2025-08-20, 08:08
Medlem
Tänkte boka en resa till Kanarieöarna på sportlovet (slutet på februari).

Med avseende på väder, vart på Kanarieöarna ska man åka under denna period?

Har tex hört att södra Teneriffa har bättre väder än norra under vintern.
Citera
2025-08-20, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtiomW

Det stämmer. Å andra sidan händer det absolut ingenting i norra delarna, och alla ständer är inte badbara, vilket kanske inte spelar någon roll, då vattnet ändå är för kallt, både i norra och södra delarna under vinterhalvåret. Det är pool som gäller.
Citera
2025-08-20, 08:48
Medlem
Finns bara ett svar, södra Gran Canaria, Meloneras. Har själv åkt dit senaste 15 åren, varje sportlov.
Bra behaglig värme, liknar svensk sommar och framförallt solsäkert.
Städat och fint område, bra shopping & restauranger. Stora hotell där man kan stänga av hjärnan och bara glida med. Gillar du utflykter har jag ingen aning.
Citera
2025-08-20, 09:10
Avstängd
67arigGubbes avatar
Personligen tycker jag det är för kallt för en 6.5 flygresa. Det blir liksom 15 grader på kvällarna ich som bäst 22 på dagarna.

Havet - iskallt går ej att bada i, dock samma på sommarn så..

Är poolen ej uppvärmd är du körd.
Citera
2025-08-20, 09:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det stämmer. Å andra sidan händer det absolut ingenting i norra delarna, och alla ständer är inte badbara, vilket kanske inte spelar någon roll, då vattnet ändå är för kallt, både i norra och södra delarna under vinterhalvåret. Det är pool som gäller.

Det är egentligen inte så stor skillnad mellan sommar och vinter, det är årstidens vindar och vattenströmmar som avgör hur varmt det är där. När jag var där senast på vintern så blåste det från afrika och dagstemperatuerna var runt 30 grader. När det blåser från atlanten så håller det sig runt 20 grader.

Poolerna är uppvärmda med solfångare och det krävs tre mulna dagar innan poolvattnet börjar kännas kallt. Då det sällan är mulet på vintern så är det aldrig något problem.
Citera
2025-08-20, 10:15
Medlem
Vart skall man åka om man vill hitta värmen och bra badvänligt vatten, i slutet på februari och början på mars.. och vill hålla mig runt medelhavet..
Citera
2025-08-20, 11:36
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtiomW

Södra Teneriffa har alltid bättre väder än norra, som är svalare och fuktigare. Södra är ju mer ökenliknande, som södra Gran Canaria.
Jag skulle välja någon av dessa.
Citera
2025-08-20, 16:11
Medlem
Stoolers avatar
Bor på södra Gran Canaria sedan 4 år, det är 3 klimatzoner på ön (tom 4 på Teneriffa) så visst är det temp.skillnader beroende på var man befinner sig. Det blir lite svalare här kvällstid på vintern men i slutet på Februari är det sällan under 17 grader. Dagtid inte riktigt lika varmt som sommartid med 25-28 rent generellt vid samma tid.

Tidigare var det få hotell som hade uppvärmd pool vintertid men lagstiftningen kring solcellsbyggande har förändrats. Det är flera hotell i Pdi, Maspalomas och Puerto Rico som har byggt. Havet håller kanske 16-17 grader i Februari och man måste vara masochist för att hoppa i!
Citera
2025-08-20, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stooler
Bor på södra Gran Canaria sedan 4 år, det är 3 klimatzoner på ön (tom 4 på Teneriffa) så visst är det temp.skillnader beroende på var man befinner sig. Det blir lite svalare här kvällstid på vintern men i slutet på Februari är det sällan under 17 grader. Dagtid inte riktigt lika varmt som sommartid med 25-28 rent generellt vid samma tid.

Tidigare var det få hotell som hade uppvärmd pool vintertid men lagstiftningen kring solcellsbyggande har förändrats. Det är flera hotell i Pdi, Maspalomas och Puerto Rico som har byggt. Havet håller kanske 16-17 grader i Februari och man måste vara masochist för att hoppa i!

Jag har varit där flera gånger under månaderna dec-februari. Det du skriver stämmer inte kring vattentemperaturen i havet.
ca 20+ grader i december och 19 grader i januari och februari är mer sanningsenligt. I alla fall när jag varit där. Men jag kanske tur med vädret.
Citera
2025-08-21, 14:54
Medlem
Stoolers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Jag har varit där flera gånger under månaderna dec-februari. Det du skriver stämmer inte kring vattentemperaturen i havet.
ca 20+ grader i december och 19 grader i januari och februari är mer sanningsenligt. I alla fall när jag varit där. Men jag kanske tur med vädret.

Vattentemperatur mäts normalt (officiellt) 1m under vattenytan för att undvika solens inverkan och enbart ytvatten. Det gör inte badvakterna på Maspalomas iaf De skickar i en flytande termometer på ett snöre vid vattenbrynet bara. Samma, fast tvärtom med tavlorna som visar lufttemperatur runtom södra GC. Sensorn sitter på insidan av de svarta metallboxen så enda gången de visar någorlunda korrekt temperatur är nattetid! Officiella lufttemperaturen är som regel 5-7 grader lägre dagtid. Men skitsamma, jag tänker inte gå in i polemik med vad du upplevt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in