• 1
  • 2
2025-08-19, 08:27
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaskPatrask
Sveriges fängelser är redan väldigt fullbelagda. Nyligen gick regeringen ut med att man hyr fängelseplatser i Estland. Nu vet jag inte hur estländska fängelser der ut, men jag kan nog gissa att de ser ut ungefär som i Sverige d.v.s. som lyxhotell.

Varför skämmer vi bort våra kriminella kräk med lyx? Vi borde hyra fängelseplatser i El Salvador. Där jävlar tar man i med hårdhandskarna mot smutset. Och det har gett resultat. Antal mord har minskat drastiskt. Förmodligen minskar kostnaderna också.

Vad tror ni? Borde vi skickar alla orten-babbar till El Salvador så kanske de lär sig veta hut.
Du borde i alla fall tänka efter innan du startar onödiga trådar på Flashback.
Citera
2025-08-19, 08:35
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Sveriges fängelser är redan väldigt fullbelagda. Nyligen gick regeringen ut med att man hyr fängelseplatser i Estland. Nu vet jag inte hur estländska fängelser der ut, men jag kan nog gissa att de ser ut ungefär som i Sverige d.v.s. som lyxhotell.

Varför skämmer vi bort våra kriminella kräk med lyx? Vi borde hyra fängelseplatser i El Salvador. Där jävlar tar man i med hårdhandskarna mot smutset. Och det har gett resultat. Antal mord har minskat drastiskt. Förmodligen minskar kostnaderna också.

Vad tror ni? Borde vi skickar alla orten-babbar till El Salvador så kanske de lär sig veta hut.
Det är fascinerande hur mycket hatisk impotens som styr vår rättsuppfattning. Vi har själva skapat problemet, alltså äger vi det. Patetiskt att tro att vi kan outsourca våra kriminella som om de vore gig-arbetare på en plattform. Rättsstaten är ingen Foodora-app. Och när de kommer ut? Förhärdade av svårt kriminella på andra sidan jordklotet?
Senast redigerad av Tomtekukar 2025-08-19 kl. 08:38.
Citera
2025-08-19, 10:43
Medlem
glockenreins avatar
Ja grovt kriminella invandrare som begår brott mot rikets säkerhet och liknande borde skickas till CECOT i El Salvador för att sätta ett exempel. Dags att sluta dalta med dem som saknar respekt för svenska folket.
Citera
2025-08-19, 11:51
Medlem
Citat:

1. Regeringen och utredarna har gjort klart att endast länder inom EU eller EES kommer att vara aktuella när det gäller sådana här samarbeten.

2. Det är dessutom en självklarhet att Regeringsformens grundlagsskyddade krav på likvärdighet skall gälla även här - och då förstår du nog själv att anstaltsplacering i El Salvador inte renderar i någon som helst likvärdighet. Slutligen så skulle placering i El Salvador bryta mot såväl Europakonventionen för mänskliga rättigheter, som FN:s och EU:s särskilda regler för behandlingen av frihetsberövade personer, europarådets europeiska fängelseregler och Europarådets kommitté mot tortyrs (CPT) föreskrifter ("Standard Minimum Rules for the Treatment of Prisoners").

3. Jag utgår också från att du tagit studenten och är tillräckligt gammal för att veta/förstå att det är inlåsningen/frihetsberövandet som utgör själva straffet - och att straffet alltså inte är att utsättas för tortyr, övervåld, omänskliga inskränkningar, ohälsa eller att behöva känna sig rädd.

4. Bortsett från ovan nämnda så har du inte tänkt på varken den ekonomiska, eller logistiska, aspekten. Sverige kommer ju att ansvara för transporterna (dvs flyg) till aktuellt land. Där ingår inresa/utresa av de intagna samt alla andra övriga ärenden/processer som kan bli aktuella (t ex permissioner, undersökningar, domstolsprocesser osv). Kan du se några svårigheter i att fängelset skulle ligga i El Salvador - och inte i ett mer närliggande land som t ex Estland?
Citera
2025-08-19, 18:43
Finns mycket som skulle kunna göras enklare bara här i Sverige, på anstalterna. Nu ligger man ofta två i varje rum i våningssängar som är ganska rymliga faktiskt. Själva längden går ofta ändå fram till tv;n, långt från fotändan och bredden på madrassen är mer än standard 90 säng.

Det skulle säkert strida mot Europakonventionen men i ett vanligt standardrum på en klass 2 anstalt skulle man kunna ta bort våningssängarna och skapa utrymme på golvet för madrasser som är betydligt smalare än nu. Det skulle innebära plats för säkert 4-5 madrasser i en enda cell och alltså 4-5 fångar i varje cell mot nuvarande standard på 2.

Varje klient har också en egen TV och sen tar skrivbordet som är fastmonterat i väggen en massa plats, ja det går säkert att få in 6 personer när jag tänker efter. Men det här med TV, alltså det är ju ett fängelse man sitter i och är det verkligen skäligt med "en egen TV till varje enskild individ?". Det är verkligen mycket daltande faktiskt, det här med integritet och privatliv, det ska inte värderas så högt på en anstalt och i ett fängelse, det är sekundärt. Toaletterna på rummen är också ganska rymliga och tar man bort dom väggarna så blir det ytterligare plats. Alltså det behöver inte finnas några bekvämligheter direkt, fångarna får samsas om en TV för ljudet från dessa överröstar ofta varandra, även om vissa använder hörlurar.

Det tar också mycket plats när vissa får in massa TV spel på rummen och sen har dom "precis" allt som verkligen är godkänt att ha på rummet, i rummet samtidigt. Det tar en jävla massa plats och sen böcker också, lämnas aldrig tillbaka utan ställs i hyllorna för att det inger nån känsla av "hemtrevlighet" när det är möblerat. Hemtrevligt! Haha ska det vara hemtrevligt i ett fängelse? Titta på USA tex, du gör dina behov framför vakterna om så krävs, finns inga väggar som "skyddar din integritet".
Citera
2025-08-20, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Finns mycket som skulle kunna göras enklare bara här i Sverige, på anstalterna. Nu ligger man ofta två i varje rum i våningssängar som är ganska rymliga faktiskt. Själva längden går ofta ändå fram till tv;n, långt från fotändan och bredden på madrassen är mer än standard 90 säng.

Det skulle säkert strida mot Europakonventionen men i ett vanligt standardrum på en klass 2 anstalt skulle man kunna ta bort våningssängarna och skapa utrymme på golvet för madrasser som är betydligt smalare än nu. Det skulle innebära plats för säkert 4-5 madrasser i en enda cell och alltså 4-5 fångar i varje cell mot nuvarande standard på 2.

Varje klient har också en egen TV och sen tar skrivbordet som är fastmonterat i väggen en massa plats, ja det går säkert att få in 6 personer när jag tänker efter. Men det här med TV, alltså det är ju ett fängelse man sitter i och är det verkligen skäligt med "en egen TV till varje enskild individ?". Det är verkligen mycket daltande faktiskt, det här med integritet och privatliv, det ska inte värderas så högt på en anstalt och i ett fängelse, det är sekundärt. Toaletterna på rummen är också ganska rymliga och tar man bort dom väggarna så blir det ytterligare plats. Alltså det behöver inte finnas några bekvämligheter direkt, fångarna får samsas om en TV för ljudet från dessa överröstar ofta varandra, även om vissa använder hörlurar.

Det tar också mycket plats när vissa får in massa TV spel på rummen och sen har dom "precis" allt som verkligen är godkänt att ha på rummet, i rummet samtidigt. Det tar en jävla massa plats och sen böcker också, lämnas aldrig tillbaka utan ställs i hyllorna för att det inger nån känsla av "hemtrevlighet" när det är möblerat. Hemtrevligt! Haha ska det vara hemtrevligt i ett fängelse? Titta på USA tex, du gör dina behov framför vakterna om så krävs, finns inga väggar som "skyddar din integritet".

Både utifrån humanitet och logiskt tänkande så är det tragiskt att läsa hur du tänker och ser på detta. Att du dessutom pratar om att det idag är "ganska rymligt" visar ju att du inte är insatt ö.h.t. Kriminalvården har ju sedan en tid tillbaks dubbelbelagt celler som ligger på en absolut miniminivå storleksmässigt. I övrigt kommer jag besvara ditt inlägg i punktform, så kan du/vi bemöta dom var för sig.

1. Ser man till CPT/Europeiska tortyrkommitténs rekommendationer så anger dessa att två intagna får dela rum om bostadsrummet överstiger 8 kvm (dvs minst 4 kvm var, exklusive sanitetsutrymmen) medans europadomstolens praxis anger att 6 kvm (dvs 3 kvm vardera , exklusive sanitetsutrymmen) räcker. Oavsett vilket av dessa man skulle utgå ifrån så finns praxis som fastslår att den totala rumsytan måste vara tillräckligt stor för att möjliggöra att de intagna kan flytta sig obehindrat mellan möbler, samt att varje intagen skall ha en egen sovplats. Så faller inte ditt förslag redan på storleks-kraven, så faller det på att man inte kommer kunna röra sig obehindrat eller ha en egen sovplats.

2. I övrigt finns det andra faktorer som skulle förhindra att intagna låg på golvet. Främst brandföreskrifter, men också att kriminalvårdspersonal skall kunna agera obehindrat inne i rummet (exempelvis vid våldsincident, sjukdomsfall eller utrymning).

3. Att de intagna har "varsin TV" handlar om Fängelselagens krav på utbud av massmedier och möjlighet att ta del av vad som händer i omvärlden, men också att det skall finnas möjlighet till förströelse och fritidsaktiviteter. Ser man till Kriminalvårdens föreskrifter (FARK) så anges TV-apparat som en del av grundutrustningen i bostadsrummet. Att de intagna får "varsin TV" (med hörlurar till) handlar ju om att syftet med bestämmelserna försvinner om man inte själv kan välja när man skall titta på TV och vad man skall titta på. Men också att det i vissa fall kan vara omöjligt att placera TV-apparaten på en plats där de båda intagna kan se TV:n, utifrån att dom sitter i varsin slaf.

4. Gällande TV-spel i bostadsrummet så är detta inte så vanligt som man tror. Men det skall i vart fall vara möjligt att få utifrån att man normalt sätt skall kunna få inneha "ett fåtal elektriska apparater av enklare slag" enligt FARK. Jag måste också ifrågasätta logiken i att du tycker att ett TV-spel i ett dubbelrum tar så mycket plats - när du i nästa andetag förespråkar att ha 4-5 intagna i samma rum. Jag menar bara att dom har lite sängkläder, kläder och en mugg gör ju att rummet är totalt överfyllt!?

5. Gällande böcker och övrigt innehav så brukar det finnas angivna maxantal med hänvisning till ordning och säkerhet (det får t ex inte försvåra visitation). Jag har också lite svårt att se hur böcker i en bokhylla skall kunna påverka hur många intagna man kan ha i ett bostadsrum. Hade du tänkt att någon intagen skulle bo i bokhyllan?

6. Sammanfattningsvis så tycker jag att många av dina åsikter/argument visar hur sneddrivet detta är och blivit. Man har i fullständig panik och kris fått dubbelbelägga majoriteten av Kriminalvårdens bostadsrum. Man har då uppenbarligen fått dubbelbelägga för små rum- och dessutom rum som ö.h.t inte varit byggda eller anpassade för att två personer skall bo där. Läs: Rummen är så små att man oftast inte kan ha två sängar där inne - utan måste ha våningssäng, man kan inte ens sätta upp TV-apparater på en plats där bägge intagna kan se TV:n, de intagna får inte ens plats med miniminivån på innehav/tillhörigheter som dom dessutom har rätt till. Kanske borde du fundera mer på orimligheten i att man faktiskt dubbelbelägger på detta sättet, än att stirra dig blind på petitesser som skrivbord, antal böcker och hur många madrasser man kan få in...
Senast redigerad av Haaaaag 2025-08-20 kl. 12:55.
Citera
2025-08-20, 21:35
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Både utifrån humanitet och logiskt tänkande så är det tragiskt att läsa hur du tänker och ser på detta. Att du dessutom pratar om att det idag är "ganska rymligt" visar ju att du inte är insatt ö.h.t. Kriminalvården har ju sedan en tid tillbaks dubbelbelagt celler som ligger på en absolut miniminivå storleksmässigt. I övrigt kommer jag besvara ditt inlägg i punktform, så kan du/vi bemöta dom var för sig.

1. Ser man till CPT/Europeiska tortyrkommitténs rekommendationer så anger dessa att två intagna får dela rum om bostadsrummet överstiger 8 kvm (dvs minst 4 kvm var, exklusive sanitetsutrymmen) medans europadomstolens praxis anger att 6 kvm (dvs 3 kvm vardera , exklusive sanitetsutrymmen) räcker. Oavsett vilket av dessa man skulle utgå ifrån så finns praxis som fastslår att den totala rumsytan måste vara tillräckligt stor för att möjliggöra att de intagna kan flytta sig obehindrat mellan möbler, samt att varje intagen skall ha en egen sovplats. Så faller inte ditt förslag redan på storleks-kraven, så faller det på att man inte kommer kunna röra sig obehindrat eller ha en egen sovplats.

2. I övrigt finns det andra faktorer som skulle förhindra att intagna låg på golvet. Främst brandföreskrifter, men också att kriminalvårdspersonal skall kunna agera obehindrat inne i rummet (exempelvis vid våldsincident, sjukdomsfall eller utrymning).

3. Att de intagna har "varsin TV" handlar om Fängelselagens krav på utbud av massmedier och möjlighet att ta del av vad som händer i omvärlden, men också att det skall finnas möjlighet till förströelse och fritidsaktiviteter. Ser man till Kriminalvårdens föreskrifter (FARK) så anges TV-apparat som en del av grundutrustningen i bostadsrummet. Att de intagna får "varsin TV" (med hörlurar till) handlar ju om att syftet med bestämmelserna försvinner om man inte själv kan välja när man skall titta på TV och vad man skall titta på. Men också att det i vissa fall kan vara omöjligt att placera TV-apparaten på en plats där de båda intagna kan se TV:n, utifrån att dom sitter i varsin slaf.

4. Gällande TV-spel i bostadsrummet så är detta inte så vanligt som man tror. Men det skall i vart fall vara möjligt att få utifrån att man normalt sätt skall kunna få inneha "ett fåtal elektriska apparater av enklare slag" enligt FARK. Jag måste också ifrågasätta logiken i att du tycker att ett TV-spel i ett dubbelrum tar så mycket plats - när du i nästa andetag förespråkar att ha 4-5 intagna i samma rum. Jag menar bara att dom har lite sängkläder, kläder och en mugg gör ju att rummet är totalt överfyllt!?

5. Gällande böcker och övrigt innehav så brukar det finnas angivna maxantal med hänvisning till ordning och säkerhet (det får t ex inte försvåra visitation). Jag har också lite svårt att se hur böcker i en bokhylla skall kunna påverka hur många intagna man kan ha i ett bostadsrum. Hade du tänkt att någon intagen skulle bo i bokhyllan?

6. Sammanfattningsvis så tycker jag att många av dina åsikter/argument visar hur sneddrivet detta är och blivit. Man har i fullständig panik och kris fått dubbelbelägga majoriteten av Kriminalvårdens bostadsrum. Man har då uppenbarligen fått dubbelbelägga för små rum- och dessutom rum som ö.h.t inte varit byggda eller anpassade för att två personer skall bo där. Läs: Rummen är så små att man oftast inte kan ha två sängar där inne - utan måste ha våningssäng, man kan inte ens sätta upp TV-apparater på en plats där bägge intagna kan se TV:n, de intagna får inte ens plats med miniminivån på innehav/tillhörigheter som dom dessutom har rätt till. Kanske borde du fundera mer på orimligheten i att man faktiskt dubbelbelägger på detta sättet, än att stirra dig blind på petitesser som skrivbord, antal böcker och hur många madrasser man kan få in...

Du är fan dum på riktigt va? Jag har själv suttit inne, så jag vet hur det fungerar. Många har alldeles för mycket grejer i rummen. Jag bodde med en snubbe, bla nu senast som hade all den senaste utrustningen avseende rakapparater etc. Det tog plats i rummet och det tog även upp plats för mig bla men jag hade rätt kort tid i jämförelse, så jag lät honom ha mer plats i rummet.

Dubbelbeläggningen har med att man vill ha hårdare anstaltsklimat och hårdare anstalter. Det går att bygga anstalter snabbare men det här är en del i Tidögängets "hårdare tag" som dom pratar om. Att några chefer för Kriminalvården står och beklagar sig i media om att dom inte kan göra annat, det byggs inte tillräckligt snabbt nya anstalter etc bara är ren jävla bullshit. Dom har fått order uppifrån om att dom ska beklaga sig. Det går utmärkt att ordna med olika former av säkra barack boenden under tiden som anstalter byggs men dom ser detta som en del av en intagens straff och att det ska bli hårdare.
Senast redigerad av kavalen2 2025-08-20 kl. 21:48.
Citera
2025-08-20, 21:47
Medlem
Citat:
Du är fan dum på riktigt va? Jag har själv suttit inne, så jag vet hur det fungerar.

Du kan vara lugn. Jag uppfattade det nämligen som att du hade suttit inne, eftersom du uppvisade väldigt mycket kunskap i ämnet.
Att jag däremot skrev att du inte är särskilt insatt tog ju sikte på saker som Kriminalvårdens uppdrag och regelverk, humanitet och mänskliga rättigheter, vad följderna skulle bli av den ordning du förespråkar osv. Men i övrigt tycker jag verkligen det är intressant att diskutera med en person, med den bakgrund/kunskap du har, så du får jättegärna bemöta mitt förra inlägg :-)
Senast redigerad av Haaaaag 2025-08-20 kl. 21:50.
Citera
2025-08-20, 21:51
Citat:
Du kan vara lugn. Jag uppfattade det nämligen som att du hade suttit inne, eftersom du uppvisade väldigt mycket kunskap i ämnet. Att jag däremot skrev att du inte är särskilt insatt tog ju sikte på saker som Kriminalvårdens uppdrag och regelverk, humanitet och mänskliga rättigheter, vad följderna skulle bli av den ordning du förespråkar osv. Men i övrigt tycker jag verkligen det är intressant att diskutera med en person, med den bakgrund/kunskap du har, så du får jättegärna bemöta mitt förra inlägg :-)

Jag skrev också att det "förmodligen går emot europa konventionen" och då kan man göra si och så. Jag menar inte direkt på att man ska göra si och så men det tycks ju vara på tapeten med hårdare tag och att denna regering vill töja på gränserna maximalt. Ber om ursäkt att jag var otrevlig, inte min mening mot dig.
Citera
2025-08-20, 22:56
Citat:

1. Men redan idag så lägger man in extra madrass på golvet på många anstalter och bryter alltså både mot konventionens regler och ytbestämmelserna. Det var något reportage på nyheterna från typ Hällbyanstalten att intagna fick göra sin behov i toalettutrymme utan vägg, hur fungerar det med konventionens regler egentligen?

2. Ja en egen sovplats har man ju även om det är madrass på golvet, och som sagt, på vissa anstalter är det så fullt att vissa sover på madrass på golvet, alltså tre i samma rum. I redan små rum så det rimmar ju inte väl med konventionens regler.

3. Jo jag anser också att alla ska ha TV, men jag ser det som orimligt med att fler och fler döms till fängelsestraff även för mer "bagatellartade brott" om man nu kan kalla det så, samtidigt som dom inte byggt nya anstalter. Med andra ord kommer man ej heller kunna tillgodose det behovet eftersom när det blir 4 st i dom rummen som finns nu, för det kommer det bli. Det känns som att dom redan förberett för att kunna utöka med ytterligare en dubbelsäng i varje rum och då blir detta med mänskliga rättigheterna svårt att upprätthålla. Visst alla ska ha en TV, men det känns lite som att dom som idag ligger på madrasser, dom har inte heller nån egen TV, fattar inte riktigt hur det ska lösa sig med ytan sen heller om det blir 4 i varje rum i redan ganska små/smala rums konstruktioner. Återstår väl och se. Det här med att välja när man själv vill titta på TV, ja alltså då får det väl bli så att det kanske inte går att "titta" på vad man vill vilket verkligen är lite av ett privilegium ändå. Inte på utsidan men därinne kan det faktiskt vara det.

4. Mycket vanligt med TV spel, på Nyköping hade dom TV spel både i allmännutrymmet och sen cellkamraten hade ett eget han inte ens behövde lämna tillbaka, ett gammalt 8 bitars Sega Mega Drive. Det är vanligt med TV spel, då hade också just denna anstalt 2 till som låg i källaren, men ingen hade skrivit hemställan om det. Lite och lite saker, vissa samlar på sig saker och saker ska egentligen bort men om plitarna vid visitation skiter i saker som ej ska vara i rummet, eller dubbla uppsättningar kläder eller för mycket böcker som egentligen ska lämnas in, samt att det sprids ut på skrivbord och liknande, ja då blir det mycket grejer.

5. Regelverk och regelverk, ja vissa plitar är nitiska och rätt så strikta och hårda med sånt om dom kan och vet reglerna. Många skiter i reglerna trots att dom typ jobbat där i tio år. Hur tror du det blir under sommaren då när Kriminalvården tar in semestervikarier, ingen har koll på någonting. Max antal böcker kan vara 10 i regelverket, men det finns 20 böcker eller fler inne på rummet, ingen gör någonting, ingen säker någonting. Det behöver inte heller vara ett problem, helt plötsligt kommer en plit med en annan och tömmer hela rummet, då finns det typ inget kvar. Prylarna på rummet påverkar bostadsytan eftersom man annars inte skulle ha lika mycket nytta av hyllorna, iaf så som det ser ut på dom äldre anstalterna som inte ser ut som jävla modulhus. Där tar hyllor upp typ 1/3 av hela gången in i rummet. Det är typ en halv madrassyta. Som på Nyköping tex, dom tar inte bort åbäket heller trots att det är gammalt, nä, då ska det inventeras och köpas eller tillverkas ny dörr till det redan gamla och utgånga som inte ens går att stänga längre. Dessutom, mängden kläder man får ha är betydligt mindre än vad garderober och hyllor är anpassade för, alltså du får in sjukt mycket mer där än angivet antal enligt FARC reglementet. En skitsak egentligen men det följs inte heller speciellt bra, många har mycket mer.

6. Dubbelbeläggningen och snart trippelbeläggningen tror och anser jag är lite av en medveten strategi mot en hårdare anstaltsmiljö även om den hårdare och striktare anstaltsmiljön beror mycket på hur hårt plitarna inne på anstalten håller sig till regelverket. Alltså om det följs stenhårt så blir det strikt och hårt, men följs det inte eller töjs på så blir det lite som det blir. Alltså jag vill inte göra dig besviken så men jag tror att dom kommer trycka in typ en dubbelsäng till i redan befintliga utrymmen på vissa anstalter. Sen att det bryter mot konventionsregler och så, ah, det gör det säkert men andra europeiska länder bryter säkert också på olika sätt mot olika regler. Det blir böter för Sverige och sen får man ta itu med det efterhand, men det kan bli så initialt, tills nya anstalter byggts.

Ok alltså jag kan skriva mycket mer men jag pallar inte ta med allt och har säkert glömt en massa ändå.
Citera
2025-08-21, 01:18
Medlem
Citat:
1. Men redan idag så lägger man in extra madrass på golvet på många anstalter och bryter alltså både mot konventionens regler och ytbestämmelserna. Det var något reportage på nyheterna från typ Hällbyanstalten att intagna fick göra sin behov i toalettutrymme utan vägg, hur fungerar det med konventionens regler egentligen?

2. Ja en egen sovplats har man ju även om det är madrass på golvet, och som sagt, på vissa anstalter är det så fullt att vissa sover på madrass på golvet, alltså tre i samma rum. I redan små rum så det rimmar ju inte väl med konventionens regler.

3. Jo jag anser också att alla ska ha TV, men jag ser det som orimligt med att fler och fler döms till fängelsestraff även för mer "bagatellartade brott" om man nu kan kalla det så, samtidigt som dom inte byggt nya anstalter. Med andra ord kommer man ej heller kunna tillgodose det behovet eftersom när det blir 4 st i dom rummen som finns nu, för det kommer det bli. Det känns som att dom redan förberett för att kunna utöka med ytterligare en dubbelsäng i varje rum och då blir detta med mänskliga rättigheterna svårt att upprätthålla. Visst alla ska ha en TV, men det känns lite som att dom som idag ligger på madrasser, dom har inte heller nån egen TV, fattar inte riktigt hur det ska lösa sig med ytan sen heller om det blir 4 i varje rum i redan ganska små/smala rums konstruktioner. Återstår väl och se. Det här med att välja när man själv vill titta på TV, ja alltså då får det väl bli så att det kanske inte går att "titta" på vad man vill vilket verkligen är lite av ett privilegium ändå. Inte på utsidan men därinne kan det faktiskt vara det.

4. Mycket vanligt med TV spel, på Nyköping hade dom TV spel både i allmännutrymmet och sen cellkamraten hade ett eget han inte ens behövde lämna tillbaka, ett gammalt 8 bitars Sega Mega Drive. Det är vanligt med TV spel, då hade också just denna anstalt 2 till som låg i källaren, men ingen hade skrivit hemställan om det. Lite och lite saker, vissa samlar på sig saker och saker ska egentligen bort men om plitarna vid visitation skiter i saker som ej ska vara i rummet, eller dubbla uppsättningar kläder eller för mycket böcker som egentligen ska lämnas in, samt att det sprids ut på skrivbord och liknande, ja då blir det mycket grejer.

5. Regelverk och regelverk, ja vissa plitar är nitiska och rätt så strikta och hårda med sånt om dom kan och vet reglerna. Många skiter i reglerna trots att dom typ jobbat där i tio år. Hur tror du det blir under sommaren då när Kriminalvården tar in semestervikarier, ingen har koll på någonting. Max antal böcker kan vara 10 i regelverket, men det finns 20 böcker eller fler inne på rummet, ingen gör någonting, ingen säker någonting. Det behöver inte heller vara ett problem, helt plötsligt kommer en plit med en annan och tömmer hela rummet, då finns det typ inget kvar. Prylarna på rummet påverkar bostadsytan eftersom man annars inte skulle ha lika mycket nytta av hyllorna, iaf så som det ser ut på dom äldre anstalterna som inte ser ut som jävla modulhus. Där tar hyllor upp typ 1/3 av hela gången in i rummet. Det är typ en halv madrassyta. Som på Nyköping tex, dom tar inte bort åbäket heller trots att det är gammalt, nä, då ska det inventeras och köpas eller tillverkas ny dörr till det redan gamla och utgånga som inte ens går att stänga längre. Dessutom, mängden kläder man får ha är betydligt mindre än vad garderober och hyllor är anpassade för, alltså du får in sjukt mycket mer där än angivet antal enligt FARC reglementet. En skitsak egentligen men det följs inte heller speciellt bra, många har mycket mer.

6. Dubbelbeläggningen och snart trippelbeläggningen tror och anser jag är lite av en medveten strategi mot en hårdare anstaltsmiljö även om den hårdare och striktare anstaltsmiljön beror mycket på hur hårt plitarna inne på anstalten håller sig till regelverket. Alltså om det följs stenhårt så blir det strikt och hårt, men följs det inte eller töjs på så blir det lite som det blir. Alltså jag vill inte göra dig besviken så men jag tror att dom kommer trycka in typ en dubbelsäng till i redan befintliga utrymmen på vissa anstalter. Sen att det bryter mot konventionsregler och så, ah, det gör det säkert men andra europeiska länder bryter säkert också på olika sätt mot olika regler. Det blir böter för Sverige och sen får man ta itu med det efterhand, men det kan bli så initialt, tills nya anstalter byggts.

Ok alltså jag kan skriva mycket mer men jag pallar inte ta med allt och har säkert glömt en massa ändå.

1. Att man lägger in extra madrasser på golvet är inte särskilt vanligt förekommande. Jag vet att det skedde på Häktet Växjö för två år sedan och att JO kritiserade detta. Så ett sådant förfarande bryter mot många konventioner och bestämmelser. Samma sak gäller givetvis vid avsaknad av väggar vid toalettutrymmet. Saknas detta så skall det korrigeras eller i vart fall ersättas med ett provisoriskt skynke eller liknande. Men under alla omständigheter bör då de intagna erbjudas att utföra sina behov på en extern toalett utanför bostadsrummet.

2. Nej, det är knappast CPT/Europeiska tortyrkommitténs och European Prison Rules intention. Det framgår också av Kriminalvårdens föreskrifter (FARK Fängelse) att säng skall finnas i ett bostadsrum. JO har också i flertalet granskningar poängterat vikten av att celler som används för dubbelbeläggning måste vara utrustad för två intagna - och då särskilt nämnt att det inte är acceptabelt att intagna
sover på madrasser eller i tältsängar.

Gällande trippelbeläggningar så förekommer detta i princip inte, eller i vart fall inte i den omfattningen du gör gällande. Mig veterligen så är det endast på Anstalten Hinseberg som haft trippelbeläggning på permanent basis - och då har bostadsrummen varit tillräckligt stora för att rymma tre sängar. Så sent som nu i somras så uttalade sig Kriminalvårdens generaldirektör om att trippelbeläggningar skulle kunna bli aktuellt, men då främst på öppna anstalter och efter inviduella bedömningar. Läs: https://www.sverigesradio.se/artikel...ppelbelaggning

3. Jag vet ingenting i frågan om, när eller hur rum kommer att beläggas med fyra intagna. Men jag kan iallafall säga att om det skulle röra sig om bostadsrum som är så små att dom understiger CPT/Europeiska tortyrkommitténs rekommendationer eller europadomstolens praxis (samt även bryter mot brandföreskrifterna) så kommer ju detta givetvis inte att genomföras.

Skulle man dock generellt "dubbelt dubbelbelägga" rum så kan man ju tänka sig att Kriminalvården drar en gräns vid en TV för underslafarna och en TV för överslafarna och/eller att man utför kompensatoriska åtgärder för detta. Exempelvis större/fler möjligheter att se på TV utanför bostadsrummet. I takt med den tekniska utvecklingen kan man också tänka sig att de intagna får någon slags Ipad-variant där man även kan titta på TV. Gällande ditt sista stycke vill jag också klargöra att det inte bara handlar om "när man vill titta på TV" utan snarare "när man inte vill titta på TV" för att man t ex vill koppla av eller sova, vilket är en oerhört grundläggande sak - och det är ju där varsin TV (med hörlurar) kommer in i bilden.

(Forts. kommer...)
Senast redigerad av Haaaaag 2025-08-21 kl. 01:24.
Citera
2025-08-21, 01:20
Medlem
Citat:

(Forts.)

4. Jag säger ingenting om det. Det är dock en stor skillnad mellan att det finns TV-spel i ett allmänutrymme - och att en intagen har ett eget TV-spel i bostadsrummet. Detta eftersom att det sistnämnda är någonting man ansöker om själv, och som bedöms individuellt av beslutsfattare, och prövas mot ordning och säkerhet. Med andra ord så kan en intagen nekas TV-spel om det finns historik av manipulation eller missbruk av liknande innehav.

5. Visst kan det förekomma alltifrån slarv och lättja, till nitiskhet och inkonsekvens när det t ex gäller innehav. Det är såklart inte kollegialt och heller inte okej gentemot de intagna. Men utifrån gällande rätt så är det faktiskt okej, eftersom det inte finns något regelverk kring maxantal. Det enda som Fängelselagen och FARK anger är att innehav/personliga tillhörigheter inte får försvåra visitation, vålla sanitär olägenhet, äventyra ordningen eller säkerheten, eller antas motverka den behandling som han eller hon genomgår. Detta handlar ju om att det är svårt att detaljstyra innehav/personliga tillhörigheter, eftersom det kan handla om så mycket annat än antal (t ex storlek, proportionalitet, syftet med innehavet, hur det ser ut i rummet i övrigt osv). De maxantalen som finns uppställda är alltså "tumregler" och "avdelningens rutiner" - och inget officiellt regelverk. Gällande ditt sista stycke om kläder/ombyte så anger FARK att den intagne normalt inte bör förvara fler kläder, sängkläder och handdukar än vad som behövs mellan två tvättbyten.

6. Nej, Dubbelbeläggningen (och ev. snart trippelbeläggningen) är ingenting annat än resultatet av platsbrist. En platsbrist som kommit till efter att man, för snabbt, infört, för många, straffrättsliga åtgärder - i kombination med att man byggt för lite och framförallt för långsamt. Det är ju inget nytt att det är frihetsberövandet/inlåsningen som utgör själva straffet. Med andra ord skall inte straffet vara att utsättas för tortyr, omänskliga inskränkningar, bristande respekt eller att behöva trängas i sin cell. Så här finns inga "hårdare tag" att hämta!

Jag vill också klargöra att förekomsten, och framtida bruk, av trippelbeläggning är någonting du själv kapat denna diskussionen med - utan att riktigt kunna belägga detta. Jag själv har ju hänvisat till en ganska ny intervju där generaldirektören själv inte visste hur det skulle bli med detta. Så jag önskar att du sansar dig lite med det där, för vi vet ju ingenting om det än så länge. Att Kriminalvården skulle skita i alla konventionsregler, och ställa in ytterligare en våningssäng, vet vi heller ingenting om. Det låter i mina öron inte särskilt troligt eftersom att Kriminalvården redan vid dagens dubbelbeläggningar dragit en gräns vid europadomstolens praxis som anger att en cell kan dubbelbeläggas om den är minst 6 kvm stor. Man har alltså givet detta avstått från att dubbelbelägga rum som understiger denna storlek.

/Jag ser fram emot ytterligare svar/diskussion imorgon igen när vi fått vila ut :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in