2025-08-17, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...ogljudd-kultur

Är väl inga problem med "kulturljudzoner" om de ligger någon mil ut i skogen där ingen bor, men ska det finnas såna i stadsmiljö så är väl det åt helvete.

Vad säger Flashback?
Uteställen, nattklubbar och restauranger kunde legat på bottenplan i kontorsbyggnader!
Där är det ingen som störs på kvällar och nätter!
Problemet löst!
Citera
2025-08-17, 12:28
Medlem
Jag bor i en lght och kan max dra på 40-50 dB. Går ju såklart att gå runt med hörlurar. Men ute på stan på.en rock'n roll spelning då ska volymen upp på 99.9 Db. Givetvis ska judet också vara bra. Men människor måste kunna få vara på olika ställen i en stad. Fredagskväll o lördag ska det vara ljudligt i en stad.
Citera
2025-08-17, 12:29
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Just nu så pågår iofs Stockholms kulturfestival med div. uppträdanden och konserter fram till 24 tror jag, och där de lagt den så störs väl inte många, möjligen stadsministern. Men som det verkar eftersom Trädgården nämns är att de där zonerna skulle ligga där mycket folk bor?

Det heter STATSminister.
Citera
2025-08-17, 12:53
Medlem
bithaxs avatar
Folk som bosätter sig i centrum får räkna med att det är lite högre ljud.

Miljöpartiets byråkratisering imponerar inte på mig.
De flesta städer i världen har inga ljudzoner eller klimatzoner. Men de klarar sig alldeles utmärkt.
Citera
2025-08-17, 13:18
Avstängd
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...ogljudd-kultur

Är väl inga problem med "kulturljudzoner" om de ligger någon mil ut i skogen där ingen bor, men ska det finnas såna i stadsmiljö så är väl det åt helvete.

Vad säger Flashback?

Det är faktiskt en bra idé att lägga klubbar och stora evenemang i industriområden långt utanför stan. Festivaler kan man ha dagtid, men inte nattklubbar mitt i stan. Det bor tusentals människor som måste bo där p.g.a. jobb. Och det är inte bara de som bor i city som drabbas – ljudet från klubbar som F12 Trädgården har hörts hela vägen ut till Älvsjö och Bandhagen. Det säger en hel del om ljudnivån.
Citera
2025-08-17, 13:19
Moderator
Siegfrids avatar
"Kultur" och brölig musik ska få låta men inte nödvändig trafik?
Citera
2025-08-17, 13:33
Moderator
Chantres avatar
Malmö har haft en sådan kulturljudszon i Sofielund i ett antal år. Har inte hört något negativt om det i tidningarna.
Citera
2025-08-17, 13:37
Medlem
Tycker tvärtom om inför fler inget-ljud-zoner så slipper vi alla sönderknarkade egotrippade avtrubbade oljudsproducerande idioter.
Mer natur, lugna stabila människor som fokuserar på hälsa, idrott, rekreation och återhämtning.
Citera
2025-08-17, 13:57
Medlem
Naturligtvis finns det inte en mänsklig rättighet för uteställen att föra oväsen bara för att dom ligger inne i centrum. Finns väl utvecklad praxis att det ska vara låg ljudnivå mellan 23:00 och till morgonen eftersom folk måste få sova. Folk som bor inne i stan måste också ha möjlighet att sova för att kunna jobba. Man ska absolut acceptera vissa ljud som trafikbuller och lite annat men det betyder inte att man ska acceptera disco dygnet runt. Finns till och med riktlinjer som reglerar ljud från idrottsplatser då är det inte konstigt att det kommer för uteställen.
Men det är kul att ett förslag från mp får applåder på flashback det händer inte varje dag
Citera
2025-08-17, 13:57
Medlem
På sommaren finns det väl redan sådana platser, till exempel askimsbadet och andra populära badplatser. På vintern finns det ju en del, men det är klart att det kostar ju oftast på äventyrsbad och så. Ofta stöter man ju på högljudd kultur på lågprismarknader med mera.

Om MP kunde gå med på att hägna in de högljudda kulturerna så tycker jag vi kunde ställa upp och finansiera en del trivsel mot att de höll sig där. Är det verkligen så MP tänker sig? Ska kolla upp deras partiprogram och se om de är något för mig.
Citera
2025-08-17, 14:13
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Är det inte enklare att bara ljudisolera nattklubbarna bättre? Jag har stått utanför gigantiska nattklubbar i Berlin och knappt hört nånting ut på gatan.

I gamla kåkar så kan ljudet gå genom bjälklagret. Svårt isolera lågfrekvent ljud.

Men, frågan blir nog om MP kan införa en zon retroaktivt?

I min värld är förslaget ok. En sur jävel skall inte kunna stänga en krog eller nattklubb.
Citera
2025-08-17, 14:14
Medlem
vad är det som säger att en massa oljud ska tolereras i en större eller stor stad mer än i glesbygd och småstad?

Just pga att det är en helvetes massa oväsen från trafiken så borde ju detta försöka balanseras med tystare miljö så långt det går för stadsborna. Givetvis inom rimliga gränser.

Det är inte så värst tyst och lugnt i småstäder eller "på landet" heller. En helvetes massa trafik där med, t.ex. från traktorer.

En absolut minoritet, kanske en tiondels promille av befolkningen, har möjlighet att bo på riktigt "i naturen" vilket är något annat än "på landet". Finns som sagt mycket som stör på landet också och man är inte fredad någon stans.

Så nej, man ska inte behöva stå ut med vad som helst bara för att man bor i storstad. Tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in