Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-16, 17:00
Medlem
Vit-spades avatar
Hej!
Köpte för ca 10 år sen en digitalkamera som jag är väldigt nöjd med. Den klarar av det mesta och kan ta fina bilder, men ibland lägger den bara av helt utan anledning.

Den gemensamma nämnaren för de gånger det har hänt är att jag ska fota med blixt. Det händer inte ofta, faktiskt väldigt sällan, och många gånger går det bra att fota med blixt utan att det händer nåt. Men det är ju rätt irriterande när det händer.
De flesta gånger det har hänt är när jag har försökt fota en upplyst julgran vid juletid. Då har den lagt av, det blir svart när jag trycker på knappen som ska göra så att jag tar själva bilden, och sedan händer ingenting, knappen som man ska ta bilden med fortsätter lysa men det är helt svart i rutan. Då får jag ta ut batterierna, då när jag sätter i dem igen så kommer det upp en ruta där det står att batteriet är tomt fast jag kanske bytte till helt nya batterier för 10 minuter sen. Sedan om jag fotar utan blixt går det hur bra som helst.

Eftersom många av dessa incidenter har ägt rum på det sätt jag beskriver trodde jag att de tar "för mycket ljus" eller något i en upplyst julgran för att jag skulle kunna fota med blixt. Men idag skulle jag fota mitt förråd på vinden (ska hyra ut lägenheten därav detta) och där var det kolmörkt, samma sak, kameran lade av fast jag nyss satt i batterier. När jag sen fotade utan blixt gick det hur bra som helst.

Någon som vet vad som är fel och vad man kan göra åt det?

Kameran är en Pentax X-5 16 megapixels om det är till någon hjälp.

Tack på förhand!
Citera
2025-08-16, 17:22
Det låter som att kameran får problem med strömmen när blixten aktiveras. Det kan förklara både att den stänger av sig och att den tror batteriet är tomt.

Har du provat att:
- Byta batteri
- Rengöra batterikontakterna
- Uppdatera firmware
- Fabriksåterställning
Citera
2025-08-16, 17:28
Medlem
VoktorDodkas avatar
Väntar du till blixten är färdigladdad innan du trycker på avtryckaren? Om du försöker ta bilden innan blixten är fullt laddad kan kameran tveka och börjar den bli lite till åren kanske den tar en tupplur.
Citera
2025-08-16, 17:58
Medlem
Kanske är batteriet som är dåligt.
Du ska använda blixten så ansträngs batteriet så mycket att det blir helt dött en kort sekund så kameran stängs av.
Citera
2025-08-16, 19:57
Medlem
BOMB-CPs avatar
Låter som en dålig konding, byt ut den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in