2025-08-18, 01:17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Vi bilägare redovisade för något år sedan att det var dyrare att köra en liten elbil än en finare Mercedes pga. Värdeminskningen (något som varenda elbilsnisse tycks glömma)

Nu var ju inte det applicerbart på det ytterlighets scenario som jag angav.
Citera
2025-08-18, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Värdeminskningen är den allra högsta kostnaden för en bruksbil i de allra flesta fall.
Det är ju egentligen bara för de som köper lite nyare bilar. Vi fattiga satar som köper bilar som är äldre än tio år, eller t o m 15 - 20, tampas ju minst lika mycket med reparationskostnader och drivmedelsförbrukning som värdeminskning.
Nu kan man ju förvisso fråga sig hur fördelningen mellan nyare och äldre bilar ser ut, men en av de där sakerna som kantrat totalt i elbils-debatten är att det bara diskuteras att värdeminskningen är så katastrofal på splitter NYA elbilar... Hur kommer värdeminskningen att se ut mellan år åtta och år tolv på en elbil? Vad blir det för inköpspris då? Och hur står sig den jämförelsen och ekonomiska kalkylen mot en lika gammal fossilbil?
Citera
2025-08-18, 07:06
Moderator
Citat:
Tack för svaret.

Förr i tiden så köpte man oftast en enklare och billigare (fossil) bil för kortare resor, och en mer bekväm, rymligare (dyrare) sådan om behovet fanns inom familjen.

Idag tycks man skaffa en dyr bil (elbil) som klarar kortare resor och fortfarande en fossilare som klarar längre utan en massa krångel.

En räckvidd på ca 25 mil vintertid för elbilen tycker jag är alldeles för kort med tanke på vad bilen kostar, varför betala så mycket pengar för att utsätta sig själv för så mycket krångel?
Alla är olika men jag har aldrig upplevt att behöva ladda som nåt krångel, visst har vi behövt stanna för att ladda 5-7 minuter nån gång trots att vi inte behövt stanna för annat, men för det mesta behöver vi ändå stanna och passar på att ladda under tiden.
Det lilla extra "jobbet" på långresor vägs väl upp med bekvämligheten i vardagen när man slipper passa in tankstopp i vardagen.
Lägger man runt 4000:- på diesel så bör man kunna spara 35-40000:- per år i bränslekostnader om man laddar hemma. Inte att förakta.
Citera
2025-08-18, 07:46
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shawshaw
Vad menar du? Det finns Teslor för under 200 000 kr titt som tätt där

Det finns Teslor för 130 tkr och upp över miljonen.
Man får väl jämföra med den model år mil man själv äger för att få en bild av värdeminskningen. Att den fortsätter vara 9000kr månad är ren lögn. Redan 3:e året ser det betydligt bättre ut.
Citera
2025-08-18, 11:00
Medlem
Citat:
Tack för svaret.

Förr i tiden så köpte man oftast en enklare och billigare (fossil) bil för kortare resor, och en mer bekväm, rymligare (dyrare) sådan om behovet fanns inom familjen.

Idag tycks man skaffa en dyr bil (elbil) som klarar kortare resor och fortfarande en fossilare som klarar längre utan en massa krångel.

En räckvidd på ca 25 mil vintertid för elbilen tycker jag är alldeles för kort med tanke på vad bilen kostar, varför betala så mycket pengar för att utsätta sig själv för så mycket krångel?

Det finns bilar som förvärmer batteriet så du kan ladda på rimlig tid ändå. Kia har nån modell, Tesla nån, osv . Tror vw har förvärmning på sina nyare.

Sen var den räckvidden för 2022 års modell. Kias ev6 har mer ändå och har 800volts laddning. Vilket fungerar bra enl de som kör.

Mitt körmönster var mest till arbetet och inom 10-15 mils radie vilket ändå fungerade ypperligt.
Min andrabil var ju en skåp med dragkrok (ID3 fick inte ha det) som fungerade för att dra släp och ta med exempelvis cykel eller annat kul. ID4 får ändå ha dragkrok. Jag hade dock ändå inte valt id4 då jag inte var imponerad av den heller på vintertid (fick en sån som lånebil när de bytte celler på min)

Jag har inget emot diesel, men jag skulle idag aldrig ha köpt en splitterny diesel eller bensin för 5-600 tusen dels pga sinnessjuk skatt och pga en ny el VS en ny diesel så vinner faktiskt elen.

Men att tro att man sparar på att ha en elbil vs en äldre bil som nästan är betald är bara trams. Speciellt om den äldre bilen fungerar bra. (nu sparar man inte på nån bil)

För min del kommer upplägget ändå vara i framtiden att jag har en el för största del av körningen och en diesel för slit och släng och inte behöva vara rädd om ifall man skitar ner den
Citera
2025-08-18, 18:27
Medlem
En annan fördel med elbil är ju att man slipper ta sig till macken 1-2 gånger i månaden ..

Dock så blir det något besök under vintertid för att tvätta bort allt jävla vägsalt..
Citera
2025-08-19, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalochglad
Kanske värt att beakta att bensin/diesel kostnaden är låg idag (kommer MP med efter valet?) och kommer att stiga. Elpriset är mer stabilt.

Är själv i elbilstankar och kommer att sälja en diesel och köpa en Mercedes EQB, begagnad med 3-5000 mil. Den står i 350-400 kkr idag.

Jämfört med min dieselbil så kommer jag med en EQB betala 360 kr i skatt, betydligt lägre servicekostnad och bränslepriser (milkostnad under 10 kr/mil). Högre kostnad för värdeminskning, men känns tryggare med el än fossil när oljepriset når Greta-nivåer
Är inte så säker på att elpriset är mer stabilt.

När det blåser är spotpriset negativt, vid kyla och elbrist kan det bli snabbt bli tiodubbelt mot årets genomsnittspris.

Oljeimport kan dubblas, men elens maxkapacitet kan inte dubblas eftersom både infrastruktur, kraftledningar och elproduktionskapacitet tar tid att dubbla.

Priset blir efterfrågan delat med tillgång.

En fördel med el är däremot att den kan produceras lokalt, åtminstone när solen skiner på sommaren, men den kostnaden ska också jämföras med diesel, som kan lagras i en stot tank inför både hela vintern och inför MP's prishöjningar. Tror nog en oljetank på några kubik är billigare än en solcellsanläggning.

Här finns oljetank på flera kubikmeter gratis eller för några tusenlappar. Klart säkrare än solceller på mörka vintern, och billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in