• 3
  • 4
2025-08-23, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Det är helt rätt att den som går på särskolan är intellektuellt handikappad, ganska ofta med andra psykiska problem. Även fysiska handikapp är vanligare än bland befolkningen i övrigt. Jag har jobbat på gymnasiesärskola i 20 år och de flesta eleverna har legat på en 10-12-årings nivå men jag har även haft en som rent intellektuellt låg på en 5-årings nivå. Sen kan mognaden på andra områden ligga på andra nivåer. Det är långt från alla av dom som börjar på gymnasiet som kan simma och jag har varit med eleverna på badhuset och där sett att dom inte alltid förstår att dom är dåliga på att simma eller ens förstår att det kan vara farligt att hoppa i på djupa delen om du inte kan simma så att den här 10-åriga tjejen själv ska först å att det kan vara farligt att åka längst ut på bryggan är inte alls säkert.

Den här tjejen behövde nog tillsyn som en 5-6-åring och skulle absolut inte fått vara ensam ute på bryggan.

Sen en liten detalj: det heter "anpassade skolan" numera, fast det är precis samma elever som förut.

Ok bra att veta. Inte så länge sedan jag såg benämningen "särvux". Heter alla nivåer anpassade skolan?
Citera
2025-08-23, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Ok bra att veta. Inte så länge sedan jag såg benämningen "särvux". Heter alla nivåer anpassade skolan?

Ja: anpassade grundskolan, anpassade gymnasieskolan, anpassad utbildning på grundläggande nivå (särvux) och anpassad utbildning på gymnasial nivå (också särvux).
Har för mig att namnändringen kom 2024-07-01.
Citera
2025-08-24, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medborgargardet
Vad jag fick höra idag så har inte varken föräldrar eller några assistenter som någon påstod varit närvarande längst ute på piren . Det ska enligt uppgift vara minst ca 150 meter från stranden och ut på piren där barnet drunknade . Dom vuxna verkar ha suttit inne på stranden och roat sig med mobiler och rökning när barnet försvann . Barnet ska inte heller vara handikappat som någon här påstått . Detta är endast rykten så detta får man ta med en nypa salt som det så fint kallas . Där ska också vara ett vanligt tillhåll för allehanda nationaliteter som tar över badplatsen helt vid fint väder då flertalet inte har några arbeten att gå till . Tråkigt med rykten men så blir det när polisen och media mörkar.

Stämmer det är det mycket allvarligt....de är ansvariga och borde åtalas för dråp alt vållande till annans död!
Citera
2025-08-24, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medborgargardet
En fullstor A-lagsplan i fotboll är mellan 100 -110 meter lång . Så nej det är knappast 360 meter ut där . det skulle motsvara nästan 3,5 plan i längd .
276m från strandkanten ut till bryggan, enligt Google Maps.
Citera
2025-08-24, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Nja 200 m gåvägen allra längst ut kanske. 150 fågel
Google Maps har en utmärkt funktion för att mäta avstånd. Sätter jag pin vid strandkanten, strax höger om gungorna så ganska mitt på, och mäter lite snett höger direkt mot piren, så blir avståndet 280 meter nånting. Det är detta hållet man går, för att slippa stenar. Går inte slicka högerkanten längs med promenadvägen ut.
Citera
2025-08-25, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
När jag mäter i Google Earth så får jag det till ca 360 meter som längst.
I detta fall litar jag mer på mig själv eftersom jag varit där typ 500 ggr men skitsamma, det är inte så olika siffror ändå..
Citera
2025-08-25, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojkomojk
Google Maps har en utmärkt funktion för att mäta avstånd. Sätter jag pin vid strandkanten, strax höger om gungorna så ganska mitt på, och mäter lite snett höger direkt mot piren, så blir avståndet 280 meter nånting. Det är detta hållet man går, för att slippa stenar. Går inte slicka högerkanten längs med promenadvägen ut.
Jag har varit där 500 ggr så jag bryr mig inte om google i detta fall
Citera
2025-08-25, 21:50
Medlem
Citat:
Jag har varit där 500 ggr så jag bryr mig inte om google i detta fall
Det har jag också som bor i byn. Så ut och stega upp det om du vägrar tro på satelliter och teknik. Det är närmre 300m, punkt.
Citera
2025-08-25, 21:55
Medlem
Citat:
Det har jag också som bor i byn. Så ut och stega upp det om du vägrar tro på satelliter och teknik. Det är närmre 300m, punkt.
Jag tror du börjar mäta tidigare än jag.
Oavsett kan vi vara överens om att man har noll koll på vad som sker där ute om man är på stranden
Citera
2025-08-25, 21:59
Medlem
Citat:
Jag tror du börjar mäta tidigare än jag.
Oavsett kan vi vara överens om att man har noll koll på vad som sker där ute om man är på stranden
Ja det kan vi absolut vara helt överens om. Sitter man på gräset så känner man inte ens igen sin egen unge bland badarna när de kommit halvvägs till bryggan. När dom är i höjd med den ser man knappt dom alls. Kvällssolen är dessutom extremt bländande, så det fanns inte en chans att medföljande vuxen haft en susning om vad som skedde. Som tidigare skrivits med så är utlänningarna extremt glada för att sitta i grupp vid den gamla nerbrunna grillplatsen, och då ser dom fan inte ens när deras ungar är 10m bort och jagar änder.
Citera
2025-08-26, 07:27
Medlem
Citat:
Ja det kan vi absolut vara helt överens om. Sitter man på gräset så känner man inte ens igen sin egen unge bland badarna när de kommit halvvägs till bryggan. När dom är i höjd med den ser man knappt dom alls. Kvällssolen är dessutom extremt bländande, så det fanns inte en chans att medföljande vuxen haft en susning om vad som skedde. Som tidigare skrivits med så är utlänningarna extremt glada för att sitta i grupp vid den gamla nerbrunna grillplatsen, och då ser dom fan inte ens när deras ungar är 10m bort och jagar änder.

Packet briljerar alltid och överallt

De lär inte ha kunnat HLR heller vilket kanske avgjorde det för denna flicka
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här