Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2025-10-01, 18:24
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Å fan. Då har dom nog glömt bort mig eftersom jag har använt det i många år och möjligtvis förnyat 1 gång.

Med andra ord så är det i så fall beroende av vilken bank du har.

Ja, så var det tydligen. Swedbank och sparbankerna har 3 månader medan ex Nordea har två år.
Citera
2025-10-01, 18:45
Medlem
Ja det är konstigt att bankerna inte har samma regler för hur BankID ska kunna förnyas!

Vet ju nu när det vankades förnyelse att hade jag haft Swedbank så hade jag kunnat förnya med min andra telefon som har BankID.

Men nu är det så att jag har Länsförsäkringar. ☹️

Helt okej att man måste förnya bankid var 3:e år.
Men att fixa internationellt id kort som kostar pengar och bara varar i 5 år?

Har ju bra utländskt pass som håller 10 år i stöten. Sedan fungerar svenskt körkort till det mesta. Bankerna sitter på trumf kortet, BankID är smidigt för de som kan hantera det.

Problemet med uppdateringar på telefoner som har några år på nacken är ett minne blott, då man nu lovar flera års uppdateringar på de flesta mobiler.

Sedan är det fult av tex Samsung att släppa så många modeller av flaggskeppet att de ej orkar med att uppdatera de billigaste av dem!
Citera
2025-10-01, 18:57
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Hört talas om dator och BankID på fil?
Fungerar bara på pajetsoft Windows, å kortläsaren de skickar med har en drivrutin som är så dåligt skriven att datorn får BSOD så fort läsaren kopplas in.
Citera
2025-10-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är mycket mer omständligt dock då bankid på fil bara är giltigt i 3 månader i taget. Sedan måste man göra ett nytt.
Det går inte att logga in på min bank (Nordea) med bank-id på fil den duger endast till att logga in på myndigheter.
Citera
2025-10-01, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Fungerar bara på pajetsoft Windows, å kortläsaren de skickar med har en drivrutin som är så dåligt skriven att datorn får BSOD så fort läsaren kopplas in.

Tror du på det själv? Har använt det på ett antal datorer med olika versioner av Windows och det har fungerat alldeles utmärkt. Vad beträffar drivrutinen så är den inte sämre kodad än andra likvärdiga drivrutiner. Har under alla år aldrig råkat ut för BSOD.
Citera
2025-10-09, 18:16
Medlem
264s avatar
det är väl rätt logiskt dock. ingen brakande nyhet. om man har en android som är för gammal så byter dom ut den.
Citera
2025-10-10, 10:44
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Dom där gamla telefonerna som inte kommer kunna köra BankID har väl inte VoLTE heller, så dom blir värdelösa ändå.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in