Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-16, 16:13
Medlem
Hej,

Har precis köpt delar och skruvat ihop min första gamingdator.

Här är mina specs:

AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB
PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper
ASUS TUF Gaming B650-E WIFI
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast Svart AMD EXPO/XMP 3.0
Kingston NV3 M.2 NVMe Gen 4 2TB
Cooler Master Hyper 212 Black Edition
Corsair RM850e (2025) ATX 3.1

Jag har aldrig haft AMD tidigare eller Radeon.
Det medföljer ett AMD gränssnitt som kallas AMD Software: Adrenalin Edition™ Application och det motsvarar Geforce Experience antar jag. Men det finns också en funktion som automatiskt klockar grafikkortet - värt och testa?

Jag märker t.ex att när jag spelar Battlefield 6 betan att jag har lite sådär FPS faktiskt på high/ultra men det låter inte som att datorn jobbar så mkt? Jag vill ha 300 fps, är det möjligt att kräma ur den här? Det har jag på t.ex CSGO 2

Min fråga är vad jag ska göra för att maximera min dator för FPS i så bra grafik som möjligt?
Citera
2025-08-16, 16:20
Medlem
Det enda du ska behöva göra med en sådan dator är att se till att amd expo är aktiverat i bios sen tuta och köra.
Citera
2025-08-16, 16:22
Tror mycket hänger på spelutvecklarna att faktiskt optimera spelet istället för att slänga ut det halvdant och hoppas folk ska klara sig. BF6 är fortfarande nytt, så ja, det är inte konstigt att du inte får 300 FPS.

Om du inte redan gjort det: ladda ner AMD Adrenalin Edition och börja pilla. Det är inte magi, men åtminstone ett sätt att försöka få datorn att göra det den faktiskt borde.
Citera
2025-08-16, 16:34
Medlem
Kalaskula544s avatar
Undervolta så får du bättre prestanda och en svalare dator.

CPU ska du använda PBO, Googla.

GPU så ska du helst endast använda AMD's egna inbyggda överklockningsprogram, det har allt man behöver och slipper 3e parts program som MSI AB m.fl.

Finns guider på Youtube. Denna YT-kanalen finner jag bäst ämnat för AMD-hårdvara: https://www.youtube.com/@AncientGameplays

och vad din dator klarar av är unikt till din dator, vissa klarar mer andra mindre.. min 5800X3D kan ha -30 på pbo alla kärnor, andra kan inte ens ha -10.

Mitt 7900XT kan ha -50Mv(1100Mv stock) @3075MHZ på GPU och @2750mhz på (880.0GB/s) vRAM. Vattenblock.

Testa med en sak i taget för att enklare lokalisera instabilitet.

Välkommen till röda sidan :3.
Senast redigerad av Kalaskula544 2025-08-16 kl. 16:43.
Citera
2025-08-16, 18:18
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag vill ha 300 fps, är det möjligt att kräma ur den här? Det har jag på t.ex CSGO 2

Att trimma för 300 fps är förstås som vilket mål som helst (roligt att uppnå), men om du faktiskt har nytta av det är sen en annan femma.

Dels är det frågan om vad din monitor klarar av att visa. Mäts vanligtvis i Hz (dvs. hertz = hur många uppdateringar av hela skärmen den klarar av per sekund), och också om det finns monitorer som ligger på 240 Hz och t.o.m. 360 Hz så ligger de flesta "normal prissnivå" gaming-monitorerna på sisådär 144 eller 165 Hz. Så också om du producerar 300 fps så ser du bara omkring hälften av de framesen på skärmen, resten försvinner.

Dels är det fråga om mänsklig reaktionstid, som ligger på 250-300 millisekunder för en direkt reaktion på synlig input. Dvs. en "instinktiv reaktion" utan dess mera processering (en "twitch"). Det är alltså 0,25 - 0,3 sekunder, så med en fps på 300 i sekunden så hinner det flimra förbi omkring 100 frames mellan att du ser nåt tills du "twitchat" en reaktion. Om du behöver tänka eller bedöma nånting och inte bara reagera blir responstiden förstås betydligt längre.

...
Citera
2025-08-16, 22:02
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Min fråga är vad jag ska göra för att maximera min dator för FPS i så bra grafik som möjligt?

Köp ännu bättre grejer!
Citera
2025-09-01, 01:52
Medlem
avcs avatar
Ovanstående eller klocka skiten ur skräpet. Klocka tills temps når 90°c i idle, resten styr du med fläktpådrag.
Citera
2025-09-03, 21:35
Medlem
OriginalSwedess avatar
Jag antar att du kör i 4k och för att nå upp i 300fps, kör på AMD FidelityFX™ Super Resolution 2 samt sätt allt på low/medium, kör på den inbyggda skärm crosshair. Om du har flera skärmar, sätt på skärmsläckare på dom som inte används.
Citera
2025-09-04, 09:27
Medlem
Kalaskula544s avatar
Din AMD processor ska klara av 700FPS i CS2.

Intels värsta i9'a är som min äldre 5800X3d, ~500FPS.

https://www.reddit.com/r/cs2/comments/1gkzyri/the_best_cpus_for_cs2_the_new_amd_ryzen_7_9800x3d/

9070XT ska klara biffen utan problem.

''High Frame Rates:
The RX 9070 XT achieved over 500 FPS in Counter-Strike 2, demonstrating strong performance in the title.''

BF6 är ju helt nytt, så invänta tills det släpper beta-stadiet.
Citera
2025-12-07, 15:43
Medlem
Se om du kan optimera inställningarna för RAM minnena.. Med EXPO/XMP så är bara de primära timingsen som är iställda.. Resten går på AUTO från moderkortet..

kör en ram bechmark i AIDA 64 å se vad latensen hamnar på... Sen letar du runt på overclock.net alt overclockers.co.uk och "Actually hardware overclocking" på youtube för om någon har samma ram kit och får bättre latens.. Skillnaden mellan 9ns och 7ns är stort..

Så sätter du dig in i hur man ställer in de olika värdena och reglerna kring vad varje inställning är för de går inte ställa hur som helst.. Detta tar mycket tid så du vet

Borde fixa biffen från 400 till nära 500fps...
Senast redigerad av kanzaki 2025-12-07 kl. 15:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in