2025-08-14, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
PPM = Parts per million

Så det är ungefär som pocenten. Du måste tänka på pocenten. Om du blandar två folköl 2,8% blir det ju som 5,6%.... /S

Om du blandar två folköl 2,8% så är procenthalten fortfarande bara 2.8 % - men ja, alkolholmängden i 50cl öl 5.2% skulle ligga nära 100cl 2,8%
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-08-14 kl. 15:20.
Citera
2025-08-14, 15:42
Medlem
wicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jag tror det är enklare om du slutar tänka i siffror, tänk så här istället.
Vi kan dela upp mat och dryck i fyra kategorier.

1. Allt som har mer gluten än 20 ppm. Dessa är inte glutenfria. Exempel vanligt bröd.
2. Glutenfritt med undantag, saker som har lite gluten men under 20ppm, t ex vetestärkelse. Dessa ligger troligtvis rätt nära 20ppm.
3. Glutenfritt, alla andra glutenfria produkter. Här ingår t ex druvsocker som är gjort på vete. Det är gjort på vete men det går inte att mäta någon glutenhalt. Vilket betyder att det är mellan 0-5ppm, man kan inte äta under 5ppm. Glutenfri soja ingår också här.
4. Naturligt glutenfria saker, saker som inte har någon som helst relation till gluten. T ex en potatis.

Kategori ett ska du aldrig äta. Kategori 2 kan du vara lite försiktig med. 3 och 4 kan du äta som vanligt. Beroende på ölen innehåller vetestärkelse eller liknande kan de ingå i 2 eller 3.

Alternativt så undviker du bara kategori 1 och lever som vanligt med dom andra.

Förstår typ. Ska försöka tänka så, blir bara så förvirrad när de på nätet står att en person max kan dricka 6 öl under 20 ppm annars går denna över sitt gluten intag. Men det är ju som du säger, individuellt med. Får väl hålla mig till cider om inte annat eller sprit.
Citera
2025-08-14, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja så där ska man vara försiktig med att resonera. Vad ens mage talar om är egentligen en bisak. Det viktiga är om din tarm är skadad eller inte. Man kan ha helt trasig tarm även fast man inte har några symptom alls. Så vad magen reagerar på är inte viktigt alls. Utan det är vad gastroskopin säger som är det viktiga eftersom det där kan handla om liv eller död.

Sen om man har symptom trots att man har en tarm som har läkt är det en annan sak, men då beror magproblemen inte på celiaki utan någon annan känslighet. Detta är inte helt ovanligt heller.

Jo, jag är själv en av dem som varken har celiaki eller synliga skador på tarmen, så det är från det perspektivet min kommentar kommer. Min avsikt var knappast att föreslå att fortsätta med gluten om det känns bra, om det var så du läste mitt inlägg?
Citera
2025-08-14, 16:46
Medlem
DonaldBidens avatar
Är kass på att räkna, men utgår jag från att viktprocenten gluten i ölen är 20 ppm, så innebär det 20 mg/kg.
Och i runda slängar blir det 2,5 liter öl för att komma upp i 50mg gluten.
Citera
2025-08-14, 17:40
Medlem
wicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Är kass på att räkna, men utgår jag från att viktprocenten gluten i ölen är 20 ppm, så innebär det 20 mg/kg.
Och i runda slängar blir det 2,5 liter öl för att komma upp i 50mg gluten.

Tack för uträkningen. Kanske stämmer!
Citera
2025-08-15, 01:13
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wick
Hm ok, för ja trodde ppm - var lika med milligram. Alltså en öl säger vi har 20 ppm om ja då skulle dricka 2 stycken så skulle ja vara uppe i 40 ppm - 40 milligram.

” 20 ppm (parts per million) of gluten in a food product means there are 20 milligrams of gluten per kilogram of that food. This translates to 20 mg of gluten per kg, or 0.02 mg of gluten per gram of food.”

Var de ja fick upp på nätet men de är sjukt förvirrande för mig.

Man vet ju då exempelvis inte hur mycket ppm per milligram de är i öl, sorry om ja låter helt blåst.

1ppm = ca 1mg per kilo (1kg motsvarar ca 1l av dom flesta vätskor) så om det är 20ppm gluten i en öl så får du i dig ca 20mg gluten per liter öl.
Citera
2025-08-15, 10:48
Medlem
wicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
1ppm = ca 1mg per kilo (1kg motsvarar ca 1l av dom flesta vätskor) så om det är 20ppm gluten i en öl så får du i dig ca 20mg gluten per liter öl.

Tack!
Jag trodde alltså en öl var 20 ppm men då är det alltså per liter då som du skrev. Tack för förtydligandet
Citera
2025-08-15, 10:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Tack!
Jag trodde alltså en öl var 20 ppm men då är det alltså per liter då som du skrev. Tack för förtydligandet

Det är enklast att räkna ut om man gör det per liter.

20ppm är bara hur många procent av ölen det är (procent = 1/100, promille = 1/1000 och ppm = 1/1000000), för att veta antal mg så måste det slås ut över ölens volym/vikt.
Citera
2025-08-15, 13:15
Medlem
wicks avatar
Citat:
Det är enklast att räkna ut om man gör det per liter.

20ppm är bara hur många procent av ölen det är (procent = 1/100, promille = 1/1000 och ppm = 1/1000000), för att veta antal mg så måste det slås ut över ölens volym/vikt.

Förstår tack!

Alltså varför säger denna snubbe att man ska enbart dricka en för att vara på säkra sidan?

https://www.beernews.se/articles/glu...r-intoleranta/
Citera
2025-08-15, 14:41
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Förstår tack!

Alltså varför säger denna snubbe att man ska enbart dricka en för att vara på säkra sidan?

https://www.beernews.se/articles/glu...r-intoleranta/

För att folk är olika känsliga, och det är lätt hänt att hälla i sig för mycket om man inte har satt en gräns att hålla sig till.
Citera
2025-08-15, 15:04
Medlem
wicks avatar
Citat:
För att folk är olika känsliga, och det är lätt hänt att hälla i sig för mycket om man inte har satt en gräns att hålla sig till.

All right, tack för info!
Citera
2025-08-15, 23:33
Medlem
Citat:
Hejsan,

Fick diagnosen glutenintolerant.

Vet att vi som har de har runt 45-50 som max gräns milligram gluten per dag.

Men hur är det med glutenfri öl? Jag fattar inte riktigt systemet -ppm, alltså om en öl innehåller 20 ppm om ja då dricker 2 sådana då är jag väl uppe i 40 ppm, som motsvarar då 40 milligram?

Eller är jag ute och cyklar? Tacksam för svar.

Har du några men av denna påstådda "glutenintollerans"? Om inget speciellt negativt händer med dig om du dricker öl varför då bry sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in