Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-28, 23:11
Medlem
Enligt mig så saknar fortfarande AI-musik själ. I alla fall dom låtar som jag har lyssnat på.
Citera
2025-08-29, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderssanders82
Ja, om du inte ska använda musiken kommersiellt.

Ska du använda den kommersiellt så måste du köpa någon av premiumtjänsterna.
det är viss tanke att använda till bakgrundsmusik för YouTube videos. Dock helt utan intäkter så vet inte vad det klassas som?
Citera
2025-08-29, 12:53
Medlem
Citat:
Enligt mig så saknar fortfarande AI-musik själ. I alla fall dom låtar som jag har lyssnat på.
Har du lyssnat på The Velvet Sundown? Det är ett fejk band med helt ai-genererad musik, de låg etta på spotify i Storbritannien i somras. Har fortfarande 400,000+ lyssnare i månaden. Själv tycker jag inte deras låtar är bra, men har hört annan ai-musik som faktiskt var bra, det kommer ta över. Suno har ju blivit mycket bättre i år, och det kommer nog fortsätta utvecklas.
Citera
2025-08-30, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
Har du lyssnat på The Velvet Sundown? Det är ett fejk band med helt ai-genererad musik, de låg etta på spotify i Storbritannien i somras. Har fortfarande 400,000+ lyssnare i månaden. Själv tycker jag inte deras låtar är bra, men har hört annan ai-musik som faktiskt var bra, det kommer ta över. Suno har ju blivit mycket bättre i år, och det kommer nog fortsätta utvecklas.

Ja, jag har lyssnat på nån låt av dom, men tyvärr så är det något som saknas där också. Sen inte riktigt min genre.
Citera
2025-08-30, 17:14
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:

Det är därför du gör musiken själv och låter suno göra ett nytt arrangemang, man behöver inte lägga speciellt mycket tid på musiken, bara melodin man vill ha och spela med något vettigt instrument som gitarr eller piano.

Det blir förvånansvärt bra och unika resultat även om det kan krävas runt 40-50 omgenereringar (med tweakande av prompt) på dessa ”covers” innan de är konsekventa och genomgående bra, har man dessutom pro versionen så har man tillgång till en editor så man kan klippa/klistra/lägga ihop olika spår lite som man vill, det är troligtvis det närmsta och mest användbara ren AI musik kommer vara undantaget ”kul texter” och sådant.

Har hänt mer än en gång för mig att man helt plötsligt får en publik som jublar eller att det bryter över till något som låter som rysk radio… så det är uppenbart att de tränat på allt de kan komma över och eftersom populärmusik är vanligast så är det tyvärr därför man oftast får ”pop” liknande refränger osv om man inte styr den väldigt hårt med att just att mata den med eget ljudmaterial.
Citera
2025-08-30, 17:44
Här är en bra video, https://www.youtube.com/watch?v=nl2_mp0h8b0 6:58 lång som visar hus Suno kan användas, och resultatet är bra.
Citera
2025-09-01, 17:19
Medlem
Har en kompis som snackar om riffusion/producer.ai, cad tycker ni om den?
Citera
2025-09-08, 23:11
Medlem
Chronophobs avatar
Jag har provat flera men tycker Suno är bäst, särskilt ljudkvaliteten. (Jag betalar för pro). Fördelen med pro är att man kan ladda ner separata spår (stems) och även .wav istället för sunkig mp3. Jag har testat att använda en annan sida som heter toolbaz för att generera texterna då jag tyckte suno var lite sådär med den biten.

Ai-musik är ju väldigt smutskastat av "riktiga" musiker, men vad kallar man musik som i grunden är skapad av Ai, sen lägger man in spåren i t.ex Cubase eller Logic, gör lite egna overdubs med t.ex gitarr, sång eller whatever. Vad kallar man det då? Semi-Ai?

Jag är en en surgubbe som spelat musik hela livet men börjat få ont i leder så blivit jobbigt att spela. Jag får väldigt mycket utlopp för min kreativitet på detta sättet. Både gjort lite könsrock och med normal rock. Dock har Ai ett helvete med uttalen så man får trixa lite med ordval i texten och sånt innan det blir någotsånär. Hade varit grymt om Ai kunde dialekter med, typ sjunga på dalmål eller göteborgska.
Citera
2025-09-24, 23:55
Medlem
Fojoss avatar
Citat:

https://soundcloud.com/roger-975427713/a-tree-with-three-eyes-2

Vad tycker du om t.ex. detta jämfört med genomsnittlig mänsklig musik?
Citera
2025-09-25, 10:45
Medlem
"Spåret är inte längre tillgängligt."

Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
https://soundcloud.com/roger-975427713/a-tree-with-three-eyes-2

Vad tycker du om t.ex. detta jämfört med genomsnittlig mänsklig musik?
Citera
2025-09-25, 11:33
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
"Spåret är inte längre tillgängligt."

https://on.soundcloud.com/lEEIqPDib9fIUapTk5
Citera
2025-09-25, 14:26
Medlem
fram till ca 2:40 var den tråkig och enformig och enkel. Rösten kunde ha haft lite mer variation i tonlägen. Och påminde om en sömning manlig version av evanescence i sångstil. Kan användas som sömnpiller enligt mig. Efter 2:40 vart det lite bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
https://on.soundcloud.com/lEEIqPDib9fIUapTk5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in