• 1
  • 2
2025-08-18, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xiucret
Hela mitt liv har jag haft otroliga problem med att finna motivation, ork, mening. Jag tog aldrig lärarna på allvar när de sade att jag måste göra förändringar inför gymnasium, och eventuell vidareutbildning, för att ingen kommer hålla mig i handen.
Någon gång under mina tonår började jag acceptera att jag förmodligen har grov ADHD (och ev. annat) som orsakat dessa problem, något jag innan dess inte velat tro. Jag trodde alltid att det skulle lösa sig, och att jag på något sätt magiskt också skulle börja fungera som alla andra, dvs. att jag skulle sluta vara glömsk, slarvig, och generellt odisciplinerad. Jag var helt motsatt filosofin att självdiagnostisera och använda det som ursäkt, medan man försvårar för sig själv. Sen ville jag även helt enkelt inte tro att det var något fel på mig. Nu är jag 25+, det var många år sedan jag slutade gymnasiet utan examen, och sedan den tiden har typ inget förändrats. Trots det att alla hade så höga förväntningar har jag inte åstadkommit någonting.
Jag lyckades ett tag tillbaka ta mig till psykvården och börja med Concerta, sedan Elvanse, sedan tillbaka till Concerta, men har tyvärr inte känt att det påverkat mig något särskilt. Jag har även fått rekommenderat att testa med antidepressiva, något jag aldrig tidigare funderat kring.

Ni som har testat med Concerta/Elvanse och inte känt att det gjort så mycket för er, hur har ni gått tillväga och vad har funkat för er?
Ni som har både ADHD-medicin och antidepressiva: har ni känt att ADHD-medicinen gjort mer för er i samband med att ni tagit antidepressiva? Tack.
Varför skulle du ha antidepressiva om du inte ens är deprimerad?

Har du autism? Det kan ge svårigheter att automatisera, plus att man ständigt störs av ljud osv. Man behöver total tystnad och vara utan andra människor för att kunna fokusera ordentligt på en uppgift
Citera
2025-08-18, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cronack
Varför skulle du ha antidepressiva om du inte ens är deprimerad?

Har du autism? Det kan ge svårigheter att automatisera, plus att man ständigt störs av ljud osv. Man behöver total tystnad och vara utan andra människor för att kunna fokusera ordentligt på en uppgift

Hur drog du den slutsatsen? Det var själva psykologen som föreslog antidepressiva. Nej, jag tror inte jag har autism och de har inte heller föreslagit det när jag varit på besök.
Citera
2025-08-18, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xiucret
Hur drog du den slutsatsen? Det var själva psykologen som föreslog antidepressiva. Nej, jag tror inte jag har autism och de har inte heller föreslagit det när jag varit på besök.
Har själv det. Det är svårt att sätta igång och automatisera beteenden. Är inte deprimerad eller något annat. ADHD döljer autismproblematik ganska enkelt upplever jag. Det är ingen som märker att man har det på annat sätt. Min problematik ligger främst i att sätta igång med saker. Ska börja med Elvanse igen snart
Citera
2025-08-18, 17:33
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Har själv det. Det är svårt att sätta igång och automatisera beteenden. Är inte deprimerad eller något annat. ADHD döljer autismproblematik ganska enkelt upplever jag. Det är ingen som märker att man har det på annat sätt. Min problematik ligger främst i att sätta igång med saker. Ska börja med Elvanse igen snart

Fick höra talas om Concerta av en bekant för ett tag sedan. Är inte heller deprimerad men har svårigheter med att komma igång med saker.

Vilken är bäst? Converta eller Elvanse?

Är det svårt att få utskrivet?
Citera
2025-08-18, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Fick höra talas om Concerta av en bekant för ett tag sedan. Är inte heller deprimerad men har svårigheter med att komma igång med saker.

Vilken är bäst? Converta eller Elvanse?

Är det svårt att få utskrivet?
Har du ADHD och inte högt blodtryck eller hjärtfel så: nej. Man börjar med concerta. Får du ont i huvudet av den får man elvanse
Citera
2025-08-18, 17:47
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Har du ADHD och inte högt blodtryck eller hjärtfel så: nej. Man börjar med concerta. Får du ont i huvudet av den får man elvanse

Nä, inget hjärtfel... Det andra får jag mild medicin emot.

Har autism. Adhd? Ingen aning... Tror att jag går igenom någon form av utredning nu, men jag är inte till fullo delgiven resultaten av den ännu. Om den utredningen inkluderar adhd? Ingen aning...

Såg att problematiken stämmer väldigt väl överens med vad jag upplever och det hade hjälpt personen jag pratade med mycket. Därför jag blev nyfiken på att prova...

Är det kört då?
Citera
2025-08-18, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Nä, inget hjärtfel... Det andra får jag mild medicin emot.

Har autism. Adhd? Ingen aning... Tror att jag går igenom någon form av utredning nu, men jag är inte till fullo delgiven resultaten av den ännu. Om den utredningen inkluderar adhd? Ingen aning...

Såg att problematiken stämmer väldigt väl överens med vad jag upplever och det hade hjälpt personen jag pratade med mycket. Därför jag blev nyfiken på att prova...

Är det kört då?
Har du ADHD får du läkemedel, det är den behandlingen som ges
Citera
2025-08-18, 17:57
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Har du ADHD får du läkemedel, det är den behandlingen som ges

Framförde önskemålet/frågan tidigare idag. Läkaren skulle få det. Får se vad han säger. Vore ju guld om det fungerade!

Tack för svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in