2025-08-16, 11:11
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Kvinnor som arbetar heltid i stressiga yrken känner sig otillräckliga när de gäller tid och ork att ta hand om sina barn. Samtidigt sägs det att unga män upplever en psykisk ohälsa som aldrig förut då deras traditionella, naturliga roll som ”providers” inte längre är lika självklar. Detta har, bland andra anledningar, lett till en utökad debatt kring huruvida vi som individer och grupp mått bra av återgå till mer traditionella könsroller.

Vad säger ni på Flashback? Vad ser ni för för- och nackdelar med dagens samhällsordning respektive 50-talets? Var kvinnor verkligen så förtrycka i hemmet som många påstår? Och var inte män förtryckta på andra sätt?
Citera
2025-08-16, 11:15
Medlem
Hur skulle det gå till? Det är ytterst få familjer som klarar sig på en lön.
Citera
2025-08-16, 11:18
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hur skulle det gå till? Det är ytterst få familjer som klarar sig på en lön.

Det har jag inget utförligt svar på än. Tanken är framför allt att diskutera huruvida vi hade mått bättre av en mer traditionell samhällsordning.
Citera
2025-08-16, 11:20
Medlem
Klas-Vegass avatar
Vi skall sluta med social ingenjörskonst. att lägga enorma ekonomiska resurser på att tex få fram kvinnliga ingenjörer.

Vi skall sluta ta pengar ifrån män och överföra till kvinnorna för att kunna låtsas att skillnaderna mellan könen är små.

Sociala ingenjörer har haft fel om allt sedan 50-talet (då de började komma fram). De har fortfaranmde fel om allt.

Sedan skall alla få göra vad de vill. Men om vi återför krav på poliser, militärer, brandmän, universitetslektorer så skulle kvinnorna sluta att söka sig dit.

Vi behöver inte styra samhället alls. Det räcker med att ta bort alla subventioner vi öser över kvinnor och vi skulle få mer traditionella könsroller.

Vi hade nyss en tråd om 40 kommunalanställda chefer som helt saknade anställda under sig. Dessa 40 kvinnor lever naturligtvis i en fantasi om sin egen storhet då de är "chefer" (över luft) och avlönas som en chef.

Hur vi skulle uppnå det hela är mycket enkelt. Nämligen på samma sätt som man gjorde fram till 70-talet.
Hur kan man diskutera något man inte kan något om eller något man inte förstår.

DÅ HADE VI SAMBESKATTNING!!!!!!!

Vi hade härom dagen en tråd om att man betalar 70% i skatt. Skulle man bara betala 30% skulle man kunna ha en hel lön till.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2025-08-16 kl. 11:24.
Citera
2025-08-16, 11:25
Medlem
SkattefriZons avatar
Ja kvinnor mår bättre av att vara mammor och ta hand om hemmet. Fler barn behöver födas.

Vi måste sänka skatten enormt mycket för att det ska gå att leva på en lön som förr i tiden.

Det fixar vi så här.
Återvandring av en miljon invandrare.
Avveckla ca 200 myndigheter.
Gå ut ur NATO och EU.
Citera
2025-08-16, 11:28
Medlem
Av någon anledning tänker jag mig att de flesta som svarar ja på denna fråga är män. Få kvinnor vill be sin partner om veckopeng och vara helt beroende av att denne inte lämnar henne för sin försörjning.
Citera
2025-08-16, 11:31
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyItsJimmy
Kvinnor som arbetar heltid i stressiga yrken känner sig otillräckliga när de gäller tid och ork att ta hand om sina barn. Samtidigt sägs det att unga män upplever en psykisk ohälsa som aldrig förut då deras traditionella, naturliga roll som ”providers” inte längre är lika självklar. Detta har, bland andra anledningar, lett till en utökad debatt kring huruvida vi som individer och grupp mått bra av återgå till mer traditionella könsroller.

Vad säger ni på Flashback? Vad ser ni för för- och nackdelar med dagens samhällsordning respektive 50-talets? Var kvinnor verkligen så förtrycka i hemmet som många påstår? Och var inte män förtryckta på andra sätt?

Nej tack!! Om jag inte jobbar får jag inte den intellektuella stimuleringen jag behöver. Jag kan inte laga mat jag spyr upp den när jag försöker äta den så äckligt blir det. Städa nej fyfan jag jobbar ju för att tjäna pengar till att ta in städhjälp.

Tanken av att vara hemmafru kan vara chill vid en första tanke ”skönt att inte behöva jobba” men verkligheten är ju att du får ett till barn att ta hand om, ett vuxet dessutom. Du blir morsa till din karl. Och det är inte sexigt. Avsugningarna lär ju försvinna direkt.
Citera
2025-08-16, 11:33
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Av någon anledning tänker jag mig att de flesta som svarar ja på denna fråga är män. Få kvinnor vill be sin partner om veckopeng och vara helt beroende av att denne inte lämnar henne för sin försörjning.

Var beredd att helt hålla med dig här först, men konstigt nog har jag sett en trend på TikTok att unga kvinnor börjar leva så igen för att de själva vill de och så försöker de romantisera det.

Håller helt med dig om att vem fan vill vara beroende av sin partner.
Citera
2025-08-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Var beredd att helt hålla med dig här först, men konstigt nog har jag sett en trend på TikTok att unga kvinnor börjar leva så igen för att de själva vill de och så försöker de romantisera det.

Håller helt med dig om att vem fan vill vara beroende av sin partner.
Tror det är just för att de är unga de tycker så. Hade man frågat samma kvinnor tio år senare tror jag man fått andra svar.
Citera
2025-08-16, 11:41
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Nej tack!! Om jag inte jobbar får jag inte den intellektuella stimuleringen jag behöver. Jag kan inte laga mat jag spyr upp den när jag försöker äta den så äckligt blir det. Städa nej fyfan jag jobbar ju för att tjäna pengar till att ta in städhjälp.

Tanken av att vara hemmafru kan vara chill vid en första tanke ”skönt att inte behöva jobba” men verkligheten är ju att du får ett till barn att ta hand om, ett vuxet dessutom. Du blir morsa till din karl. Och det är inte sexigt. Avsugningarna lär ju försvinna direkt.

Den tanken kan jag helt förstå. Själv tycker jag om att jobba just för den intellektuella stimulansen och sociala aspekten men då har jag inte heller några barn än. Skulle dock ett mer traditionellt liv nödvändigtvis utesluta att man som kvinna inte fick tillräcklig intellektuell stimulans? Jag tänker att man t.ex. fortfarande kan engagera sig i olika samhällsfrågor, läsa många böcker och liknande.
Citera
2025-08-16, 11:52
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyItsJimmy
Den tanken kan jag helt förstå. Själv tycker jag om att jobba just för den intellektuella stimulansen och sociala aspekten men då har jag inte heller några barn än. Skulle dock ett mer traditionellt liv nödvändigtvis utesluta att man som kvinna inte fick tillräcklig intellektuell stimulans? Jag tänker att man t.ex. fortfarande kan engagera sig i olika samhällsfrågor, läsa många böcker och liknande.

Ja om du är en introvert absolut. Blir du tillräckligt tillfredsställd av att engagera dig i olika samhällsfrågor, läsa många böcker och liknande.
När du får barn kommer barnet/barnen att vara ditt ansvar enligt den traditionella könsrollen så träffa vänner eller andra människor kommer du aldrig kunna göra utan att barnet är med dig. Och är det verkligen kvalitetstid att ha med barnet som skriker och klagar och behöver bli tillfredsställd medans du träffar vänner? Tror inte vännerna finner det så roligt, om de inte har med sina barn själva då förstås.
Citera
2025-08-16, 11:53
Medlem
HBTKuks avatar
Har traditionella könsroller bara med arbetstider att göra?

Jag vet inte hur TS lever, antar som en kvinna, men det behöver inte betyda att alla andra bytt könsidentitet med sitt fruntimmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in