2026-02-15, 16:30
Medlem
graFFes avatar
Äntligen verkar det över. Inom några dagar säger prognosen flertalet plusgrader flera dagar i rad. Adjö snön för den här gången.
Citera
2026-02-15, 17:05
Medlem
Thunderwomans avatar
-16º kl 8 på småländska höglandet när jag klev upp, de som var uppe i ottan påstod att det har varit -20. Men solen värmer, dagsmeja och +10 mot väggen på eftermiddagen. En sån dag som vi inte har så ofta längre i södra Sverige, det var skönt! Ska man tro 10-dygnsprognosen blir det mildare igen om en vecka. Men jag tror att den riktiga våren dröjer eftersom det har varit ovanligt kallt ganska länge.
Senast redigerad av Thunderwoman 2026-02-15 kl. 17:07.
Citera
2026-02-15, 17:14
Medlem
Ska i alla fall från o med lö 21/2 bli 0 el något över el ngt under i Uppsala.
Citera
2026-02-16, 09:11
Moderator
Sun Rulers avatar
Om spåmännens prognos står sig så kan det äntligen bli plusgrader till helgen här i Stockholm.
Citera
2026-02-16, 09:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Om spåmännens prognos står sig så kan det äntligen bli plusgrader till helgen här i Stockholm.

Den här veckan kan det bli underbart vinterväder, gäller att passa på att vara utomhus på dagarna.
Citera
2026-02-16, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmyset
Den här veckan kan det bli underbart vinterväder, gäller att passa på att vara utomhus på dagarna.

Ja,sol är det nu, i alla fall i Uppsala.
Citera
2026-02-16, 10:56
Medlem
De zonala vindarna har kommit igång igen. Mildluften försöker ta sig in över Sverige och nästa helg får den genomslag i södra delarna av landet. I norr kommer kylan att hänga kvar ett tag till.
Citera
2026-02-16, 14:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
De zonala vindarna har kommit igång igen. Mildluften försöker ta sig in över Sverige och nästa helg får den genomslag i södra delarna av landet. I norr kommer kylan att hänga kvar ett tag till.

Visades plusgrader först i helgen men verkar inte bli något här uppe.
Skulle inte förvåna mig om det kommer 3-4dm snö snart, det ligger en snökanon i luften i slutet av veckan. Om det är mellan -5 och -10 i Mars så blir det underbart. Jag hoppas det blir sommar nästan på en gång efter vintern, det var ju så 2018 tror jag efter en rejäl vinter.
Senast redigerad av fredagsmyset 2026-02-16 kl. 14:12.
Citera
2026-02-16, 19:54
Medlem
HerrGickhans avatar
När man tittar på SMHI:s prognoser för tre dagar som de lägger ut måndag, onsdag, fredag så är det ofta en stor skillnad mellan den och verkligheten för norra Sverige. På kartan visar de exempelvis för måndag mellan -10 och -12. Verkligheten är cirka 8-10 lägre. Avvikelsen är också anmärkningsvärd mellan de temperaturer per dag de visar för rullande tio-dygns-prognosen. Där låg de på -15, men ändrar hela tiden när verkligheten visar sig annorlunda.

Att SMHI inte ens ska kunna visa nästan rätt temperaturer när det är ett högtryck som gällt i drygt nio veckor är bara för uselt.
Citera
2026-02-16, 19:59
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler

Haha lysande 😅 Hoppas spåmännen har rätt den här gången så man kan lägga fram badbyxorna.
Citera
2026-02-16, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
När man tittar på SMHI:s prognoser för tre dagar som de lägger ut måndag, onsdag, fredag så är det ofta en stor skillnad mellan den och verkligheten för norra Sverige. På kartan visar de exempelvis för måndag mellan -10 och -12. Verkligheten är cirka 8-10 lägre. Avvikelsen är också anmärkningsvärd mellan de temperaturer per dag de visar för rullande tio-dygns-prognosen. Där låg de på -15, men ändrar hela tiden när verkligheten visar sig annorlunda.

Att SMHI inte ens ska kunna visa nästan rätt temperaturer när det är ett högtryck som gällt i drygt nio veckor är bara för uselt.

Problemet ligger i att deras prognosmodeller inte klarar av att uppskatta de temperaturinversioner som ofta uppstår under klara vinternätter. Under sådana väderlägen är deras prognoser inte så bra.
Citera
2026-02-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmyset
Visades plusgrader först i helgen men verkar inte bli något här uppe.
Skulle inte förvåna mig om det kommer 3-4dm snö snart, det ligger en snökanon i luften i slutet av veckan. Om det är mellan -5 och -10 i Mars så blir det underbart. Jag hoppas det blir sommar nästan på en gång efter vintern, det var ju så 2018 tror jag efter en rejäl vinter.

2018 hade också en SSW i februari och sedan kom kylan. Men det var inte lika kallt fram tills dess som årets vinter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in