2025-08-20, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolenChevy
Ja, i ett år var jag med en succubus med tydliga narcissistiska drag. Hon hade familj, och jag var i beroendeställning. Fy fan, det var mörkt, men sexet var bra.
Känner igen det där till 100!!!

Minns en gång när jag och mitt ex var ute en gång och det var nån kille som kollade in henne så säger hon: ser du, jag kan få hur många jag vill ute på krogen utan nån som helst anledning.
Hur fan kan man kläcka ur sig en sån sak om man älskar nån?? Men dom är ju som dom är, det har jag lärt mig nu!!!
Citera
2025-08-20, 07:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HeyItsJimmy
Vad otroligt vidrigt! Blir verkligen jättearg när jag läser detta! Beklagar verkligen det du behövt gå igenom!

Tycker verkligen att narcissism är den värsta sortens ondska på så sätt att den ofta är förklädd som godhet. Utåt sett kan narcissister vara jätteduktiga på att framstå som så vänliga och charmiga men bakom stängda dörrar bryter de successivt sina offers självkänsla tills offren börjar betvivla sitt eget förstånd. Det är ett sådant fruktansvärt sätt att ta makten över en annan människa!

Bland de jag känner som haft förhållanden med narcissister har det hjälp mycket att komma till insikten att de haft att göra med någon som faktiskt var allvarligt sjuk. Ingenting handlar ju någonsin om offren utan det är narcissisten som är en extremt trasig och sjuk människa.

Jag försökte göra slut två veckor in när första saken hände men då körde han hem ti mig på natten o vi bodde långt från varandra så han fråga om han fick sova över så han inte skule kommahem 04 på morgonskulle aldrig sagt ja.
Sen va han skötsam 6 månad kanske och när de börja trappa upp igen så försökte ja hjälpa honom från hans sjukdom. Han sa själv han va sjuk när ja sa ifrån.

Min mamma tyckt ja va dum i huvudet somgjorde slut. Hon tkr fortfarande han e världens snällaste
Dom hade kontakt halvår efter de tog slut.
Citera
2025-08-20, 08:30
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Generellt bör "narcissist offer" titta sig själv i spegeln och fundera om de verkligen bara är offer eller om de håller på att bli sina föräldrar?
+ det finns naturligtvis en genetisk faktor.

När personer påstår att deras morsa/farsa är narcissist, så känns det som ungefär 50% chans att personen själv är det.
Särskilt i de fall där det är lite oklart vad föräldern gjort som är så elakt.
Vet minst en person med NPS, som sågar sina föräldrar för helt orimliga grejer. Det är deras fel att hon hade dåliga betyg i skolan, eftersom de inte peppade henne tillräckligt, och inte "stod upp för henne" när hon hamnade i konflikter med lärare och chefer (vilket hon gjorde ständigt). Hon bara rycker på axlarna åt det faktum att de stuckit åt henne säkert en miljon i förskott på arvet innan hon ens fyllt 40, för det är ju liksom minst vad hon förtjänat bara genom att finnas till.
Det har skurit sig med varenda terapeut hon kommit till, för det enda hon vill prata om, är hur elaka henens föräldrar, syskon, partners, vänner och barn är mot henne. Att hon själv har del i det som händer förstår hon förstås, men då är det ändå andras fel att hon gör misstag, eftersom de bemöter henne dåligt.
Citera
2025-08-20, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugminklitta
Jag försökte göra slut två veckor in när första saken hände men då körde han hem ti mig på natten o vi bodde långt från varandra så han fråga om han fick sova över så han inte skule kommahem 04 på morgonskulle aldrig sagt ja.
Sen va han skötsam 6 månad kanske och när de börja trappa upp igen så försökte ja hjälpa honom från hans sjukdom. Han sa själv han va sjuk när ja sa ifrån.

Min mamma tyckt ja va dum i huvudet somgjorde slut. Hon tkr fortfarande han e världens snällaste
Dom hade kontakt halvår efter de tog slut.

Din historia är hemsk men vetefan varför du tror att det där skulle vara NPS. De är kända för att problemfritt och iskallt kapa band till de som inte passar in i deras liv.

Inte sätter de sig och åker hem till någon mitt i natten på det där sättet, de bryr sig lixom inte tillräckligt.

Det du beskriver, särskilt i förra inlägget, är ju tydligt en empatistörd individ men, tex att personen skulle gå till din examen i sunkiga kläder talar ju extremt starkt emot NPS. Precis som det nattliga besöket (låter mer som EIPS/borderline tex) så är det där inget folk med NPS gör.
Citera
2025-08-20, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Din historia är hemsk men vetefan varför du tror att det där skulle vara NPS. De är kända för att problemfritt och iskallt kapa band till de som inte passar in i deras liv.

Inte sätter de sig och åker hem till någon mitt i natten på det där sättet, de bryr sig lixom inte tillräckligt.

Det du beskriver, särskilt i förra inlägget, är ju tydligt en empatistörd individ men, tex att personen skulle gå till din examen i sunkiga kläder talar ju extremt starkt emot NPS. Precis som det nattliga besöket (låter mer som EIPS/borderline tex) så är det där inget folk med NPS gör.

Jag fick en present en gång
Inte inslagen två veckorninnan jag fyllde år, de va rea 10% jag skulle bestämma mig direkt om jag ville ha den
Annars var födelsedagar o sånt inget jag skulle bry mig på så jag blev glad jag fick en present annars va de bara jag som köpte hela hans garderob.
Sa vi kunde ha picknick i skogen när ja väl fyllde år. Ja förberedde allt o stod i hallen ofta o vänta på han. Han sa han behövde vila hela dagen oh jag klarar mig själv på picknick.
Så gjorde han ofta. Åkte på semester utan mig när vi planera ihop. Ångrade sig sista minuten så stod ja ensam kvar utan plan.

Han sparade på smink, sexleksaker, foton mm som jag inte fick slänga. Det va ”minnen” från tidigare. Psykologen sa de va troféer.

Vaknar fortfarande iblandning natten rädd för han står i mitt sovrum. Har sömntabletter nu
Citera
2025-08-20, 10:29
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Gjorde en sökning och enligt Psykologguiden Region Uppsala lider ungefär 1% av narcissistisk personlighetsstörning. Säger inte att det är rätt men vet ju inte vart du fått siffrorna ifrån?

Sen är jag skeptisk mot termen eller hur vanlig den har blivit. Istället för att säga att nån är röten så ska man berätta att dom har en neuropsykiatrisk störning.
Och, detta är bara helt anekdotiskt från min sida, verkar dlm flesta som påstår sig lida av narcissister i sin närhet prata om sina ex.

Jag läste på Mindlers hemsida. Har också sett 1-2% men som jag förstår det är det 1-2% av Sveriges befolkning som diagnosernas. De flesta med NPS får ju ingen diagnos.
Citera
2025-08-20, 10:30
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricktactoe
Var gift med en i 20 år, bröt ner mig totalt...

Beklagar! Har en nära släkting som var tillsammans med en narcissist som verkligen bröt ner henne totalt också. Narcissism är verkligen den allra vidrigaste typen av ondska.
Citera
2025-08-20, 10:32
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Jodå, fick en narcissist som styvfar i unga tonåren. Grandios, skrytsam, alltid snyggt klädd, fina prylar o kukförlängare, jag jag jag var återkommande, fattar inte att min mamma inte såg igenom det, trots att jag som trettonåring gjorde det. De gick isär, när jag stod på egna ben och han grav alkoholist, men mina yngre halvsyskon.. de bär på sår.

Kan inte narcissister väldigt ofta framstå som väldigt självsäkra och starka? Tänker att det kan vara en förklaring till att vissa kvinnor dras till sådana typer.

Beklagar verkligen vad du och din familj behövde gå igenom!
Citera
2025-08-20, 10:42
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure

Jag tycker det låter som ett ganska klassiskt narcissistisk uppförande. Har en nära släkting som var tillsamman med en kille som jag är övertygad om hade en NPS. Han var fullkomligt vidrig mot henne och bröt ner henne totalt. När hon försökte lämna honom åkte han dit och grät, hotade att begå självmord, gjorde sig själv till offer och sedan skärpte han till sig ett tag innan det psykiska våldet började igen.

Citat:
Ursprungligen postat av sugminklitta
Jag fick en present en gång
Inte inslagen två veckorninnan jag fyllde år, de va rea 10% jag skulle bestämma mig direkt om jag ville ha den
Annars var födelsedagar o sånt inget jag skulle bry mig på så jag blev glad jag fick en present annars va de bara jag som köpte hela hans garderob.
Sa vi kunde ha picknick i skogen när ja väl fyllde år. Ja förberedde allt o stod i hallen ofta o vänta på han. Han sa han behövde vila hela dagen oh jag klarar mig själv på picknick.
Så gjorde han ofta. Åkte på semester utan mig när vi planera ihop. Ångrade sig sista minuten så stod ja ensam kvar utan plan.

Han sparade på smink, sexleksaker, foton mm som jag inte fick slänga. Det va ”minnen” från tidigare. Psykologen sa de va troféer.

Vaknar fortfarande iblandning natten rädd för han står i mitt sovrum. Har sömntabletter nu

Fy, vilken elak människa! Ett sådant fruktansvärt sätt att försöka signalera att någon inte betyder något i syfte att bryta ner den. Så ledsen att du behövt vara med om detta!
Citera
2025-08-20, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag hade en kollega för massor av år sedan som jag misstänker.

Han pratade ofta om sina egna framgångar samtidigt som han var en bitch mot alla som var duktiga på jobbet. ”Jag hade faktiskt A på mitt exjobb”.
Vid ett tillfälle satte han en lapp på en annan kollegas rygg innan denne skulle gå till ett möte med en kund.

Han kallade väl det för skämt, men skämten var ofta råa försök att bryta ned folk.

Vid något tillfälle kallade han projektet jag jobbade i för ”en jäkla bajsmacka” och hånskrattade.

Men han försvann tillslut. Skönt som fan när han var borta.

har väl råkat ut för 2 chefer som haft någon typ av störning i det häradet.
! Högre chef som visade upp grönt överallt, men lämnade sin gamla tjänst i samband med leverans.
Sen kunde han skälla ut folk och skyllde alltid ifrån sig.
Blev inkallad på möte med honom i ett annat land: Fick fixa resa, hotel etc. när jag skulle möta honom förklarade hans sekreterare att han blivit eskorterad av 2 vakter på morgonen och lämnat bygget: Vet inte vad som hände honom.
Samt en lägre chef, han var väldigt inställsam men så fort det blev nåt strul så skyllde han ifrån sig.
Han kunde ställa in granskningsmöten för att satsa på leveranser, som naturligtvis blev fel.
Sen så till sist vid en omorganisation fick han ingen chefstjänst, han skällde ut sin nya chef efter noter då han inte kunde förstå att det fanns kritik mot honom från de flesta omgivande avdelningscheferna, företagets ledningsgrupp och fackföreningarna.

Så några ha man träffat på men är tveksam om det kan röra sig om bortåt 10%.
Citera
2025-08-20, 11:55
Medlem
Citat:
Kan inte narcissister väldigt ofta framstå som väldigt självsäkra och starka? Tänker att det kan vara en förklaring till att vissa kvinnor dras till sådana typer.
Jo, de är väldigt mån om sitt utseende och sin framtoning. Allt handlar om dem och lite empati för andra.

Psykopaten kan däremot vara mycket handlingskraftig, beslutsam och bossig.

Båda är experter på manipulation att få andra att dansa efter deras pipa. Anders Hansen hade ett program där han intervjuade en hjärnforskare, där forskaren hade upptäckt att han själv var psykopat. Förklarade också att det funnits en evolutionär poäng som troligen minskat inaveln på stenåldern.

Edit: Hittade programmet på SVT
https://www.svtplay.se/video/jz2rYz7...1/james-fallon
Senast redigerad av Goobleyzook 2025-08-20 kl. 12:07. Anledning: Tillägg
Citera
2025-08-20, 12:07
Medlem
Citat:
Jag tycker det låter som ett ganska klassiskt narcissistisk uppförande. Har en nära släkting som var tillsamman med en kille som jag är övertygad om hade en NPS. Han var fullkomligt vidrig mot henne och bröt ner henne totalt. När hon försökte lämna honom åkte han dit och grät, hotade att begå självmord, gjorde sig själv till offer och sedan skärpte han till sig ett tag innan det psykiska våldet började igen.

Fy, vilken elak människa! Ett sådant fruktansvärt sätt att försöka signalera att någon inte betyder något i syfte att bryta ner den. Så ledsen att du behövt vara med om detta!

Vad I det beteendet är det du menar är typiskt NPS? Att förnedra sig själv genom att klä sig som en slusk?

Stora känsloyttringar utan självkontroll? Nej det där är något annat psyk fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in