Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-16, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Jag gissar på Montenegro eller Nordmakedonien med Moldavien eller Albanien som bubblare i sammanhanget.

Bosnien och Kosovo har för många inrikespolitiska problem för att komma ifråga. Serbien hade kanske gått men då får de nog byta ledning först. EU tycker nog att den nuvarande är för auktoritär.

Turkiet har velat gå med sen 1987 så det lär väl inte hända nu heller.

Knappast Ukraina så länge det pågår krig i landet.

Georgien hade kanske kunnat vara en kandidat men med den ryskinspirerade så kallade agentlagen har de nog diskvalificerat sig själva för överskådlig tid.

Vad tror ni?
Hade varit intressantare om frågat hur länge EU kolossen kommer existera innan europa fått nog.
Citera
2025-08-16, 23:40
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror att flera länder kommer bli medlemmar i EU närmaste 10-15 åren. Självklart hoppas jag att länder som befinner sig geografiskt i Europa får vara med. Sedan har vi då Ukraina, Turkiet och Georgien.

Eftersom det börjar bli lite tydligt att vi lämnar Europa (Turkiet och Georgien tillhör inte europa geografiskt sett) så anar nog fler att även Kanada är intresserade.

Sedan har vi givetvis England och Norge.

Men ärligt för att EU ska bli lockande att bli medlem i, så finns det även interna problem inom EU som behöver lösas.

Man ställer mycket krav på blivande EU-medlemmar, men man får inte glömma att även EU har problem som måste lösas för att det ska bli en stabil grund att bygga på.

Ett av de stora problemen är givetvis massinvandringen. Det är inte hållbart att Afrika och mellanöstern löser sina överskottsproblem genom att de utvandrar till Europa. Vi går mot en framtid där behovet av mänsklig arbetskraft kommer att minska rejält.

Varje enskilt land i hela världen måste ta ansvar för sin befolkning.

Givetvis även i framtiden behövs arbetskraftsinvandring, men även där till största delen handlar det mer om att man arbetar i ett antal år i ett land och återvänder sedan till sitt hemland. Den permanenta invandringen bör för ett land av Sveriges storlek inte uppgå till mer än 10.000 - 15.000 personer varav de allra flesta då kommer från närliggande grannländer.

Sedan kan man nog räkna med att en stor del av arbetskraftsinvandring sker mellan länder med hög kompetens snarare än mellan länder med hög kompetens och ingen kompetens alls. Således det är mer naturligt att det kommer indiska IT-tekniker eller kineser till Sverige än att det kommer somaliska städare. 90% av all städning i framtiden kommer vi att automatisera och vi behöver inte längre några slavfolk.

Jag ser att EU kommer att expandera lite mer, men sedan ser jag nog hellre att speciellt länderna mellan Europa och Kina etablerar egna handelsunioner och balanserar upp världen. Vi behöver inte en värld som domineras av bara 2-3 giganter, vi behöver en värld där många länder samarbetar med varandra och att alla länder tar ansvar för sina folk och bygger upp stabila arbetsmarknader och en stabil grund för människor att bo och leva.

Tyvärr så har de flesta länder varit i högsta grad oansvariga i den frågan.

En del av Turkiet ligger i Europa. Georgien är det lite sisådär med. Det ligger precis på gränsen och anses enligt vissa definitioner ligga i Europa. Detsamma kan inte sägas om Kanada.
Citera
2025-08-16, 23:50
Medlem
Hellesylts avatar
Tyrkiet blir aldrig medlem av EU. Jag hoppas att Storbritannien återvänder någon gång. Det är en viktig del av Europa.
Citera
2025-08-16, 23:52
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Island sen är det stängt

EU hade nog mer än gärna sett hela Europa som medlemmar.
Citera
2025-08-16, 23:53
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Putin är snart död, ingen bryr sig vad han tycker.

Han är bara 72. Kan mycket väl leva i 20-25 år till.
Citera
2025-08-16, 23:53
Inget av dom där länderna kvalar in så som det ser ut nu. Dom är för korrumperade och flyttar över för mycket pengar till sig själva i makten, så det kommer dröja.
Citera
2025-08-17, 02:32
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Tveksamt då merparten albanier i dag är muslimer.

Albanien är ett sekulärt land utan officiell statsreligion och religionsfriheten är garanterad i konstitutionen
Religionen märks inte i det dagliga livet i Albanien.

Gamle diktatorn Hoxhas regim förbjöd alla religioner, förstörde alla religiösa byggnader och avrättade religiösa företrädare som präster. Till och med skägg var förbjudet. Hoxhas regim föll 1991 efter 47 års styre. Därför finns det nästan inga långvariga religiösa traditioner hos befolkningen.
Islam märks verkligen i samhället inte trots att 57% är muslimer på pappret.

Albaniens valuta Lek är knuten till Euron. Det går i princip att betala nästan överallt med såväl Euro som Lek. Alla nummerplåtar på bilarna har redan försetts med EU ringen men tomt i mitten av ringen.
Hus, vägar, trafikljus, vägskyltar mm byggs efter EU-standard. Den vanligaste bilmodellen i storstäderna är Mercedes. I huvudstaden Tirana byggs supermoderna nybyggen och kontorsbyggnader. Många multinationella företag bygger stora komplex, många stora banker har öppnat filialer.
Väldigt många talar och förstår engelska, framförallt de yngre.

Albanien ligger verkligen i startgroparna till EU-medlemskap.
Senast redigerad av coli 2025-08-17 kl. 02:36.
Citera
2025-08-17, 03:38
Medlem
När Ryssland faller samman så kommer iallafall delar av det som är kvar att springa till EU, precis som alla andra X-Soviet stater.
Citera
2025-08-17, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Sant, det hade jag missat.

Är lugnt, tror den nyheten knappast spridits runt speciellt mycket i den svensk debatten.
Citera
2025-08-17, 13:41
Medlem
Jag gissar Island, Norge eller Schweiz. Återinträde av UK eller Kanada som bubblare.
Citera
2025-08-18, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror att flera länder kommer bli medlemmar i EU närmaste 10-15 åren. Självklart hoppas jag att länder som befinner sig geografiskt i Europa får vara med. Sedan har vi då Ukraina, Turkiet och Georgien.
När det gäller Georgien vet jag inte precis, men däremot kan jag mycket om det 20 gånger större Turkiet.
Turkarna började redan på 1990-talet snacka om närmande till EU och ett eventuellt medlemskap.
Men de senaste 25 åren har ingenting hänt mellan EU och Turkiet, och därför har turkarna ändrat sig.
För 2 år sedan förklarade Erdogan att Turkiet inte längre är intresserat av medlemskap i EU.
Istället önskar Turkiet bli medlem i den kinesisk-rysk dominerade organisationen BRICS.
Turkiet har idag ett mycket omfattande samarbete med BRICS-länder, och deltar i massor av olika BRICS-projekt.
Turkiet har redan gjort en formell ansökan om medlemskap i BRICS, men turkarnas medlemskap i NATO hindrar att turkarna blir en formell medlem, med rösträtt och sånt.
Kan tillägga att Turkiet är det enda NATO-land som inte har några sanktioner mot Ryssland.
Istället har turkarna gottat sig åt milliontals med ryska turister!
Senast redigerad av Ljungbybon 2025-08-18 kl. 03:45.
Citera
2025-08-18, 12:39
Medlem
oarligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Island och Norge är mycket rikare än EU-länderna och stannar därför utanför.

Ryssland är rikare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in