Citat:
Ursprungligen postat av
annica, sthlm
Jag läste ganska nyligen en artikel som behandlade problem med farkosters inträde i planeters atmosfär- och då specifikt hur atomer, molekyler och partiklar tätnar ju närmare man kommer en (för människan) beboelig planets yta, vi kan väl för enkelhetens skull säga Jorden. Alltså; vi har ju läst om hur återinträdande rymdfarkoster måste isoleras något alldeles oerhört noga med keramiska plattor och allehanda legeringar för att inte hela farkosten med dess eventuella besättning skall brinna upp när den passerar genom den alltmer tätnande atmosfären vilken skapar denna katastrofala friktion. Min fråga till er kunniga som dessutom bättre begriper varför man måste hålla denna höga hastighet vid återinträdet till vår planet... är det omöjligt att 'bromsa in' farkosten och på så sätt undvika detta farliga moment. Varför så djävla hög hastighet? Jag begriper mycket väl att planetens gravitation påverkar men det finns väl rimligtvis något att likna vid bromsraketer/motorer som skulle kunna aktiveras vid inträdet... Hjälp mig nu till ett bättre förstånd..
JA visst är det närmast att betrakta som vansinne att dundra på för allt vad tyger håller när man ska landa.
Lika vansinnigt är det ju att spänna fast sig å en mer eller mindre okontrollerbar raket bara för att komma upp.
Men vi är primitiva, så är det bar.
I en framtid kommer det att se annorlunda ut, men vi gör vad vi kan med det vi har.
Vansinnigt är det,.
JAg vet inte om man tex hade kunnat använda jonmotorer för att bromsa ner raketen till mer maklig hastighet, innan landningen.
Där den tex dockar i hög fart med en jonmotor-modul i omloppsbana, som sen bara saktar ner sakta, sakta, sakta. Tills säker hastighet har nåtts, och man kan styra rätt ner till landningsplatsen.
Det hade väl tagit sin tid, för jonmotorerna är inte så effektiva än.
Men det hade ändå blivit billigare än att bromsa med raketbränsle, som är det enda andra alternativet.
Just jonmotorer är något jag har stora förhoppnignar på.
När man lyckas lösa energifrågan så hade det ju varit det enda ideala.
För mer eller mindre all framdrift.
Från att köra omkring och flyga här på Jorden, i flygande jon-skepp/bilar, till undervattensfarkoster och rymdfarkoster.