2025-08-19, 10:33
Medlem
Vad är politikens slutmål? Mot vilken framtid vill politikerna egentligen leds oss?

Jag "känner" (använder det ordet just för att jag har svårt att formulera mig) att samhället utvecklas i en riktning som är.... besynnerlig. Vilka krafter är det som för utvecklingen ditåt? Är det verkligen "folkets vilja" eller ens "folkets bästa"?

Internet (ständigt snabbare), mobiltelefoner (allt större), avskaffandet av kontanter och bankkontor, att böcker och tidningar är döende, nollräntor på sparkonton, har folket efterfrågat dessa saker? Är denna utveckling demokratiskt förankrad? Nu kommer dessutom artificiell intelligens och människoliknande robotar som alltså är tänkta att ersätta oss alla som arbetare som byter vårt arbete mot pengar, är detta något folket vill ha?

Vad är det för framtid politiker för oss mot? Vad är deras vision? Vad är målet? "Du ska inte äga något, och du ska vara lycklig" som det ryktas att någon mäktig man i den icke valda eliten sade någongång, är det målet?

Vill du som läser detta leva i den framtid vi snabbt rör oss mot? Om inte, hur ser din vision om en bättre framtid ut?
Citera
2025-08-19, 10:38
Moderator
Meijis avatar
Wer Visionen hat, soll zum Arzt gehen (Har man visioner bör man söka läkare) sa Helmut Schmidt.

Citera
2025-08-19, 11:25
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Vad är politikens slutmål? Mot vilken framtid vill politikerna egentligen leds oss?

Jag "känner" (använder det ordet just för att jag har svårt att formulera mig) att samhället utvecklas i en riktning som är.... besynnerlig. Vilka krafter är det som för utvecklingen ditåt? Är det verkligen "folkets vilja" eller ens "folkets bästa"?

Internet (ständigt snabbare), mobiltelefoner (allt större), avskaffandet av kontanter och bankkontor, att böcker och tidningar är döende, nollräntor på sparkonton, har folket efterfrågat dessa saker? Är denna utveckling demokratiskt förankrad? Nu kommer dessutom artificiell intelligens och människoliknande robotar som alltså är tänkta att ersätta oss alla som arbetare som byter vårt arbete mot pengar, är detta något folket vill ha?

Vad är det för framtid politiker för oss mot? Vad är deras vision? Vad är målet? "Du ska inte äga något, och du ska vara lycklig" som det ryktas att någon mäktig man i den icke valda eliten sade någongång, är det målet?

Vill du som läser detta leva i den framtid vi snabbt rör oss mot? Om inte, hur ser din vision om en bättre framtid ut?

Dina frågor - är det "folkets vilja eller ens folkets bästa", är det något som folk efterfrågar, är det demokratiskt förankrat - allt detta är sedan länge kasserade perspektiv.

"Folkets vilja", "folkets bästa" eller "demokratisk förankring" är inte aktuellt för dagens politiker oavsett vad det än gäller.

Det kanske är tydligast formulerat i den utredning som Socialdemokraterna tillsatte 1968 för att göra Sverige "mångkulturellt". I den utredningen avfärdas helt "folkets vilja" eller "folkets bästa".

Utredningen uppmärksammar ogillande, att undersökningar hade visat, att en stor majoritet av befolkningen hade sådana perspektiv. Utredningen kallar det för "njugghet", "missunnsamhet" och "nationell egoism"

Citat:
En påfallande njugghet och missunnsamhet återspeglas i dessa svarsfrekvenser. Tydligast kommer den fram i uppslutningen (78 %) kring påståendet att det gäller framför allt att se till att landets egen befolkning har arbete, dvs. kring en nationell egoism (min fetstil), som solidariserar sig med dem man redan känner, medan man betraktar övriga människor som sekunda folk, som får stå i en annan kö. ...

l påståendet att ”vi kan mycket väl ta emot ett större antal zigenare i Sverige instämde sålunda endast tretton procent av de intervjuade.

Tanken att det kan vara motiverat att låta en invandrare gå före i bostadskön samlade femton procent instämmanden ...

Dessa procenttal återspeglar en egoistisk och främlingsovänlig opinion. /Invandrarutredningen

Där har du explicit på pränt hur föraktfullt och nedlåtande Socialdemokraterna, den övriga vänstern samt alltför många borgerliga politiker betraktar gemene man - oavsett vad det än gäller.
Citera
2025-08-19, 11:59
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard

Deras mål är kommunism/teknokrati där du är en slav som lever i en våningssäng med 8 andra personer och har bara råd med mat. De vill också avbefolka världen och få bort åtminstone 80% av värdlens befolkning (det är egentligen mer om man ska tolka Georgia guide stones, men siffran varierar).
Citera
2025-08-19, 12:41
Medlem
NyaHenriksss avatar
Folket väljer politikerna och eliten styr politikerna.
Om politikerna är lydiga slavar till eliten så belönas dom med rikedom efter den politiska karriären.
Några exempel:
Göran Persson, styrelsen för Swedbank.
Fredrik Reinfeldt, fakturerar mångmiljonbelopp för att hålla föredrag (åt eliten) samtidigt pension från riksdagen.
Nu senast Tobias Billström som också fakturerar stora summor för att hålla föredrag (åt eliten) och även han ska girigt ha pension från riksdagen….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in