• 2
  • 3
2025-08-18, 21:08
Medlem
Att söka bekräftelse är svaghet. Något som kvinnor och barn gör då dom är svaga och veka individer härledes biologiskt, så där är det okej. När en vuxen man söker bekräftelse eller försöker imponera på omgivningen är det löjeväckande, då det är ett symptom på låg självkänsla och dåligt självförtroende.

Bekräftelse ger man enbart ansikte till ansikte i det verkliga livet. Om det är en vän, familjemedlem eller släkting så träffar man personen då och då, och då ger man bekräftelsen när man konverserar med personen. T.ex. om någon gift sig, fyllt år eller köpt en ny bil/båt eller vad det nu är.

Att följa trender är också svaghet. Då det betyder att man är ängslig och bryr sig om vad omgivningen tycker. En stark människa gör inte det, han går efter vad han själv vill ha och tycker om, inte vad andra tycker om.
Citera
2025-08-18, 21:13
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Jag har börjat fundera över hur emotionellt ”underutvecklade” många verkar ha blivit.
När jag scrollar i mina flöden: LinkedIn, Instagram, Facebook, trycker jag per automatik gilla på allt som är varmt, positivt eller fint hos andra: ett nytt jobb, en förlovning, en familjebild, en vy som betyder något för den som postat. Det kostar mig ingenting men det signalerar närvaro, generositet, välvilja.

Ändå tycks många: framförallt yngre under 40: ha utvecklat en slags rädsla för att ge öppen, varm och positiv respons. De passerar förbi andras glädjestunder med stoneface precision, som om ett tryck på like skulle urholka deras status eller avslöja att de faktiskt bryr sig.

Min spaning: vi saknar numera ett inre ideal om hur man bör vara som människa. De största proffsen jag mött i näringslivet – de med verklig tyngd och status – har nästan alltid en sak gemensamt: de utstrålar ödmjukhet, positivitet, värme. De ger.

Så varför har det blivit tabu bland yngre att vara öppet varm och medmänsklig? Har vi blivit så självupptagna att till och med ett litet klick känns som ett för stort erkännande av någon annans glädje?

Jag tänker högt;
När någon skriver ett positivt eller avslutande inlägg (exempelvis tackar för sig efter flera år på ett jobb) och människor i omgivningen ser det – men inte ger ens en like – då avslöjar det sällan avsaknad av hjärta… snarare brist på social generositet.
Det brukar bottna i tre mönster:
Självcentrering – man är så inne i sitt eget att man knappt reflekterar över andras milstolpar.
Emotionell snålhet – man känner saker men har svårt att visa uppskattning öppet.
Handlings-passivitet – man tänker “borde reagera”, men gör det inte.
Inget av detta gör personen ond – men det vittnar om att de saknar en viktig förmåga: att ge andra mikroboosts.
Relationer byggs inte av stora ord – utan av små, spontana gester.
Du verkar ju också göra det för att framstå i positiv dager. Alltså utstuderat och kalkylerat.

Jesus bygger relation. Jesus - Connecting people.
Citera
2025-08-18, 22:21
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aspiring
Att söka bekräftelse är svaghet. Något som kvinnor och barn gör då dom är svaga och veka individer härledes biologiskt, så där är det okej. När en vuxen man söker bekräftelse eller försöker imponera på omgivningen är det löjeväckande, då det är ett symptom på låg självkänsla och dåligt självförtroende.

Bekräftelse ger man enbart ansikte till ansikte i det verkliga livet. Om det är en vän, familjemedlem eller släkting så träffar man personen då och då, och då ger man bekräftelsen när man konverserar med personen. T.ex. om någon gift sig, fyllt år eller köpt en ny bil/båt eller vad det nu är.

Att följa trender är också svaghet. Då det betyder att man är ängslig och bryr sig om vad omgivningen tycker. En stark människa gör inte det, han går efter vad han själv vill ha och tycker om, inte vad andra tycker om.

Ja.
Citera
2025-08-18, 23:31
Medlem
Alla i den här tråden tycks vara av uppfattningen att människor som lägger ut saker på sociala medier enbart drivs av ett behov av bekräftelse. Det är nog snarare era egna beskymmer ni saluför. Jag kan inte för mitt liv tänka mig att VDn för mitt bolag tex som har en månadslön på 500 tusen behöver bekräftelse och därför lägger ut saker varje dag pga det och inte pga att de är en del av att vara social och bygga nätverk och vara en trevlig person i sitt umgänge. Liksen är bara sunt förnuft i mina ögon.

Jag tror alla tänker och resonerar som mig om man är stabil och har ett normalt liv med åtaganden och karriär. Då söker man inte likes i livet eller bekräftelse.

Vad jag menar är att för mig är det lika självklart att trycka like på något jag gillar som det är att visa uppskattning irl för någon jag gillar. Jag ser ingen skillnad i det sociala beteendet.

Om jag träffar en person som säger något positivt som jag gillar så bekräftar jag den personen direkt. Så gör alla normala och fungerande människor.
Citera
2025-08-18, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Ja.
Med en sån här inställning kommer ni inte längre än mammas källare i livet. Herregud hela manosfären av misslyckade män klingade tråden
Citera
2025-08-19, 22:13
Medlem
Citat:
Detta räcker för att förstå att du är en total dåre.
Du tror att likes på sociala medier är ett substitut för verklig omtanke.

Du tror att du har "goda ideal" om hur man skall vara som människa". Just det, moder Teresa var känd för att på ett taktiskt sätt "skicka likes" på sociala medier i näringslivet.

Ok, de saknar den viktiga förmågan att ge andra "microboosts"...
Är du på riktigt? Seriöst, är du en riktig människa?
Du är ju fan helt körd lol.
Är du dessutom en äldre människa som resonerar såhär??!
Dra mig baklänges.

Fast det kan ju vara så som jag tror? Du tar för givet att alla resonerar lika lömskt som dig?
Citera
2025-08-19, 22:28
Medlem
Citat:
Med en sån här inställning kommer ni inte längre än mammas källare i livet. Herregud hela manosfären av misslyckade män klingade tråden

Så du tror att det är vinnarmän som desperat söker uppmärksamhet?
Sedan klankar du på "manosfären". Vet inte så mycket om det, men vet att alla där där youtubarna predikar precis det du säger. Manosfären om några är ju attentionwhores.
Du tänker helt baklänges ju..
Citera
2025-08-19, 22:30
Medlem
Citat:
Så du tror att det är vinnarmän som desperat söker uppmärksamhet?
Sedan klankar du på "manosfären". Vet inte så mycket om det, men vet att alla där där youtubarna predikar precis det du säger. Manosfären om några är ju attentionwhores.
Du tänker helt baklänges ju..

Jag tänker på att en man med fullt av seratonin och bra karriär och bra socialt liv och bra system i huvudet i största allmänt går inte runt och är lömsk och ifrågasätter andra etc utan ser man ngt fint trycker man like utan att gråta som en bebis över att personen söker bekräftelse med inlägget.
Citera
2025-08-19, 22:31
Medlem
Citat:
Alla i den här tråden tycks vara av uppfattningen att människor som lägger ut saker på sociala medier enbart drivs av ett behov av bekräftelse.

Det är det extrema och desperata horeriet som ifrågasätts. Vissa är det ingen stopp på. De verkar leva i sociala medier som om de var superlimmade på stolen. Du kan ha en handfull personer som postar lika mycket som flera tusen andra gör tillsammans. Hela deras liv är facebook, tiktok och instagram och de styr alltid uppmärksamhet mot sig själva.
Citera
2025-08-19, 22:33
Medlem
Citat:
Jag tänker på att en man med fullt av seratonin och bra karriär och bra socialt liv och bra system i huvudet i största allmänt går inte runt och är lömsk och ifrågasätter andra etc utan ser man ngt fint trycker man like utan att gråta som en bebis över att personen söker bekräftelse med inlägget.

Läs mitt andra inlägg. Det handlar om volymer. Jag vet folk som på ett näst intill sjukligt sätt flera gånger om dagen håller på. Det är som att du skulle ha en fotbollsstadion och det är en idiot i publiken som sitter och pratar om sig själv i högtalaren. Varje dag. Året runt. År efter år. Så. nu sova. Du kan hora vidare.
Citera
2025-08-19, 22:36
Medlem
Citat:

Har man det så håller man inte på så på sociala medier. Det har man inte tid med.
Lömsk är väl den som håller på sådär. Man ljuger, vrider, humblebraggar och allmänt beter sig mongo för uppmärksamhet. STORT bekräftelsebehov.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in