2025-08-19, 10:39
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2025-06-05
haha, nä. Det där stämmer inte. Jag är säker på att en Iphone 6 har kapacitet att uppdateras och stödja de flesta simpla appar. Det är en över 10 år gammal produkt.

Men ändå så valde apple att sluta uppdatera den för 5 år sedan.

Vad är det för jävla säkerhet du talar om? Att hela vårt rikes säkerhet hänger på judebolagen android (google) och apple? Låter smart!

Kan inte ens logga in på banken idag utan att suga av apple eller google.

Har judebolagen inte kontrollerat ditt liv tidigare menar du? Android 9 släpptes 2018, sen hade den väl iallafall ett år eller två av säkerhetsuppdateringar beroende på fabrikat på mobilen med detta, google har ju längre på sina, så du har utan problem ett behov att uppdatera en gång per decennium om du köper dig en begagnad telefon idag med ett år på nacken. Denna telefon fungerar alltså än idag att köra bankid via.

Precis som med Windows på en dator så ökar systemkraven för varje version för att du ska få en acceptabel upplevelse vid användning, detsamma sker förstås också på en mobil och då hänger en tio år gammal iphone med tio år gammal teknik inte med i svängarna för att stödja funktionerna bankid kräver.

Sen kan man väl diskutera hur långt mobiltillverkarna pushar det här för att "tvinga" dig att köpa en ny telefon med att vägra uppdateringar till telefoner som KANSKE skulle klarat ett snäpp högre av operativet eller att det inte ska gå att byta batteriet som de medvetet sett till kommer göra din telefon obrukbar. Men det har ju inte så mycket att göra med svenska bankers Bank-ID.
Citera
2025-08-19, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
MYNDIGHETEN FÖR DIGITAL FÖRVALTNING
definierar tre tillitsnivåer: 2, 3 och 4.
BankID uppnår tillitsnivå 3.
Men BankID är inte så säkert att det uppnår den säkrare tillitsnivån 4.

Källa:
https://www.digg.se/digitala-tjanste...tygsfunktioner
Och hur skulle BankID ens uppnå nivå 4 har du tänkt?

Citat:
Tillitsnivå 4
Användaren behöver genom ett personligt besök styrka sin identitet genom en fullgod svensk legitimationshandling, både första gången och vid förnyelse vart femte år. Användaren identifieras genom en e-legitimation som skyddas i ett särskilt chip, som kan finnas på till exempel ett plastkort, en mobiltelefon eller en USB-enhet. Det finns en mycket hög tillit till identiteten.
För det första behöver man besöka banken var femte år för att få den nivån. Ingen kommer orka med det.

För det andra så behövs i praktiken ett särskilt chip i mobilen för det, vilket inte kommer hända om de nu inte får för sig att kräva att mobilen ska ha Titan M2 eller dylikt för att kunna ha BankID. Spoiler, de flesta mobiler har inte det.
Citera
2025-08-19, 11:29
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Och hur skulle BankID ens uppnå nivå 4 har du tänkt?
Det är inte jag som tänker ut hur BankID ska fungera.
Det gör Finansiell ID-Teknik BID AB.

Men du skriver/citerar ju själv hur det ska gå till:
Citat:
Tillitsnivå 4

Användaren behöver genom ett personligt besök styrka sin identitet genom en fullgod svensk legitimationshandling, både första gången och vid förnyelse vart femte år. Användaren identifieras genom en e-legitimation som skyddas i ett särskilt chip, som kan finnas på till exempel ett plastkort, en mobiltelefon eller en USB-enhet. Det finns en mycket hög tillit till identiteten.

Citat:
För det första behöver man besöka banken var femte år för att få den nivån. Ingen kommer orka med det.
Källa?

När jag var ung brukade jag besöka banken flera gånger i månaden.

Citat:
För det andra så behövs i praktiken ett särskilt chip i mobilen för det, vilket inte kommer hända om de nu inte får för sig att kräva att mobilen ska ha Titan M2 eller dylikt för att kunna ha BankID. Spoiler, de flesta mobiler har inte det.
Nej det krävs inget särskilt chip i mobilen, enligt vad du själv citerade:
Citat:
Användaren identifieras genom en e-legitimation som skyddas i ett särskilt chip, som kan finnas på till exempel ett plastkort, en mobiltelefon eller en USB-enhet.
Citera
2025-08-20, 06:44
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det är rejält gammalt, flera år sedan den slutade säkerhetsuppdateras.

Man får en spritt ny fungerande android för under en tvåtusenlapp, annars finns det massor med folk som mer eller mindre skänker bort sina billiga telefoner efter nåt år.

Grinar man över att inte kunna använda en åtta år gammal telefon kanske man inte ska ha telefonbank och bank-id öht, det finns envisa bakåtsträvare som vägrar den nya tekniken och dom överlever.
Ja, vilken tur att BankID snart slutar fungera på 8 år gamla mobiler. Google pixel har 7 års säkerhetsuppdateringar.
Citera
2025-08-20, 11:03
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2025-06-05
Nä, tidigare hade vi tv-apparater som var 20 år, diskmaskiner som var 15 år, tvättmaskiner som var 15år, kylskåp som var 20 år, nokia mobiler som var 20år, datorer som var 10år utan problem. Bilar som var 20-25 år. Allt utan problem.

Idag måste man hinna planera sitt nästa köp samtidigt som man köper en ny. 5 år är ingenting.

Sen snackar staten om miljö och hållbarhet osv, jävla skitsnack.

Sätt för i helvete krav på att en produkt ska hålla i minst 15 år vid köptillfället så ska ni få se på miljö.

Idag t.ex finns det miljoner människor inklusive mig själv med en ipad hemma som är i nyskick med bra batteritid som ej går att uppdatera för att Apple bestämt det. Vilket jävla skämt.
Nu med AI kommer AI kunna skriva om hela programvaran extremt optimalt till även gamla teknikprylar, så detta med kostnader att skriva kod till äldre kretskort/fysiska system kommer försvinna helt ur argumentet. Apple kommer nog inte vilja dock, så att folk skall köpa nytt 🫶.
Citera
2025-08-21, 18:17
Medlem
Skogswalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unhinge-Maternal
I mars 2025 så höjde BankID kravet från Android 7 till 8 och nu kommer Android 8 inte få BankID.
Man kan inte ladda ner BankID till Android 8 längre.
https://www.mobil.se/nyheter/bankid-...ndroid/1645157
Segt! Vill inte direkt kalla mig bakåtsträvare men jag har faktiskt högst avsiktligen hållit mig kvar vid Oreo trots att både 9:an och 10:an har hunnit komma officiellt OTA till min apparat. Gillar helt enkelt 8:ans gränssnitt, ta bara en sån sak som att listan "Senaste appar" visas vertikalt och inte horisontellt. Sen spelar det obestridliga faktum att 8/8.1 var de sista Android-versionerna som tillät samtalsinspelning genom tredjeparts-appar (utan rootning) in i mitt kvarhållande, då denna möjlighet är viktig för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Börja med att få tillbaka kontanter så kommer det att jämna ut sig, tror jag.
Agree, bring cash back!
Citera
2025-09-08, 12:30
Medlem
VoktorDodkas avatar
I mars 2026 höjs kraven till android 9 och ios 16. Användare med operativsystem som behöver uppdateras kommer få information denna vecka i sin bankID-app.
Citera
2025-09-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
I mars 2026 höjs kraven till android 9 och ios 16. Användare med operativsystem som behöver uppdateras kommer få information denna vecka i sin bankID-app.
iOS 16 är bara tre år gammalt. Känns seriöst.
Citera
2025-09-09, 15:11
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
iOS 16 är bara tre år gammalt. Känns seriöst.
Iphone 8 från 2017 kan ha iOS 16 vilket ändå känns ganska seriöst.
Citera
2025-09-17, 14:18
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Visst är det bra, allt som släpps nu från juli och vidare borde omfattas av detta regelverk. Ja, det satt långt inne för apple det där - emellanåt gör faktiskt EU bra grejor även om det tenderar att bli långrandigt emellanåt.

Nej långt därifrån, har till och med papper på att jag är släkt med gustav vasa (vilket ca 1/4 miljon svenskar är så det är inte särskilt unikt )

Satt långt och långt inne. Resultatet blev att Apple överhuvudtaget inte skickar med någon laddare. Dom kanske började gå åt det hållet ändå men du får typ inte med någon laddare för dom antar nuförtiden att du har en tidigare Apple produkt, så kan du då använda den laddaren.
Citera
2025-09-17, 20:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Satt långt och långt inne. Resultatet blev att Apple överhuvudtaget inte skickar med någon laddare. Dom kanske började gå åt det hållet ändå men du får typ inte med någon laddare för dom antar nuförtiden att du har en tidigare Apple produkt, så kan du då använda den laddaren.

Kabeln är tvingad att vara usb-c vilket är det viktiga, Apple (Även samsung och säkert fler) har plockat bort laddaren av "miljöskäl" dvs de vill tjäna extra pengar på sälj av laddare men sedan uppdateras laddningsstandarder ganska ofta så det är sällan man kan behålla gammal laddare oavsett tycker jag.
Citera
2025-09-21, 17:12
I mars nästa år så kommer Android 8 sluta stödja BankID.

https://www.tv4.se/artikel/6m1CRYi0c...ner-fick-panik

Citat:
Har du en gammal telefon och använder Bank-id? Snart kan det vara omöjligt.
I mars nästa år slutar appen fungera på äldre Android- och Ios-enheter.
Ändringen gäller telefoner som har system som är äldre än Android 9 och Ios 16. I mars kommer Bank-id inte längre gå att använda på de enheterna. De flesta telefonerna går oftast att uppdatera till ett nyare system men vissa har inte den möjligheten, då får man byta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in