Har precis börjat på den, reagerar över sjukt mycket referenser till filmer, musiker, kändisar, böcker, kriminalfall med mera. De inslagen börjar bli mest komiska.
Förvånad över att han kunde nämna insekten cikada, utan att också ta upp 3301.
Nu har jag läst ut den här boken och nja, någon stor litteratur är det definitivt inte. Det hjälper nog att veta vem Ganman är, vad han pysslar med till vardags, för att få en vettig kontext till boken. Jag vill foga till protokollet att jag håller med honom i det mesta av hans texter/analyser och tycker att han är en vass skribent. Han är som bäst när han låter det bli personligt i sina krönikor, när den där undertryckta vreden glimtar till. Men det är ett annat uttryckssätt, jag vet det.
Nu är ju inte detta Jens första roman. Han publicerade en ganska underhållande bok för tjugo år sedan: Blod & Död. Den handlar om en realitysåpa med mördare. Man kunde redan där märka att han har skrivandets gåva; det är ett väldigt driv i prosan om man säger så. Vilket även gäller för Folkets hjälte. Men det känns som om Ganman egentligen bara velat ha en ursäkt att framföra (berättigad) samhällskritik, och så har han låtit det andra vara sekundärt. Visst, det ska vara satir, men skriver man kriminallitteratur får man väl ändå vara lite mer trovärdig i detaljerna? Tror knappast polisarbete går till på det sättet som beskrivs i boken (och då har jag extremt liten koll på sådant; jag läser vanligtvis inte heller deckare), inte heller att "journalister" skulle ha så pass enkla svängdörrar in i polisutredningar. Kanske har jag missat någon känga mot den världen här, jag vet inte.
Sedan är huvudkaraktären (den maskerade hämnaren, Folkets Hjälte) inte ett dugg trovärdig. När man på slutet sedan får reda på vem det är
en adopterad halvblattetjej i tjugoårsåldern
blir det snarast löjeväckande i ljuset av all den infodumpning/exposition som tidigare ägt rum. Det blir brutalt tydligt att det inte är hen som talar, utan Jensa.
Ändå tycker jag överlag man kan läsa den. Det är ett jävla driv i den; det var länge sedan jag tog mig igenom nästan 500 sidor så snabbt. Och det är kul när man känner igen alla pappskallar till karaktärer som bygger på verkliga personer (eller som direkt namnges). Särskilt mot slutet blir det roligt. Patrik och Sara från Dumpen är med och jagar peddos, och en viss Stoffe från vänsterpublikationen OSV (kan ni gissa vem och vilken tidning som åsyftas? ) blir brutalt nedtacklad av en av journalistkaraktärerna när han ska möta upp en morsa för lite barnknull. Vet man vem den här personen är i verkligheten och vilken relation han har till författaren blir det ju minst sagt en djupare dimension i läsningen.
Har läst en av hans tidigare, "De som kommer för att ta dig". Tyckte den hade ett väldigt bra driv. Den har några år på nacken och där fick jag nästan motsatt intryck av hur du beskriver hans senaste, där kändes det som att han skrivit en habil thriller och sen slängde in lite samhällskritik i några stycken i sista stund som inte hade så mycket med resten av handlingen att göra.
Haha jag tror jag vet precis vem Ganman åsyftar med Stoffe på tidningen OSV. Men finns det någonstans man kan få veta mer om detta? Jag har bara hört Ganman droppa diverse kryptiska antydningar och ledtrådar, under flera års tid. Vad vet Ganman egentligen, kan man undra.
Intressant om kollar storytel, de verkar ha stoppat möjligheten att betygsätta boken. 150 röster, det hade den för två månader sen också. Samtidigt är det nya skrivna omdömen om boken som strömmar in.
Haha jag tror jag vet precis vem Ganman åsyftar med Stoffe på tidningen OSV. Men finns det någonstans man kan få veta mer om detta? Jag har bara hört Ganman droppa diverse kryptiska antydningar och ledtrådar, under flera års tid. Vad vet Ganman egentligen, kan man undra.
I samband med att Dumpen haffade en potentiell gädda var det lite snack om det på X. "Gäddan" ifråga visade sig vara någon sorts journalist som jobbade på SVT/SR eller vad det var. Han påstod att han hade velat haffa Dumpen och så att säga ställa dem till svars. I samband med det påstod han att kände CRJ från ETC, och på den vägen var det. CRJ har länge varit anti-Dumpen, vilket misstänkliggjorts av diverse löst folk på högerkanten. Ganman har väl länge haft ett horn i sidan till snubben och tyckte att det var läge att låta honom göra ett gästspel i boken.
Köpte den i e-bokformat så fort den kom ut, men den blev liggande tills ljudversionen också fanns att köpa. Sedan läste jag den parallellt med att jag lyssnade på den. Boken är välskriven, underhållande och innehåller en skarp men rättvis samhällskritik.
Avslutningen är däremot en besvikelse. Den är märkbart svagare än boken i övrigt och ger intrycket av att Ganman hade bråttom när den skrevs. Min hypotes är att han kan ha behövt skriva om slutet, kanske för att den ursprungliga versionen uppfattades som för provokativ för den svenska bokmarknaden. En gärningsman av ABB-typen skulle vara perfekt. Jag skulle gärna se att han någon gång skriver en alternativ avslutning, så att boken kan fungera som ett sammanhållet dokument över Sverige i vår tid.
En annan minuspoäng gäller inläsningen. Jens Ganman är ofta lysande i poddar, men som inläsare låter han inte lika självklar. Rösten är något ljus och tempot lite för högt, även om detta till viss del går att justera med hjälp av en bättre ljudboksapp.
Jag har precis avslutat den här boken och jag tycker ärligt talat att den är råskarp. 5/5.
Men!
Det finns en liten jäkla detalj i boken som jag inte förstår och som jag inte kan släppa.
På s. 169, första sidan av kapitel 27, står det så här:
"Torget var elektriskt.
Alla var där, verkligen alla. Vanligt folk och kändisar /.../ Måns Selmerlöw, Molly Sandén...
Plus representater för alla sju riksdagspartier."
Vadå "sju riksdagspartier"?? Det finns åtta partier i riksdagen. Visserligen utspelar sig boken i en påstått påhittad verklighet, men vad är meningen med det här?
Jag väntade på att detta skulle få någon förklaring någonstans, men det felaktiga antalet riksdagspartier återkommer inte i boken.
Är detta någon sorts klurig tankegåta som Ganman smugit in, som jag är för dum för att begripa? Eller har Jens Ganman klantat till det? Han är ju någorlunda politikintresserad, och borde rimligen ha koll på att det finns åtta partier i Sveriges riksdag.