Citat:
Ursprungligen postat av
Rumpkorven
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kwkGvk/over-4-miljoner-somalier-drabbade-av-hunger?utm_medium=SocialEchobox&utm_source=Faceboo k&fbclid=IwQ0xDSwMNsa9jbGNrAw2xp2V4dG4DYWVtAjExAAE e-cP-7yVHilOGSoWekpaoJmntEA0_2M8H3gZtygcZwg2q00sWNyR wnoSP2kQ_aem_byH1_2t1Oo4BXuUBnBSZ7Q#Echobox=175518 9190
Här vill jag diskutera två saker utifrån artikeln.
1. Varför föder man barn fast man inte kan ta hand om dem? Tänker de så att "aja, men om några dör så överlever iallafall någon som kan ta hand om mig när jag dör?" Nästa fråga leder oss till frågeställning nummer 2.
2. Om svaret på fråga ett är "De har inga preventivmedel", då kan man undra vad biståndspengarna går till?
Det problem du pekar på är det som driver överbefolkningen på jorden, det överordnade miljöproblemet. Flera partier och rörelser vågar inte nämna att denna migration är förödande för klimatet för det kan anses rasistiskt.
Överbefolkning är inte ett yt-problem utan ett resursproblem. Flera liknande fall finns, exempelvis Afghanistan som hade 13 miljoner invånare och 34 miljoner invånare 2015. Det ledde till den massutvandring till Europa som hade förutspåtts i flera decennier. Detsamma gäller länder som exempelvis Niger, Somalia och flera länder i Mellanöstern. Krig, svält och vattenbrist i dessa länder är en konsekvens av överbefolkningen, inget annat.
Krisen uppstår genom att de producerar en för stor befolkning för att hemlandet ska kunna försörja den och då blir ofta utvandring till Europa lösningen.
- För världens natur och tillgångar är det alltid den sämsta lösningen.
- Varje region på jorden måste ta ansvar för att befolkningen inte överstiger resurserna som finns just där, att andra regioner eller länder ska ta över det ansvaret är fel, dumt kanske till och med galenskap.
- Vi ska såklart försöka hjälpa dem på plats men inte importera deras misstag någon annanstans.