Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-07, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Njut av övernattningen på parkbänken.

Jag gissar att många, säg en barnfamilj som precis spenderat båda föräldrars månadslön på resa till och hotell i, säg Rom, väljer alternativ (b), d.v.s. att lämna ifrån sig passen i två minuter så att personalen på hotellet kan kopiera dem. Ditt föreslagna alternativ (a), att strosa runt hemlös mitt i natten med ett par ungar i en stad i ett främmande land för att sedan försöka ta sig tillbaka till flygplatsen och boka om flyget hem kan upplevas som mindre attraktivt av många skäl.

Det är helt enkelt inte en detalj många tänker på när de bokar sina biljetter och sitter på booking.com och försöker hitta hotell. När man sedan väl står där vid incheckningsdisken är det bara att tugga i sig eller se sin semester förstörd.

Villa andra länder än Italien gör sådär då?
Har aldrig bott på hotell i Italien men bott i andra europeiska länder och där hat det aldrig skett
Citera
2025-12-07, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Har aldrig bott på hotell i Italien men bott i andra europeiska länder och där hat det aldrig skett

Varit med om det i både Grekland och Spanien.

Det värsta: På en grekisk ö insisterade personalen på att behålla passet över natten för att scanna det, sen dagen därpå till frukosten låg alla passen öppet på siddisken till receptionen så man fick ta sitt eget. Free for all!

Chockerat anmärkte jag på det till personalen och de hävdade stolt att under de 20 år hotellet varit öppet har de gjort samma sak och aldrig har ett pass blivit stulet.

Hymlade med ögonen och suckade.
Citera
2025-12-07, 09:50
Moderator
vhes avatar
Citat:

Portugal har jag råkat ut för det i; verkar vara vanligt i sydeuropa.
Citera
2025-12-07, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Portugal har jag råkat ut för det i; verkar vara vanligt i sydeuropa.

Osäker på om det ens är lagligt.
Tex bankkort får man ju inte fota av och det kan ju göra mer skada med om en kriminell kopierar ett äkta pass.
Citera
2025-12-07, 15:57
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Osäker på om det ens är lagligt.
Tex bankkort får man ju inte fota av och det kan ju göra mer skada med om en kriminell kopierar ett äkta pass.

Teoretiskt sätt så kan dom väl skapa ett nytt bank id om dom gör en bra kopia av passet?
Citera
2025-12-07, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Teoretiskt sätt så kan dom väl skapa ett nytt bank id om dom gör en bra kopia av passet?

Kräver tillgång till ett befintligt bank-ID samt då även en kopia av RFID-chippet på giltigt pass vilket är tämligen omständigt att få till. Så nej.

Enbart en foto/bildkopia som avses här kan eventuellt användas till en del identitetsstölder och bedrägerier, om den som ska verifiera är slapphänt. Detta kan vara illa nog.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in