Citat:
Ursprungligen postat av
Isterbandsdoktorn
Tack för svaret.
Förr i tiden så köpte man oftast en enklare och billigare (fossil) bil för kortare resor, och en mer bekväm, rymligare (dyrare) sådan om behovet fanns inom familjen.
Idag tycks man skaffa en dyr bil (elbil) som klarar kortare resor och fortfarande en fossilare som klarar längre utan en massa krångel.
En räckvidd på ca 25 mil vintertid för elbilen tycker jag är alldeles för kort med tanke på vad bilen kostar, varför betala så mycket pengar för att utsätta sig själv för så mycket krångel?
Det finns bilar som förvärmer batteriet så du kan ladda på rimlig tid ändå. Kia har nån modell, Tesla nån, osv . Tror vw har förvärmning på sina nyare.
Sen var den räckvidden för 2022 års modell. Kias ev6 har mer ändå och har 800volts laddning. Vilket fungerar bra enl de som kör.
Mitt körmönster var mest till arbetet och inom 10-15 mils radie vilket ändå fungerade ypperligt.
Min andrabil var ju en skåp med dragkrok (ID3 fick inte ha det) som fungerade för att dra släp och ta med exempelvis cykel eller annat kul. ID4 får ändå ha dragkrok. Jag hade dock ändå inte valt id4 då jag inte var imponerad av den heller på vintertid (fick en sån som lånebil när de bytte celler på min)
Jag har inget emot diesel, men jag skulle idag aldrig ha köpt en splitterny diesel eller bensin för 5-600 tusen dels pga sinnessjuk skatt och pga en ny el VS en ny diesel så vinner faktiskt elen.
Men att tro att man sparar på att ha en elbil vs en äldre bil som nästan är betald är bara trams. Speciellt om den äldre bilen fungerar bra. (nu sparar man inte på nån bil)
För min del kommer upplägget ändå vara i framtiden att jag har en el för största del av körningen och en diesel för slit och släng och inte behöva vara rädd om ifall man skitar ner den