Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-20, 10:15
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Precis så här borde göras mycket mer. Ta kriminellas statusprylar, så blir det inte lika kul längre.

Och skydda allmänheten, vanliga medborgare, som ryter ifrån åt dem. Det ska vara tråkigt och ovärt att vara grovt kriminell. Idag blir ju alla kallade rasister liksom
Citera
2025-08-20, 10:37
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Troligtvis pengar från cannabis försäljning å det är svennen som köper, bara vänj er.
Nej, det är Mohammed som köper, och hans syrra och brorsa och farsa och morsa, du vet väl att dom inte dricker alkohol.
Citera
2025-08-20, 11:32
Medlem
Här tar man dyyyraa bilar som någon "fattig" kör - men när börjar polisen checka av bilregistret när det gäller dyra bilar/fattiga ägare- för att sedan stå på lur när någon sitter i bilen o kör.

OJ Nu sådde jag visst ett frö för de poliser som läser
Citera
2025-08-20, 11:32
Avstängd
StoreSvartes avatar
Nu gråter jag inte över att blatten förlorar sina stulna pengar och bilar.

Men det är ändå extremt sjukt att Polisen kan ta vad som helst. Om jag går runt med en fin jacka så kan Polisen helt enkelt bara ta den och hävda att jag inte kan förklara hur jag betalat den även fast jag aldrig haft en skuld i mitt liv? Jag kanske köpt den begagnat?

Hur i helvete är det här rättssäkert?
Citera
2025-08-20, 11:42
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte

Men det är ändå extremt sjukt att Polisen kan ta vad som helst. Om jag går runt med en fin jacka så kan Polisen helt enkelt bara ta den och hävda att jag inte kan förklara hur jag betalat den även fast jag aldrig haft en skuld i mitt liv? Jag kanske köpt den begagnat?

Varför skulle det du beskriver hända? Om du förklarar att du köpt jackan begagnad för typ 300 kr, så har du ju en rimlig förklaring till att du har jackan. Varför skulle polisen då ta din jacka?

Om du istället hävdar att du köpt din Porsche för 300 kr, för att den är begagnad, då lär de ta den från dig.
Citera
2025-08-20, 12:04
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Varför skulle det du beskriver hända? Om du förklarar att du köpt jackan begagnad för typ 300 kr, så har du ju en rimlig förklaring till att du har jackan. Varför skulle polisen då ta din jacka?

Om du istället hävdar att du köpt din Porsche för 300 kr, för att den är begagnad, då lär de ta den från dig.

Jag kan ta ett annat exempel. Jag är arbetslös och har inte haft en inkomst på väldigt länge. Men jag har fått en mobil som gåva av en vän när han köpte en ny. Det är en jävligt dyr mobil.

Den här mobilen kan polisen helt enkelt ta av mig om jag blir stoppad då värdet inte står i proportion till min inkomst. Även fast jag inte har några skulder eller är kriminell.
Citera
2025-08-20, 13:52
Medlem
Citat:

I det här fallet tror jag att snubben var känd av polisen sedan tidigare och att de nu fick möjligheten att sätta åt honom. Kalmar är nog inte större än att polisen på gatan känner till de större typerna. Men man har inte alltid verktygen för att sätta dit dem även om man skulle vilja.

Är man så dum att man visar upp dyra bilar och kontanter på tiktok får man nog räkna med att polisen håller ett öga på en, framförallt om man saknar vit inkomst.
Citera
2025-08-20, 13:55
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
I det här fallet tror jag att snubben var känd av polisen sedan tidigare och att de nu fick möjligheten att sätta åt honom. Kalmar är nog inte större än att polisen på gatan känner till de större typerna. Men man har inte alltid verktygen för att sätta dit dem även om man skulle vilja.

Är man så dum att man visar upp dyra bilar och kontanter på tiktok får man nog räkna med att polisen håller ett öga på en, framförallt om man saknar vit inkomst.

Ja såklart. Men alla dessa lagar som kommer till för att slå mot kriminella kommer till slut slå tillbaka på oss vanliga Svenskar.
Citera
2025-08-20, 14:01
Medlem
tram123s avatar
Citat:

Knappast så det funkar, om du är kriminell och har noll inkomst så går det till som du säger ja.

Jag har blivit stoppad i dyra bilar (mycket dyrare än snubben i artikeln) och med dyra klockor och smycken.
Aldrig att polis eller tull som stoppat mig ens ifrågasatt hur jag har råd med det då jag har en vit inkomst och inte är kriminell. (har ingen super bra lön heller)
Senast redigerad av tram123 2025-08-20 kl. 14:04.
Citera
2025-08-20, 14:57
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
De är ju rätt få, svennen mängder ju.nån säljare här kan väl träda fram å berätta vem som köper.
Få? Hela Sverige vimlar ju av muslimer...
Citera
2025-08-20, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Få? Hela Sverige vimlar ju av muslimer...
Jo men om du har 100 köpare är det säkert bara en som säljer.
Citera
2025-08-20, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Knappast så det funkar, om du är kriminell och har noll inkomst så går det till som du säger ja.

Jag har blivit stoppad i dyra bilar (mycket dyrare än snubben i artikeln) och med dyra klockor och smycken.
Aldrig att polis eller tull som stoppat mig ens ifrågasatt hur jag har råd med det då jag har en vit inkomst och inte är kriminell. (har ingen super bra lön heller)

Lagen är ganska ny.

Citat:
Den nya lagen, som trädde i kraft i november 2024, möjliggör för polisen att ta tillgångar som smycken, bilar och andra värdesaker om det är mer sannolikt att de härrör från brottslig verksamhet än att de är förvärvade på lagligt sätt.

Tidigare krävdes det att polisen kunde knyta beslagtagna föremål till ett specifikt brott för att kunna förverka dem. Den nya lagen om "självständigt förverkande" innebär att det räcker med att polisen misstänker att föremålen kommer från brottslig verksamhet, och att den misstänkte personen inte kan bevisa en laglig förvärvskälla.

Lagen kommer inte heller att ställa till problem för "okända miljonärer" eller vanliga svenssons - t ex luffaren som jobbat på samma fabrik i 20 år som alla trodde var normal men som har miljoner på kontot efter något arv och blir stoppad av polisen i en Ferrari för han förekommer inte i massa utredningar - han kan ju också enkelt bevisa att han har fått ett arv.
Senast redigerad av poiuy1298 2025-08-20 kl. 15:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in