2025-08-15, 14:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Du vet om att när man länkar inlägg på det sättet så kommer man inte alltid automatiskt till exakt det inlägg du menar va? Det är därför jag ber dig citera. Ingen här har lust att sitta och behöva leta i nummer i en url bara för att du inte klarar av att citera.

Jo du kommer till det inlägg automatiskt och du ser ju vilket ID-nummer det är på posten i länken. Bägge posterna handlar om att Israel arresterar terrorister utan omedelbara rättegångar. Och trots att jag berättat många gånger exakt vad det handlar om kan du inte ens med en enkel abstraktion förklara hur det ska gå till att motargumentera det.
Citera
2025-08-15, 14:41
Moderator
Maviels avatar
Det verkar mer som om det är specifika raderingar hos TS som hen invänder emot. Då är detta ett ämne för Klagomål, föreslår att TS följer processen och börjar med ett PM till berörd moderator. Denna låses.

(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator

/Moderator
Citera
Maviels avatar

Moderatormeddelande

Postat av Maviel 2025-08-17, 09:23
Moderator
Tråden öppnas för diskussion. Det är det mer övergripande problemet med OT regler som avhandlas i denna tråden. Enskillda raderingar hanteras med klagomålsrutinen.

(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator

/Moderator
2025-08-17, 18:54
Medlem
Problemet är att du inte följer reglerna. Om någon startar en tråd om ett visst ämne så vill denne diskutera det ämnet och inte något annat. Du fattar inte det och därför får du varenda jävla tråd du deltar i att gå off-topic. Ditt beteende förstör för alla andra. Någon vill diskutera färgen blått, du skriver "men varför inte gult?", om någon vill diskutera grönt kommer du dragandes med lila. Allt blir en meningslös grå geggamoja.

Jag ska ta några exempel:

Citat:
Men området har inte förvärvats genom våld eller hot om våld, Västbanken gavs till Israel i ett juridiskt bindande beslut av en organisation som till skillnad från FN faktiskt hade juridisk mandat att ge området till Israel.

Vad har detta med ämnet "Israel godkänner plan för ockupation av Gaza stad – En miljon palestinier ska drivas ut" att göra? Västbanken är inte Gaza. Moderatorn har tom gått ut med en varning om att man ska hålla sig till ämnet.

Man har som skribent valet att antingen legitimera trådsabotaget genom att bemöta dina korkade inbillningar om att Västbanken skulle "getts till Israel" eller att hoppas på att någon moderator rensar bort skiten. Gaza har ditt inlägg inte med att göra.

Citat:
Bad du lika mycket för några år sen när muslimerna var där och härjade?

Ämnet är "Judiska kolonisatörer attackerar kristna invånarna i Taibeh (2025-07-10)" Vad har din fråga med judisk terrorism mot kristna invånare i Taybeh att göra?

Citat:
Du menar att du tycker palestinierna ska bli israeler? Det går rakt emot Osloavtalen och P.A. motsätter sig det skarpt. Ett av provisionerna i Osloavtalen är att Israel INTE FÅR ge palestinierna på Västbanken några rättigheter som de inte har i "Palestina".

Ämnet är: "Tidningen Haaretz: Order till IDF-soldater att skjuta på matväntande palestinier (2025-06-27)" men du kommer dragandes med lögner om Osloprocessen (från 1994). Återigen har ditt inlägg inte ett skit med ämnet att göra.

Citat:
Nej, Gud kan tillåta saker som är fel upp till en viss punkt innan Gud gör något åt saken. Precis som moderatorerna på Flashback tillåter dina skitposter upp till en viss punkt utan att ingripa.

Ämnet är: "Sveriges erkännande av Palestina en bidragande orsak till Hamas attack på Israel?"

Så fortsätter det i tråd efter tråd.
Citera
2025-08-17, 22:23
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
D.v.s det verkar som att Flashback tycker det är OK att systematiskt skapa trådar som inte går att motargumentera utan att vara OT.

Det är en klassisk forumproblematik, som kräver lite engagemang och eftertanke av moderator.

Flashback är ju fullt av tokiga rättshaverister som går på olika doser av neuroleptika, och de gör precis vad som helst för att förnedra människor som inte delar deras åsikter.

Ett exempel på det du beskriver, är att man startar trådar av typen "Negrer är äckliga. I den här tråden diskuterar vi vad som är äckligt med negrer". Och om du svarar typ "Jag tycker inte att negrer är äckliga", så blir du anmäld för att posta OT.

Det är en manipulativ strategi, som går ut på att etablera en premiss som given, och ifrågasättande av premissen som ett regelbrott. Det är något som politiska extremister på både höger- och vänsterkanten ägnar sig åt, och har ägnat sig åt i hundra år. Man etablerar marxism-leninismen eller rasdoktrinen som given, och allt ifrågasättande av den som spam och gaslighting. Det är så man jobbar, och det måste man vara medveten om när man moderera en diskussion på internet.
Om premissen för en diskussion är till sin natur manipulativ, så kan man inte vara autist när man tittar på vad som är OT och inte. Om man är det, så är man själv förbannat lättmanipulerad, vilket är dåligt för yttrandefriheten.
Citera
2025-08-17, 22:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är en klassisk forumproblematik, som kräver lite engagemang och eftertanke av moderator.

Flashback är ju fullt av tokiga rättshaverister som går på olika doser av neuroleptika, och de gör precis vad som helst för att förnedra människor som inte delar deras åsikter.

Ett exempel på det du beskriver, är att man startar trådar av typen "Negrer är äckliga. I den här tråden diskuterar vi vad som är äckligt med negrer". Och om du svarar typ "Jag tycker inte att negrer är äckliga", så blir du anmäld för att posta OT.

Det är en manipulativ strategi, som går ut på att etablera en premiss som given, och ifrågasättande av premissen som ett regelbrott. Det är något som politiska extremister på både höger- och vänsterkanten ägnar sig åt, och har ägnat sig åt i hundra år. Man etablerar marxism-leninismen eller rasdoktrinen som given, och allt ifrågasättande av den som spam och gaslighting. Det är så man jobbar, och det måste man vara medveten om när man moderera en diskussion på internet.
Om premissen för en diskussion är till sin natur manipulativ, så kan man inte vara autist när man tittar på vad som är OT och inte. Om man är det, så är man själv förbannat lättmanipulerad, vilket är dåligt för yttrandefriheten.

Modereras det verkligen så?

Jag skulle aldrig bedöma liknande som utanför ämnet för att det ifrågasätter premissen för trådstarten. Det måste givetvis vara tillåtet att argumentera emot.
Citera
2025-08-17, 22:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Vad har detta med ämnet "Israel godkänner plan för ockupation av Gaza stad – En miljon palestinier ska drivas ut" att göra? Västbanken är inte Gaza. Moderatorn har tom gått ut med en varning om att man ska hålla sig till ämnet.

Återigen, nu försöker du kapa den här tråden med ett specifikt inlägg JAG inte startade. Jag diskuterar en specifik typ av inlägg som går ut på att man inte ska kunna svara på inlägget utan att bryta mot topic.

Du kan ha dina åsikter för dig själv, jag delar inte dina åsikter. Bemöt argumentet istälet.
Citera
2025-08-17, 22:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Jag skulle aldrig bedöma liknande som utanför ämnet för att det ifrågasätter premissen för trådstarten. Det måste givetvis vara tillåtet att argumentera emot.

Jag tror det är olika i olika subforum. Jag har märkt att det finns vissa subforum som jag inte kan posta i för jag får varningar direkt.
Citera
2025-08-17, 22:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Problemet är att du inte följer reglerna. Om någon startar en tråd om ett visst ämne så vill denne diskutera det ämnet och inte något annat. Du fattar inte det och därför får du varenda jävla tråd du deltar i att gå off-topic. Ditt beteende förstör för alla andra. Någon vill diskutera färgen blått, du skriver "men varför inte gult?", om någon vill diskutera grönt kommer du dragandes med lila. Allt blir en meningslös grå geggamoja.

Jag såg precis att du bröt mot exakt samma regel som jag blev avstängd för här:

(FB) Israel, världens värsta massmördare av journalister?

Du skriver:

Citat:
Förödelsen i Gaza är värre än i Tyskland efter andra världskriget och en större andel av befolkningen har drivits på flykt. Kriget i Gaza är ett av de grymmaste krigen de senaste 100 åren.

Vilket alltså är ett regelbrott då vi inte får diskutera Tyskland utan enbart Israel. Varning!
Citera
2025-08-17, 22:54
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Ja, absolut.
Upplever det dock som vanligare hos mindre engagerade moderatorer, som så att säga låter TS moderera sina egna tråder, och tar bort rapporterade inlägg utan att tänka ett varv till.
Så här kan vi säga:
Det händer.
Citera
2025-08-18, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Återigen, nu försöker du kapa den här tråden med ett specifikt inlägg JAG inte startade. Jag diskuterar en specifik typ av inlägg som går ut på att man inte ska kunna svara på inlägget utan att bryta mot topic.

Du har inbillat dig att andra konspirerar mot dig och försöker få dig avstängd. Du har inte gett några exempel på hur dessa konspirationer tar sig uttryck. Därför förklarar jag för dig, med exempel på dina inlägg, att den troligaste anledningen till att du drar på dig varningar och avstängningar är för att du skriver massor med skit vi läsare är tacksamma för att moderatorerna rensar bort. Ett till exempel:

Citat:
Du har alltså aldrig frågat en troende jude om det? Intressant eller hur?

Enligt judendomen tillät Gud förintelsen för att så många judar levde fel. Men Gud stoppade förintelsen jo. Och de som utförde det kom inte undan.

Vad sjutton har Förintelsen med "Sveriges erkännande av Palestina en bidragande orsak till Hamas attack på Israel?" att göra? Påståendet att judendomen menar att Gud tillät Förintelsen är naturligtvis rent trams, men bemöter man det får man sitta sida upp och och sida ner och tjafsa.

Citat:
Jag såg precis att du bröt mot exakt samma regel som jag blev avstängd för här:

(FB) Israel, världens värsta massmördare av journalister?

Du skriver:

Ämnet uppfattar jag som "Israels systematiska dödande av mediapersoner" då detta nämns i trådstarten. Visst, det citerade tangerar bara ämnet men jag har ändå försökt hålla mig on-topic för att slippa få varningar och inlägg raderade.
Citera
2025-08-18, 05:23
Medlem
Problemet med OT-regeln är att moderatorerna måste avgöra vad som är det eller ej, på godtycklig grund, och mången moderator tycks dum i hela huvudet. Vidare blir det inte bättre av att vissa användare/andra moderatorer favoriseras när det kommer till den regeln.

Användare 1 skriver X: app app app VARNING!
Användare 2 skriver X: ...

Alla lika men vissa mer lika än andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in