Jag köpte en kaffe på Espresso House igår och har haft den stående i kylskåpet sedan dess. Nu funderar jag på att använda den till bakning, men är lite osäker på hur länge kaffe egentligen håller sig i kylen innan det blir för gammalt att använda.
Är det okej att använda gårdagens kaffe i bakning, eller bör jag hälla ut det och göra nytt? Någon som har erfarenhet av detta?
Jag köpte en kaffe på Espresso House igår och har haft den stående i kylskåpet sedan dess. Nu funderar jag på att använda den till bakning, men är lite osäker på hur länge kaffe egentligen håller sig i kylen innan det blir för gammalt att använda.
Är det okej att använda gårdagens kaffe i bakning, eller bör jag hälla ut det och göra nytt? Någon som har erfarenhet av detta?
Tack på förhand! ☕🍰
Jag har bakat på gårdagens kaffe många gånger. Har aldrig varit några problem.
Brukar förvara nybryggt varmt överskottskaffe som är varmt i en ren glasburk med lock eller liten termos i kylskåpet. Håller ca 3-4 dagar sägs det men iaf klarar det sig till dagen efter för att sen återvärma det i en kastrull helst vid spisen vid låg värme på spisplattan och gärna pudra i lite extra malet kaffe i för väcka liv i smaken lite vid påvärmningen. Smaken försämras alla ggr med "dagen efter kaffe" men man behöver inte känna efter så mycket. Jag har liksom ingen kontinutet i att göra rätt mängd kaffe som jag förbrukar på en gång så då brukar jag göra så
Bättre att göra iskaffe på överblivet kaffe. Blanda det färdigbryggda kaffet med mjölk/grädde/gräddpulver och socker/sötningsmedel, skaka om och ställ in i kylen. Håller sig många dagar och är ett friskt alternativ till vanligt kaffe att ta fram närsomhelst.
Beror kanske på vad du ska göra med kaffet och hur det förvaras? Antar att ditt är i pappmugg? Brukar spara överblivet bryggkaffe för att göra iskaffe av. Smaken brukar förändras i kylen, men det håller rätt länge om det står i termos. Till bakning använder jag bara nytt kaffe, för smakens skull.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!