Citat:
Ursprungligen postat av
ViolinaX
Som jag har förstått det så kallas inte transmän till cellprovtagning (den där prov tas på livmodertappen för att upptäcka cancer) eller på mammografi eftersom de är registrerade som män även inom sjukvården. Detta trots att de oftast fortfarande har kvar sin slida och delar av bröstvävnaden (till skillnad från vad man kan tro så tas inte all bröstvävnad bort, för då skulle det bli som en ful grop, man behåller lite för att det ska se ut som en naturlig bröstkorg).
Kanske att läkaren som undersökte Alex inte förstått att Alex egentligen har en kvinnokropp och att hans bröst ska undersökas med tanke på det? Alex ser ju faktiskt mer manlig ut än många andra 35-åringar, jag skulle aldrig förstå att han är trans. Jag vet inte om det finns någon markering i journalen som visar att ens registrerade kön inte stämmer med kroppens kön? Det måste ju vara samma sak om någon som är trans får underlivsproblem, att då måste personen be om att bli skickad till den klinik (urologen eller kvinnokliniken) som passar dennes könsorgan, inte utifrån det registrerade könet. Det måste ju bli massor av missförstånd!
Men herregud, tror du på riktigt att det är så det har gått till? Alex har ju självklart berättat för de läkare han har träffat att han är trans. Fattar du inte det? Dessutom, om man opererar bort brösten får man ÄRR som syns vid en undersökning.