Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Både utifrån humanitet och logiskt tänkande så är det tragiskt att läsa hur du tänker och ser på detta. Att du dessutom pratar om att det idag är "ganska rymligt" visar ju att du inte är insatt ö.h.t. Kriminalvården har ju sedan en tid tillbaks dubbelbelagt celler som ligger på en absolut miniminivå storleksmässigt. I övrigt kommer jag besvara ditt inlägg i punktform, så kan du/vi bemöta dom var för sig.
1. Ser man till CPT/Europeiska tortyrkommitténs rekommendationer så anger dessa att två intagna får dela rum om bostadsrummet överstiger 8 kvm (dvs minst 4 kvm var, exklusive sanitetsutrymmen) medans europadomstolens praxis anger att 6 kvm (dvs 3 kvm vardera , exklusive sanitetsutrymmen) räcker. Oavsett vilket av dessa man skulle utgå ifrån så finns praxis som fastslår att den totala rumsytan måste vara tillräckligt stor för att möjliggöra att de intagna kan flytta sig obehindrat mellan möbler, samt att varje intagen skall ha en egen sovplats. Så faller inte ditt förslag redan på storleks-kraven, så faller det på att man inte kommer kunna röra sig obehindrat eller ha en egen sovplats.
2. I övrigt finns det andra faktorer som skulle förhindra att intagna låg på golvet. Främst brandföreskrifter, men också att kriminalvårdspersonal skall kunna agera obehindrat inne i rummet (exempelvis vid våldsincident, sjukdomsfall eller utrymning).
3. Att de intagna har "varsin TV" handlar om Fängelselagens krav på utbud av massmedier och möjlighet att ta del av vad som händer i omvärlden, men också att det skall finnas möjlighet till förströelse och fritidsaktiviteter. Ser man till Kriminalvårdens föreskrifter (FARK) så anges TV-apparat som en del av grundutrustningen i bostadsrummet. Att de intagna får "varsin TV" (med hörlurar till) handlar ju om att syftet med bestämmelserna försvinner om man inte själv kan välja när man skall titta på TV och vad man skall titta på. Men också att det i vissa fall kan vara omöjligt att placera TV-apparaten på en plats där de båda intagna kan se TV:n, utifrån att dom sitter i varsin slaf.
4. Gällande TV-spel i bostadsrummet så är detta inte så vanligt som man tror. Men det skall i vart fall vara möjligt att få utifrån att man normalt sätt skall kunna få inneha "ett fåtal elektriska apparater av enklare slag" enligt FARK. Jag måste också ifrågasätta logiken i att du tycker att ett TV-spel i ett dubbelrum tar så mycket plats - när du i nästa andetag förespråkar att ha 4-5 intagna i samma rum. Jag menar bara att dom har lite sängkläder, kläder och en mugg gör ju att rummet är totalt överfyllt!?
5. Gällande böcker och övrigt innehav så brukar det finnas angivna maxantal med hänvisning till ordning och säkerhet (det får t ex inte försvåra visitation). Jag har också lite svårt att se hur böcker i en bokhylla skall kunna påverka hur många intagna man kan ha i ett bostadsrum. Hade du tänkt att någon intagen skulle bo i bokhyllan?
6. Sammanfattningsvis så tycker jag att många av dina åsikter/argument visar hur sneddrivet detta är och blivit. Man har i fullständig panik och kris fått dubbelbelägga majoriteten av Kriminalvårdens bostadsrum. Man har då uppenbarligen fått dubbelbelägga för små rum- och dessutom rum som ö.h.t inte varit byggda eller anpassade för att två personer skall bo där. Läs: Rummen är så små att man oftast inte kan ha två sängar där inne - utan måste ha våningssäng, man kan inte ens sätta upp TV-apparater på en plats där bägge intagna kan se TV:n, de intagna får inte ens plats med miniminivån på innehav/tillhörigheter som dom dessutom har rätt till. Kanske borde du fundera mer på orimligheten i att man faktiskt dubbelbelägger på detta sättet, än att stirra dig blind på petitesser som skrivbord, antal böcker och hur många madrasser man kan få in...
1. Men redan idag så lägger man in extra madrass på golvet på många anstalter och bryter alltså både mot konventionens regler och ytbestämmelserna. Det var något reportage på nyheterna från typ Hällbyanstalten att intagna fick göra sin behov i toalettutrymme utan vägg, hur fungerar det med konventionens regler egentligen?
2. Ja en egen sovplats har man ju även om det är madrass på golvet, och som sagt, på vissa anstalter är det så fullt att vissa sover på madrass på golvet, alltså tre i samma rum. I redan små rum så det rimmar ju inte väl med konventionens regler.
3. Jo jag anser också att alla ska ha TV, men jag ser det som orimligt med att fler och fler döms till fängelsestraff även för mer "bagatellartade brott" om man nu kan kalla det så, samtidigt som dom inte byggt nya anstalter. Med andra ord kommer man ej heller kunna tillgodose det behovet eftersom när det blir 4 st i dom rummen som finns nu, för det kommer det bli. Det känns som att dom redan förberett för att kunna utöka med ytterligare en dubbelsäng i varje rum och då blir detta med mänskliga rättigheterna svårt att upprätthålla. Visst alla ska ha en TV, men det känns lite som att dom som idag ligger på madrasser, dom har inte heller nån egen TV, fattar inte riktigt hur det ska lösa sig med ytan sen heller om det blir 4 i varje rum i redan ganska små/smala rums konstruktioner. Återstår väl och se. Det här med att välja när man själv vill titta på TV, ja alltså då får det väl bli så att det kanske inte går att "titta" på vad man vill vilket verkligen är lite av ett privilegium ändå. Inte på utsidan men därinne kan det faktiskt vara det.
4. Mycket vanligt med TV spel, på Nyköping hade dom TV spel både i allmännutrymmet och sen cellkamraten hade ett eget han inte ens behövde lämna tillbaka, ett gammalt 8 bitars Sega Mega Drive. Det är vanligt med TV spel, då hade också just denna anstalt 2 till som låg i källaren, men ingen hade skrivit hemställan om det. Lite och lite saker, vissa samlar på sig saker och saker ska egentligen bort men om plitarna vid visitation skiter i saker som ej ska vara i rummet, eller dubbla uppsättningar kläder eller för mycket böcker som egentligen ska lämnas in, samt att det sprids ut på skrivbord och liknande, ja då blir det mycket grejer.
5. Regelverk och regelverk, ja vissa plitar är nitiska och rätt så strikta och hårda med sånt om dom kan och vet reglerna. Många skiter i reglerna trots att dom typ jobbat där i tio år. Hur tror du det blir under sommaren då när Kriminalvården tar in semestervikarier, ingen har koll på någonting. Max antal böcker kan vara 10 i regelverket, men det finns 20 böcker eller fler inne på rummet, ingen gör någonting, ingen säker någonting. Det behöver inte heller vara ett problem, helt plötsligt kommer en plit med en annan och tömmer hela rummet, då finns det typ inget kvar. Prylarna på rummet påverkar bostadsytan eftersom man annars inte skulle ha lika mycket nytta av hyllorna, iaf så som det ser ut på dom äldre anstalterna som inte ser ut som jävla modulhus. Där tar hyllor upp typ 1/3 av hela gången in i rummet. Det är typ en halv madrassyta. Som på Nyköping tex, dom tar inte bort åbäket heller trots att det är gammalt, nä, då ska det inventeras och köpas eller tillverkas ny dörr till det redan gamla och utgånga som inte ens går att stänga längre. Dessutom, mängden kläder man får ha är betydligt mindre än vad garderober och hyllor är anpassade för, alltså du får in sjukt mycket mer där än angivet antal enligt FARC reglementet. En skitsak egentligen men det följs inte heller speciellt bra, många har mycket mer.
6. Dubbelbeläggningen och snart trippelbeläggningen tror och anser jag är lite av en medveten strategi mot en hårdare anstaltsmiljö även om den hårdare och striktare anstaltsmiljön beror mycket på hur hårt plitarna inne på anstalten håller sig till regelverket. Alltså om det följs stenhårt så blir det strikt och hårt, men följs det inte eller töjs på så blir det lite som det blir. Alltså jag vill inte göra dig besviken så men jag tror att dom kommer trycka in typ en dubbelsäng till i redan befintliga utrymmen på vissa anstalter. Sen att det bryter mot konventionsregler och så, ah, det gör det säkert men andra europeiska länder bryter säkert också på olika sätt mot olika regler. Det blir böter för Sverige och sen får man ta itu med det efterhand, men det kan bli så initialt, tills nya anstalter byggts.
Ok alltså jag kan skriva mycket mer men jag pallar inte ta med allt och har säkert glömt en massa ändå.