Citat:
Ursprungligen postat av
Run3
Varför ska jag köpa en pissig Dacia, Fiat, Renault eller Peugeot av sympati/altruistiska skäl för att det är bra för marknaden med fler bilmärken? För mig är det ju bättre att köpa t.ex. en japansk bil, t.ex. Toyota. Jag får en bättre bil för pengarna. Av egoistiska skäl är det ju bäst för mig att köpa den bästa bilen inom kategorin jag behöver en bil inom.
Men av någon konstig anledning så när det gäller bilar, så vill folk inte ha den bästa bilen. Man vill inte ha bil-motsvarigheten till Android eller iOS, utan folk köper t.ex. Dacia, Fiat, Renault och Peugeot som är bil-världens motsvarighet till Doro och Windows Phone. Så samma person som rationellt köper iOS istället för Doro, kan sen bete sig helt irrationellt och köpa en Fiat istället för Toyota.
Grejen är den att en Toyota brukar vara mycket dyrare att köpa än en motsvarande Dacia, eller vissa franska bilar.
Sedan finns det riktiga skitbilar som är i premium klassen, tex när första generationen av Volvo XC90 kom så låg den i täten över bilar med mest anmärkningar på i bilprovningens statistik, till och med en Alfa Romeo framstod som ”bra”.
VAG-gruppen har ju vissa motorer och växellådor som vart totalt skit och enormt problemfyllda, så det är nog bra att det finns alla möjliga bilmärken och modeller, så får konsumenten ta sitt ansvar och läsa på.