Citat:
Ursprungligen postat av
Fittsill
Jag undrar varför Europas politiska ledare och medier plötsligt anser att det inte längre är acceptabelt att erövra landområden genom krig.
Krig har historiskt, och görs än idag i stora delar av världen, utkämpats för att kontrollera land. Jag anser att de argument som förs, på ytan låter bra, men i verkligheten är de motsägelsefulla och kontraproduktiva.
Jag upplever att den nuvarande inställningen att man inte kan eller ska vinna på krig är verklighetsfrånvänd, inkonsekvent och naiv. Jag anser att en sådan hållning skapar mer våld, leder till utdragna krig och multiplicerar lidandet, eftersom ingen tillåts vinna eller förlora.
Enligt denna logik leder "eviga krig" till att det inte finns någon möjlighet till försoning eller frid, och folkets lidande tar aldrig slut.
Dessutom låser dessa krig upp stora resurser, vilket skapar utrymme för nya konflikter att uppstå. Här pratar vi alltså om krig för landområden och ekonomiska zoner, inte krig baserade på etnisk rensning.
Det är faktiskt gammalt. Det var romarna som började med att begränsa gränsförändringar med krig. De behövde Casus Belli för starta ett krig. De skaffade sig det när de ville ha något, men principen om Casus Belli kom till.
Vidare vid den Westfaliska freden 1648 byggde man vidare på Casus Belli iden
Staters suveränitet
Icke-inblandning - En grundidé blev att andra makter inte skulle lägga sig i en stats inre angelägenheter.
Internationell ordning - Grunden för det som ofta kallas det moderna statssystemet lades: självständiga stater, diplomatiska relationer, balanspolitik och grunden för det som ofta kallas det moderna statssystemet lades: självständiga stater, diplomatiska relationer, balanspolitik.
Vid 1648 så hade vi fastslagit principerna om Casus Belli, Staters suveränit och början av den internationella ordningen.
Efter WWII så bestämdes det regler genom FN när Casus Belli kan råda. I princip självförsvar.
Moderma krig är svåra att vinna, ur ekonomisk synvinkel. Sverige lärde sig det med Karl den XII och fattade det efter 1815. Andra länder har inte gjort det ännu. Ex WWII vem vann WWII? Inte var det sovjet unionen. Ryssland lider av det fortfarande. Frankrike och UK var i konkurs och tvingades göra sig av med sina kolonier. Vinnare var USA och till ex Sverige.
Problemet är att till ex Ryssland har inte fattat det ännu. USA gjorde det inte heller. De har börjat förstå. Det började med Obama, men även Trump och Biden förstår att det är inget bra. USA har ju mer eller mindre gjort slut på sin förmögenhet genom idiotiska krig. Sovjet unionen föll delvis på grund av Afganistan, hjälp till Vietnam och mm.