2025-08-18, 13:07
Moderator
VitKallas avatar
Bortsett från vad lagen säger. Den är till för folk som inte kan sköta affärer snyggt.

Har uppoffringarna du gjort inneburit att du förlorat på det ekonomiskt och var detta något som ni var överens om du skulle kompenseras för på något sätt?

Om inte så tycker jag inte du kan be om något. Är han normalt funtad vill han av egen vilja hjälpa dig om det skulle behövas, men du verkar ju på inget sätt barskrapad så att förvänta sig eller kräva är lite för mycket.
Citera
2025-08-18, 13:54
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomullsvanten
Även jag har märkt av detta och blivit konfunderad av detta. Är det möjligen så att många ser giftermål (precis som vissa tror att skaffa barn ska förbättra en relation) som något slags redskap att förbättra relationen? 😄

Jag tippar på att det handlar om en insikt i att det inte finns så mycket mer spännande att uppnå i relationen. Äktenskap blir liksom det slutgiltiga målet, och när det är genomfört så finns det folk som känner typ "Jahapp, nu då? Är tanken att vi bara skall lunka på dag ut och dag in såhär i 45 år till?". Och så blir man rädd och vill söka nya möjligheter till att få fjärilar i magen.

Alternativt att man upplever att partnern (och kanske en själv också) blir för bekväm och inte gör någon ansats för att hålla relationen vid liv. Man tar varandra för givet och slutar att uppskatta varandra.
Citera
2025-08-18, 13:59
Medlem
Banditas avatar
OnT: Jag tänker att om du har laglig rätt till 50/50 men inte är intresserad av att begära hela din beskärda del av den kakan så är det väl rimligt att lyfta fram det just så. Du vet att du kan begära det, men du ser inget behov av det, och du vill inte behöva tjorva med jurister som i sin tur också skall ha sin beskärda del. Du skulle nöja dig med 500k and call it a day så får han behålla allt annat.

Och så klart betona att vill han gå den långa och rättsligt korrekta vägen så får han naturligtvis göra det också.
Citera
2025-08-18, 14:05
Medlem
Tavastehuss avatar
Låter mysko att ha ljugit om varifrån han kommer. Är det för att lura till sig ett uppehållstillstånd? Betyder det också att han kommer från ett land med hedersproblematik?
Citera
2025-08-18, 15:26
Medlem
Säg att du ska åka hem
Hitta på någon anledning
Sen ordnar du skilsmässan hemifrån
Otaliga är dom ggr som kvinnor mördas eller försvinner i främmande land
Och vad gäller pengar
Skit i dom
Din hälsa betyder mer
Citera
2025-08-18, 16:24
Avstängd
Takpapps avatar
Herregud, är han dansk???

Det finns bara två sätt, antingen göra upp i godo eller göra rättssak av det. Varför tror du internetz vet vad du vill?
Citera
2025-08-18, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Jag undrar precis som andra i tråden, har du ingen stolthet i kroppen, du funderar ju som ett gatuluder.

Är du ett gatuluder? Vafan då "jämkningssumma"?? Är du efterbliven? Du har dina pengar, han har sina.

Skilj dig, och gå vidare - med dina egna pengar.

Nu va hon ju inte intresserad av att höra vad en känslosam incel tycker.
Citera
2025-08-18, 16:38
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då är väl en förutsättning, att båda bor kvar i landet?

Huvudregeln är att du i sydeuropeiska länder endast får skilja dig om din make begått ett mycket allvarligt brott eller om ni ansökt om så kallad hemskillnad vid domstol så att ni inte behöver bo tillsammans längre. Då kan domstolen efter 3–6 års separation godkänna skilsmässan.
Eh, va?
Vilka sydeuropeiska länder menar du inte tillåter skilsmässa? Eller tillämpar ditt övriga trams?
Citera
2025-08-18, 21:06
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Eh, va?
Vilka sydeuropeiska länder menar du inte tillåter skilsmässa? Eller tillämpar ditt övriga trams?

Både Italien och Grekland kan tydligen innebära väntetid på 6-12 månader innan skilsmässan är fullbordad.
Citera
2025-08-18, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipthebeat
Hej alla, mår pyton och måste få lufta detta med andra för externa råd, tips och tankar. Mina vänner är för partiska och min familj vill jag inte prata med om detta just nu, det känns för jobbigt. Jag och min man har varit ihop i tio år, inkl. gifta i ett år. Nu vill jag skiljas. Han är inte en dålig person, har aldrig gjort mig illa, men vi har mycket problem "under ytan" i relationen tex med kommunikation, mål och syn på livet som gör att det helt enkelt inte funkar. Och helt nyligen fick jag veta/bekräftat mina misstankar om att han under hela vår relation ljugit om i vilket land han egentligen kommer ifrån. En jättekonstig situation och jag har förlåtit honom, men det har ändrat mycket för mig och definitivt bidragit till alla andra problem jag de senaste två månaderna insett att vi har och aldrig kommer kunna lösa. Och vill avsluta innan det hinner bli barn, vilket vi egentligen hade planerat.

Just nu bor vi hos hans föräldrar utomlands, så vi har ingen egen bostad ihop vilket gör det lättare, jag kan på sätt och vis bara ta mina saker och åka hem till Sverige. Vi har inte gemensam ekonomi, däremot en bil ihop som han förmodligen vill ha kvar. Jag vill inte blanda in advokater eller göra någon stor strid av detta, vill helst bara lämna på så god fot som möjligt och kunna vända nytt blad. Jag har ungefär 600k sek i egna sparpengar som borde räcka för att kunna starta på ny kula i Sthlm, tänker kontantinsats på lägenhet och en bil. Han däremot har ungefär 6M sek i sparpengar. Vore det rimligt att be om någon slags "jämkningssumma"? Trots att äktenskapet bara varat i ett år cirka har vi spenderat tio år ihop med många viktiga livsval och jag har gjort många uppoffringar för honom, och vi hade tänkt köpa hus till hösten men jag vill lämna innan det går så långt och komplicerar allt ytterligare. Vore det rimligt att föreslå att han ger mig 500k sek och han behåller bilen och andra delar i bohaget? Mer eller mindre? Något helt annat? Då kan jag ju säkerställa någorlunda lika livsstil efter skilsmässan som jag haft under äktenskapet, vilket väl brukar vara målet? Skulle han sen neka eller vägra så skit samma, jag vill fortfarande inte ha någon tvist, då kan jag ju bara lämna och klara mig någorlunda på mina egna sparpengar. Vad tror ni?

Och hur berättar man för någon på ett respektfullt och schysst sätt att man vill avsluta äktenskapet? Det känns otroligt svårt och jag mår så pyton över detta. Och hur ska jag hantera hans föräldrar??? Måste jag prata med dem också bara för att de bor under samma tak? Eller ska jag be honom låtsas som ingenting tills jag dragit? Och ska jag göra slut ena dagen och dra till flygplatsen nästa..?

Alla tankar och råd uppskattas. Jag vill genuint det bästa för alla i denna svåra situation men känner knappt någon som skilt sig och är den första bland vännerna som går igenom detta...

Tycker du ska bita i det sura äpplet, du har gjort ett val som du får stå för, han har ju knappast tvingat med dig utomlands till sina föräldrar? Och vad spelar det för roll vilket land han härstammar ifrån? Du sket väl i det från början? Det kan ju knappast vara ett argument för att göra slut! Nä packa dina väskor skriv på papper och dra be honom om halva värdet av bilen thats it! Märkliga beslut folk gör nu för tiden
Citera
2025-08-18, 23:12
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gray.Eminence
Tänkte lite på samma sak innan. Känner några stycken som har varit sambo i 10-15 år och sen bestämmer de sig för att gifta sig. Efter max 2-3 år så blev det skilsmässa! Är det äktenskapet i sig som ställer till det eller vad händer? 😅
Väldigt bra fråga 😅🤔
Citera
2025-08-19, 01:22
Medlem
NewDawnFadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipthebeat
Lagen här säger 50/50 i bodelning och ekonomiskt månadsstöd till parten som tjänar mindre. Men jag vill inte att han ska gå runt med detta över sig i framtiden, därav tankar om det är rimligare med en någon form av jämkning?
Om man gifter och skiljer sig i Sverige delar man på allt som inte är enskild egendom eller som omfattas av äktenskapsförord. Dock är det brukligt att man då ska ha varit gift i minst fem år, annars räknas beloppet av med 20 procent per år. Om exempelvis din man har nettotillgångar på tio mkr. och du har noll kr., skulle du få 20 procent av hälften, alltså en mkr. om ni varit gifta ett år.

Något månadsstöd har jag aldrig hört talas om.

Dessutom är det rimligt att få sin rättmätiga del efter en skilsmässa. Sålunda skulle du vara berättigat till fem mkr. av hans tio, ifall ni varit gifta i minst fem år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in