• 1
  • 2
2025-08-18, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
En enda TP-kabel från port 1 på fiberdosan till WAN-porten på routern. Där skulle jag börja. Ingen annan TP-kabel inkopplad i fiberdosan.

Kan du sen via 192. osv ta dig in i routerns webbinterface bör du ha information där. Du bör kunna se ifall routern får en IP-adress utåt och har tillgång till Internet.

Har du någon manual eller andra installationsinstruktioner? Kanske är det någon annan port än ettan du ska använda på fiberdosan?

Du ska inte koppla något annat till fiberdosan, utom möjligen TV-boxen men troligen inte den heller. Du får oftast bara en adress av din ISP. Den ska routern ha. Sen kopplas alla datorer till routern. Kopplar du datorer till fiberdosan kan de ta din enda utdelade adress och routern får ingen.
Tack!
Jag är inte på plats längre, men får tillgång till lägenheten imorgon igen.
Återkommer om dina svar inte avhjälpt problemet eller om support inte går att nå eller dylikt.
Citera
2025-08-18, 21:33
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Tack!
Jag är inte på plats längre, men får tillgång till lägenheten imorgon igen.
Återkommer om dina svar inte avhjälpt problemet eller om support inte går att nå eller dylikt.
Jag är här imorgon igen.
Citera
2025-08-18, 21:50
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Om fiberdosan innehåller en router behöver du stänga av DHCP på din tp-link
Citera
2025-08-18, 21:57
Medlem
Börja med att resetta routern, finns en liten knapp som du behöver hålla in i ca 5-10 sek, nätverkskablen ska vara ansluten i wan på routern,
Citera
2025-08-18, 22:03
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
"Ingen kabel ansluten".

Där är ju ett fel som behöver åtgärdas i alla fall... Lyser dioderna på portarna när du kopplar in kabeln? Annars har du ju inte länk och då fungerar det definitivt inte. Då är det bara att testa med annan kabel.
Citera
2025-08-18, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Där är ju ett fel som behöver åtgärdas i alla fall... Lyser dioderna på portarna när du kopplar in kabeln? Annars har du ju inte länk och då fungerar det definitivt inte. Då är det bara att testa med annan kabel.
Tar det med mig till imorgon också!
Har extra att testa med, tack.
Citera
2025-08-19, 06:44
Medlem
Är routern inställd på att använda både 2.5GHz och 5GHz bandet? Tänker att era mobiler eller vad ni nu testar med kanske bara stödjer t.ex. 2.5GHz medans routern är inställd på enbart 5GHz bandet.
Citera
2025-08-19, 11:34
Medlem
Fleptuts avatar
När jag fick Telia fiber följde det med en lapp där det var markerat vilken port som var för tv internet och telefoni.

Är routern från Telia?

Vad säger Telias support?
Citera
2025-08-19, 11:50
Medlem
Tack för alla svar!
För kommande kunder så kan jag tala om att det var såhär specifikt:

LAN-3 var för allt trådlöst.
Det tog kanske 10-15 minuter med en support på länk att reda ut det.

Och nej, till föregående. Det fanns ingen info om specade portar.
Citera
2025-08-19, 12:25
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Tack för alla svar!
För kommande kunder så kan jag tala om att det var såhär specifikt:

LAN-3 var för allt trådlöst.
Det tog kanske 10-15 minuter med en support på länk att reda ut det.

Och nej, till föregående. Det fanns ingen info om specade portar.
Med "LAN-3 var för allt trådlöst", menar du att du skulle koppla TP-kabeln mellan LAN-3 på fiberboxen och WAN-porten på routern?

Bara för att klargöra, ditt trådlösa nätverk har inget med internetuppkopplingen att göra. Det trådlösa nätverket, samt det trådade via routern är ditt hemmanätverk. Man kan sammankoppla sina prylar via det nätverket oavsett om man har en internetuppkoppling eller inte.

Sen kan man även via routern komma åt Internet om routern via WAN-porten är kopplad t.ex. till en fiberdosa och routern får en adress på sitt externa interface.
Senast redigerad av BackToHegel 2025-08-19 kl. 12:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in