2025-08-16, 16:31
Medlem
För att det inte finns en bil som är bäst inom varje kategori. Det finns snarlika bilar med olika utseende och egenskaper. Den bästa kombin för dig är inte den bästa kombin för mig, helt enkelt. Sedan har du pris, tillgänglighet och utbud som begränsar också. Om en särskild modell blir eftertraktad så kommer priset på den att öka. Ett självreglerande system helt enkelt.
Citera
2025-08-16, 16:36
Medlem
Ja folk är idioter och köper skitbilar just eftersom dom är idioter. Folk har noll koll och köper typ bil enbart på utseeende😡
Citera
2025-08-16, 16:49
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Vill man åka billigast är väl Toyota bilen för det, en ny Volvo är ju ett dyrt bilägande.

Jag skulle aldrig investera i en ny Volvo, det finns så många bättre alternativ för en mindre peng.

Volvo tror dom är Ferrari eller något, men i verkligheten är dom inte bättre än en Dacia..
Citera
2025-08-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Jag skulle aldrig investera i en ny Volvo, det finns så många bättre alternativ för en mindre peng.

Volvo tror dom är Ferrari eller något, men i verkligheten är dom inte bättre än en Dacia..
Man investerar bara i ssmlarbilar inte svennebilar.
Citera
2025-08-16, 17:02
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag tvekar om det...

LAndcruiser var den bästa bilen alla kategorier i 40 år (har nu gått ner sig). Jag bara häpnar över hur många landrover som stockholmsturisterna kör omkring i när landcruiser är bättre helt enkelt.

Yaris är bäst i klassen. Så är det bara.

Golf var bäst i sin klass i många år.

Sedan har jag inte funderat närmare över saken. Men skulle antagligen kunna hitta några några som totalt dominerar sin klass även idag (utöver yaris).

Trams. Jämför Land Rover Discovery 3 med motsvarande Land Cruiser på den tiden det begav sig. Discon hängde på Toyotan i terrängen men knullade Toyotan på vägen. L-R:en var byggd enligt mono coq och Toyotan på ram. En skillnad av guds nåde. Etc.
Citera
2025-08-16, 17:02
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Man investerar bara i ssmlarbilar inte svennebilar.

Jag tycker om man lägger en halv mille på en modern bil ses som en investering.
Citera
2025-08-16, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Jag tycker om man lägger en halv mille på en modern bil ses som en investering.
Investering menas med nått som stiger i värde, inte nån svennebil.
Citera
2025-08-16, 17:08
Medlem
Citat:
Investering menas med nått som stiger i värde, inte nån svennebil.
Njae allt är en investering
Bilen som en billig familjeförsäkring eller adrenalinberoende
Citera
2025-08-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Varför finns det så många bilmärken med i princip likadana bilar?

Ta t.ex. Volvo V90, en modern kombi med säkerhet, komfort och utrymme. Men det finns snarlika alternativ som Mercedes E-Klass Kombi, BMW 5-serie Touring och Audi A6 Avant, alla i samma premiumklass med liknande pris och specar. Varför kör inte alla bara på en av dem? Känns märkligt att man inte bara enas om vilken som är objektivt bäst och kör den.

Ett annat exempel är hatchback-bilen Volkswagen Golf. Praktisk, pålitlig, med bra körkänsla och teknik. Men varför väljer folk då snarlika alternativ som Ford Focus, Toyota Corolla Hatchback eller Mazda 3, alla i samma klass med liknande pris, utrymme och prestanda. Känns som sagt märkligt att det finns en marknad för snarlika bilar när det borde gå att säga vilken som är bäst.

Sen har vi skitbilar som exempelvis Fiat, Renault och Dacia. Varför köper folk ens sådana när det finns objektivt bättre alternativ? Känns alltid märkligt att se en Fiat-bil i Sverige. Vem blev lurad till att köpa den skiten? tänker man ju.

Vad tror ni? Varför är det så svårt för folk att välja den bästa bilen inom varje kategori? Blir de lurade av sliskiga bilförsäljare?

Hade folk varit lite smartare, så hade vi haft färre bilmärken, mindre konkurrens, och allt hade blivit enklare och billigare. Men istället fortsätter folk köpa dåliga bilar och fragmentera marknaden.

Kan köpa en del ändå.
Att folk köper Dacia istället för Audi haltar rätt mkt iof.
Är du pensionär och vill ha en bil att frakta källsortering med, så är en ny Dacia nog bra mkt vettigare.
Men om man nu har en 1.5 mille på kontot och vill köpa en frän elbil.
Varför i helvete köper man då nån shady kinesisk jävla skitbil, Honqqi eller vad dom nu heter, istället för tex en Audi.
Citera
2025-08-16, 17:31
Medlem
Adelsdams avatar
Alla kanske inte har råd med den "bästa" bilen?
Citera
2025-08-16, 18:08
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Ja eller Trabant kanske? Eftersom man fick vänta 10 år på en så måste de varit riktigt bra!

Haha, dagens bästa inlägg

Väntetiden på en Porsche är inget emot en Trabant, därför måste Trabant vara bäst.
Citera
2025-08-16, 18:16
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3

Varför ska jag köpa en pissig Dacia, Fiat, Renault eller Peugeot av sympati/altruistiska skäl för att det är bra för marknaden med fler bilmärken? För mig är det ju bättre att köpa t.ex. en japansk bil, t.ex. Toyota. Jag får en bättre bil för pengarna. Av egoistiska skäl är det ju bäst för mig att köpa den bästa bilen inom kategorin jag behöver en bil inom.

Men av någon konstig anledning så när det gäller bilar, så vill folk inte ha den bästa bilen. Man vill inte ha bil-motsvarigheten till Android eller iOS, utan folk köper t.ex. Dacia, Fiat, Renault och Peugeot som är bil-världens motsvarighet till Doro och Windows Phone. Så samma person som rationellt köper iOS istället för Doro, kan sen bete sig helt irrationellt och köpa en Fiat istället för Toyota.

Grejen är den att en Toyota brukar vara mycket dyrare att köpa än en motsvarande Dacia, eller vissa franska bilar.

Sedan finns det riktiga skitbilar som är i premium klassen, tex när första generationen av Volvo XC90 kom så låg den i täten över bilar med mest anmärkningar på i bilprovningens statistik, till och med en Alfa Romeo framstod som ”bra”.

VAG-gruppen har ju vissa motorer och växellådor som vart totalt skit och enormt problemfyllda, så det är nog bra att det finns alla möjliga bilmärken och modeller, så får konsumenten ta sitt ansvar och läsa på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in