Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-16, 15:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evert-Sandin
Låter tyvärr som att det en Tandem i olyckan om 2 hoppare kolliderat men 3 personer inblandade!

Kan det vara så att den tredje personen är en extern fotograf som filmar tandemhoppet? Det står på hemsidan, som länkas nedan, att man kan lägga till en sådan till hoppet.
Citera
2025-08-16, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dogwizard
Det är högre sannolikhet att dö i en bilolycka än i ett fallskärmshopp.
Kan det bero på att det kör fler bilar än det görs fallskärmshopp? Och att bilar går åt båda håll?
Citera
2025-08-16, 15:43
Medlem
Amazon-mannens avatar
Varför håller de inte fakking avstånd i trafiken där uppe ??!!
Citera
2025-08-16, 15:45
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Det stämmer inte överhuvudtaget.
Det är en rejäl vanföreställning.
Citera
2025-08-16, 15:49
Medlem
Citat:

Det tror jag behöver viss förklaring.
Det går ungefär 100.000 hopp per dödsolycka med fallskärm medan det går nästan 10.000.000 bilresor per dödsolycka med bil…
Citera
2025-08-16, 15:51
Citat:
Ursprungligen postat av Barntorped
Kan det bero på att det kör fler bilar än det görs fallskärmshopp? Och att bilar går åt båda håll?

Statistiskt sett har du rätt (i den mån statistik går att använda, då det är oklart om man ska räkna per körtillfälle, per körd kilometer, per körd timme eller något annat tillvägagångssätt), men när du hoppar fallskärm är det (oftast) du som ansvarar för att utrustningen fungerar och att du och andra deltagare hoppar kalkylerat. Sker detta så är risken mindre än att vistas i vanlig trafik där risken att jag blir offer för någon annans misstag är högre.

Jag borde nog ha formulerat mig lite annorlunda, det köper jag.
Citera
2025-08-16, 15:55
Medlem
Borde vara stendöda?
Citera
2025-08-16, 15:58
Medlem
JustTrollings avatar
Verkar som att två har krockat innan man ens vecklat ut skärmen. Kanske hoppar dom för nära varandra utan att hålla avstånd.

SVT:
– De har kolliderat under frifallet, alltså det fall som sker i hög hastighet i ungefär en minut i början av hoppet innan fallskärmen vecklat ut sig. De höll på att träna inför en tävling...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...nfor-stromstad

TV4:
– Det har skett en frifallskollision på 4000 meter...
– Under ett hopp faller man fritt i en minut innan man fäller ut sin fallskärm. Det är då olyckan har inträffat...
– Det handlar om hastigheter på 200 kilometer i timmen...
https://www.tv4.se/artikel/5yl8wT8kF...derat-i-luften

Expressen:
Enligt polisen är det tre personer som varit inblandade i fallskärmsolyckan, en av dem ska dock vara oskadd. Exakt hur skadade de övriga två är vill inte polisen kommentera.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...a-i-stromstad/
Citera
2025-08-16, 16:05
Medlem
Angeliqas avatar
Om polisen inte vill kommentera skadeläget kan båda vara döda.
Citera
2025-08-16, 16:11
Medlem
Aftonbladet skriver att "Brottsrubriceringen är under sekretess".

Låter ju jättekonstigt?

Expressen skriver istället att "Polisen har inlett en förundersökning, men vill inte säga om vad."

Måste väl bara vara väldigt konstigt formulerat av AB.
Kanske har man hos polisen initialt inte bestämt sig för den exakta rubriceringen. Eller så är rubriceringen vållande till annans död, men eftersom man inte har gått ut med dödsbesked offentligt än, så kan man inte ge ut den rubriceringen.

Citatet nedan från Expressen får det ju inte att låta särskilt hoppfullt:
"Skadeläget för de två personerna som varit inblandade i olyckan är okänt, men enligt Anna Oscarson är något av det värsta hon varit med om.

– En så här allvarlig olycka har jag nog aldrig varit med om under de 20 år som jag har hoppat.

– Det är fruktansvärt, jättetragiskt. Det är väldigt, väldigt tråkigt och man tänker på närmast anhöriga. Hela klubben hamnar i chock och sorg, så det är väldigt tufft."
Citera
2025-08-16, 16:16
Medlem
Citat:

Har du källa på det? Gissar att någon har varit väldigt "kreativ" med att presentera eller tolka mätdata och statistik. Men jag kan såklart ha fel. Mest nyfiken.
Citera
2025-08-16, 16:20
Medlem
Norrbagg79s avatar
TCAS failure.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in