2025-08-16, 10:37
Medlem
Allvarligt talet, vad finns det för livskvalitet kvar med renoveringsobjekt, familjeliv och arbete? Beskriv gärna hur ni får ihop det omöjliga pusslet. Varje semester blir att åka fram och tillbaka till en byggmarknad och kanske en svindyr charterresa. Man blöder pengar. Eller spenderar man föräldraledigheten till bygget? Fuskar med jobbet, säger att man arbetar hemifrån men blåser arbetsgivaren på att stå och tapetsera istället. Eller tar in firmor och blir blåst med feta faktoror. Sen blir det separation efter ett par år.
Citera
2025-08-16, 10:59
Medlem
Tänk på att alla pengar går till huset, du kommer få jobba på jobbet även när du är sjuk, bodde själv i hus 18 år med sambo, inte en sjukdag från jobbet, wow fick 1000 kr över nån månad de tog sambon å köpte tapet för. Hade råd med en utlandsresa på 18 år, så tänk på att alla pengar går till huset. Vi jobba fulltid båda två!!
Citera
2025-08-16, 11:06
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihantala
Här är vi lika.

Jag och frugan tillbringar arbetsveckan med att lösa problem i jobbet.

KMA-koordinator och VVS-Konsult.

Övrig tid vill vi bara "Vara".
Vi har inga kids.
Så en relativt nyproddad HR har vi lätt råd med, och foka på annat.

Och jag tror vi sover bättre.

Men alla är olika, och det är nyttigt.
Ja det är ett arbete det med, att renovera, fixa och ändra saker hela tiden och inte direkt avkoppling. Annars hade människor inte haft det som just arbete.

Sedan så kan skapandet i sig vara väldigt motiverande men jag tror inte på att arbeta dygnet runt utan återhämtning.

Själv hade jag jättegärna köpt en bostad men med tummen mitt i handen så vill jag inte sova bredvid hatthyllan i 3 år. (Har inte ekonomi för något som inte är påtagligt billigt vilket då hade inneburit renoveringsbehov).

Ett hem ska man leva i. Inte stressas av.
Citera
2025-08-16, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag har inte tid med någon hobby eftersom min frus projekt effektivt sätter stopp för det. Jag försöker få tid att läsa en bok ibland men det går nästan inte - då skulle jag behöva läsa på nätterna när jag behöver sova. Dessutom har vi 3 barn.

Jag hoppas att jag och mitt förhållande överlever detta och att min fru tröttnar på att hålla på med huset. Men jag är rädd att det aldrig kommer sluta. Nu har hon dessutom börjat hemnetknarka för att hitta ett större hus. Det har vi egentligen inte råd med så det får i så fall bli ett renoveringsobjekt. Och så börjar vi om.

Det jag ag menar med att du måste ju sätta ner foten och förklara att ni är två i förhållandet, och att hon får lugna sig lite, eller göra sina projekt själv medan du läser en bok.
Citera
2025-08-16, 11:25
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Man får se det som en investering för framtiden, som regel ökar värdet på huset efter renovering. Skulle det senare visa sig att ni tröttnar och vill flytta så gör ni förhoppningsvis vinst på försäljningen!
Ovanstående är en utmärkt anledning till varför vi bor i en enorm bubbla just nu. Nej, ett hus är inte ett finansiellt instrument. Lägg undan pengarna och vänta på explosionen.
Citera
2025-08-16, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Ja det är ett arbete det med, att renovera, fixa och ändra saker hela tiden och inte direkt avkoppling. Annars hade människor inte haft det som just arbete.

Sedan så kan skapandet i sig vara väldigt motiverande men jag tror inte på att arbeta dygnet runt utan återhämtning.

Själv hade jag jättegärna köpt en bostad men med tummen mitt i handen så vill jag inte sova bredvid hatthyllan i 3 år. (Har inte ekonomi för något som inte är påtagligt billigt vilket då hade inneburit renoveringsbehov).

Ett hem ska man leva i. Inte stressas av.

Det diskuteras lite olika i tråden uppfattar jag. Ett renoveringsobjekt är mycket riktigt ett heltdsprojekt i åratal, medans ett hus i bra skick med normalt underhåll är något helt annat.

Begreppet renovera används också om allt ifrån tapetsera om ett rum till att byta ut ett murket tak.

På de flesta går det mer i omgångar, att man gör om ett rum, fokuserar på det nån månad tills det är klart, sen nästa år gör man något annat. Vissa år är det större projekt som tex måla om, bygga en ny altan osv, men att man inte har tid och pengar över till annat är rent skitsnack,

För egen del så kan jag tycka det är rätt avkopplande med praktiskt arbete. Sitta på en byggställning med lite bra musik eller en pod i lurarna, en 3,5'a bredvid målarhinken och så måla på ett nytt lager färg, och sen lite grillat på kvällen när man är klar, det är in riktigt bra sommardag för mig.

Jag funderar mer på det omvända, vad gör folk som bor i lägenhet med sin fritid?
Citera
2025-08-16, 11:39
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Renoverade de för att göra vinst, eller för att de själva ville forma huset som de ville ha det? Eller var det nödvändiga dyra underhåll? Sånt kan man ju drabbas av och de bibehåller ju bara värdet i princip.

Att sköta om sitt hus är ju bortkastade timmar för vissa, och en meningsfull fritidssysselsättning för andra.

Dock bör man ju fundera till på innan man köper hus om man är beredd att lägga ner tiden

För sig själva, som de flesta.

Sen tycker jag inte man gör det för sig själv riktigt. En stor del är för att det är så man gör. Man ska hålla en fin yta för att det finns ett socialt tryck över det.

Det brukar gå över när man blir äldre och inte bryr sig vad andra tycker.
Citera
2025-08-16, 11:44
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Ovanstående är en utmärkt anledning till varför vi bor i en enorm bubbla just nu. Nej, ett hus är inte ett finansiellt instrument. Lägg undan pengarna och vänta på explosionen.

Det var så jag gjorde för ett gäng år sen, slog till när det var köparnas marknad. Ränteläget är hyfsat bra idag så man kan komma ner i boendekostnad om man hyr dyrt.
Citera
2025-08-16, 12:05
Medlem
wetnears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Man får se det som en investering för framtiden, som regel ökar värdet på huset efter renovering. Skulle det senare visa sig att ni tröttnar och vill flytta så gör ni förhoppningsvis vinst på försäljningen!

Jag bor i en BRF i ett läge som stiger i pris med jämna mellanrum, ändå har jag svårt att se det som en investering.
Den kostar tusentals kronor om året i avgifter , räntor, renovering och underhåll.

Jämfört med en aktie som stiger i värde när jag äger den samt årligen återbetalar mig pengar, om runt 15år har jag fått tillbaka köpesumman.
Det är min definition på investering.
Citera
2025-08-16, 12:19
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wetnear
Jag bor i en BRF i ett läge som stiger i pris med jämna mellanrum, ändå har jag svårt att se det som en investering.
Den kostar tusentals kronor om året i avgifter , räntor, renovering och underhåll.

Jämfört med en aktie som stiger i värde när jag äger den samt årligen återbetalar mig pengar, om runt 15år har jag fått tillbaka köpesumman.
Det är min definition på investering.

Så kan man också göra! Jag visste inte säkert hur räntor och prisutveckling skulle bli när jag köpte kåken, men med facit i hand så har det gått bra. Säljer jag idag så går jag härifrån med 1,5-2 miljoner i "fickan"! Vad som händer i framtiden vet man inte, men är helt skuldfri om 5-6 år.
Citera
2025-08-16, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sioso
Hej allihopa!

Jag och min bättre hälft funderar på att köpa hus. Vi bor i en mellanstor kommun där renoveringsobjekt ligger runt 3–3,5 miljoner. Med 15 % insats, lagfart och pantbrev räknar jag med att vi behöver runt 700 000 kr bara för att kunna flytta in – och det är okej.

Det jag har svårt att köpa är idén om att sedan behöva renovera år ut och år in. I min värld känns det som att man då lever för huset istället för i huset. Här i vår omgivning verkar det dock vara det normala – många köper halvrisiga hus och lägger sedan ytterligare kanske en miljon (som vi inte ens har) på renovering, samtidigt som man måste spara hårt i många år.

Är det jag som är konstig som inte vill ägna hela livet åt att spara och renovera? Varför är det så många som ändå gör det? Är det värt det i slutändan eller är det bara en dyr livsstil som folk har accepterat?

Kanske räddar dom äktenskapet på det sättet
Citera
2025-08-16, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
För sig själva, som de flesta.

Sen tycker jag inte man gör det för sig själv riktigt. En stor del är för att det är så man gör. Man ska hålla en fin yta för att det finns ett socialt tryck över det.

Det brukar gå över när man blir äldre och inte bryr sig vad andra tycker.

Jag tror nog de flesta hellre har ett fint hus än ett ruckel. Att tex måla om huset har ju främst en skyddande effekt av fasaden, byta pannor och takpapp innan det blir fuktskador osv.

Vad är det man gör "för att det är så man gör"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in