med ditt kollektivavtal.

Jag har haft tjänstemannajobb till 95% och då har jag alltid fått lön samma månad som jag började, även fått förskott nån gång.
Citera
2025-08-21, 11:13
Medlem
triptykens avatar
Älskar Svenskar som inte ens kan hantera att man inte får pengar i handen och tycker att det är som att bo i Zambia.

Tar ni inte NÅT eget ansvar? Fråga chefen om förskott på denna lönen? Spara litet pengar för att klara er? Kolla med facket om enkla lösningar?

Nej nej, det ska mamma staten lösa åt er. Måste vara så satans bekvämt att leva hela sitt liv som en av fettona i Wall-e. Men sötebrödsdagarna är förbi TS, du kan inte bo i morsans källare för evigt och det är dags att röra litet på dom knubbiga små benen.
Citera
2025-08-21, 11:22
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Det är idiotiskt såklart.
När du utfört arbetet börjar klockan ticka. Varje minut är en minut då arbetsköparen lånar dina pengar.
I ett perfekt system skulle lönen utbetalas till ditt konto dagligen.
Citera
2025-08-21, 12:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
När du utfört arbetet börjar klockan ticka. Varje minut är en minut då arbetsköparen lånar dina pengar.
Finns inget problem för normalt folk.

Du hade väl även tänkt att varje timme betalas det in pengar. Eller varför inte varje minut eller varje sekund.

Och blir du sjuk så arbetar du inte och då får du inga pengar.

Nu har vi på de flesta ställen ett bra fungerande system så det är därför fackliga organisationer kämpat och kämpar för att det ska vara bra.
Alla företag borde ha kollektivavtal och har man något bakom pannbenet så är man fackligt ansluten och ansluten till a-kassa.

På de flesta ställena får man lön den 25:e och då är det lön till och med sista dagen den månaden och alltså ett visst förskott om man är kvar som anställd.

Nej jag är inte fackligt engagerad men varit med i aktuella fack under de 50 år jag arbetat och det har fungerat kanonbra.
Citera
2025-08-21, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Beträffande "hål i uppbyggnaden"......Mycket i landet ”lagom och ordnat” Sverige är allt annat än lagom och ordnat – du får vänta nästan två månader på första lönen som timmare som du skriver, vi har världens högsta skatter men folk tar sms-lån för att klara sig, bostadskön är längre än ett medeltida straff, trots att många lägenheter står tomma för att det är riskant att hyra ut i andra hand pga besittningsskydd mm och välfärden krackelerar. Samtidigt vågar inte arbetsgivare anställa eftersom det är nästintill omöjligt att bli av med någon som inte funkar, och arbetstagare vågar inte byta jobb eftersom det är svårt att få nytt. Resultatet blir en inlåsningscirkus som ingen egentligen tjänar på – men vi kallar det med rak rygg för ”trygghet”.

Ja, det är bra om man kan ta hjälp av föräldrar.
Det är inte för att "klara sig" det är för att man på något sätt de senaste deceniet fått för sig att det är minimumnivå och en mänsklig rättighet att äta ute flera gånger i veckan, att festa och köpa designerkläder och bo centralt i storstäder och då gärna själv i en 3-4:a.

Utöver det ska man kunna unna sig 2-3 utlandsresor och därutöver lite weekends på hotell och i övrigt ha ett par dyra hobbys att slanta in ett antal tusen kr/mån. Svindyr bil är ju också kul att ha...

Så nej det beror inte på att du får vänta på ditt livs första lön (övriga löner därefter har du ju haft ett jobb innan och då givetvis ett sparande som täcker den månaden). eller ens skatterna (som jag är skarpt kritisk till). Det handlar om vad man anser sig vara berättigad till som timanställd eller låglöneyrke.
Citera
2025-08-21, 12:28
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Rent tekniskt är det inget som hindrar nuförtiden. Man kunde fått en löneutbetalning varje dag om det varit önskvärt.

Men då hade TS istället skrivit ett sånt här inlägg:

”Jag har aldrig riktigt förstått hur ungdomar i Sverige förväntas att brösta att betala sina räkningar i slutet av varje månad. Till skillnad från Danmark där man får betalt den 25:e varje månad, så är det ju så pass delikat att eftersom man fått betalt varje dag är pengarna slut när det är dags att betala räkningarna.

Hur har samhället tänkt att det ska vara hållbart? Jag antar att i princip alla är tvungna att låna av sina föräldrar eller att ta sms lån för att brösta utgifterna i slutet av månaden. Eller förväntas man ta eget ansvar och planera och spara av sin lön hela månaden? Patetiskt i sådant fall. Ju äldre jag blir desto fler hål ser jag i hur det är uppbyggt här.”
Citera
2025-08-21, 12:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Rent tekniskt är det inget som hindrar nuförtiden. Man kunde fått en löneutbetalning varje dag om det varit önskvärt.

”Jag har aldrig riktigt förstått hur ungdomar i Sverige förväntas att brösta att betala sina räkningar i slutet av varje månad. Till skillnad från Danmark där man får betalt den 25:e varje månad, så är det ju så pass delikat att eftersom man fått betalt varje dag är pengarna slut när det är dags att betala räkningarna.

Hur har samhället tänkt att det ska vara hållbart? Jag antar att i princip alla är tvungna att låna av sina föräldrar eller att ta sms lån för att brösta utgifterna i slutet av månaden. Eller förväntas man ta eget ansvar och planera och spara av sin lön hela månaden? Patetiskt i sådant fall. Ju äldre jag blir desto fler hål ser jag i hur det är uppbyggt här.”
Klockrent. Bra tack.
Citera
2025-08-21, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister

Haha, exakt så!
Citera
2025-08-21, 12:54
Medlem
Roidberts avatar
Jag håller med om att lönesystemet för timanställda är dåligt. Det är bra så länge man har en seriös arbetsgivare, men det kan gå riktigt illa annars. Typ att man kan känna sig tvingad till usla arbetsvillkor eftersom arbetsgivaren håller ens lön gisslan, eller att man i värsta fall blir blåst och inte får någon lön alls (vilket försäljare kan få erfara).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in